For en drøy måned siden kunne Skoda pirre med en ganske stor nyhet. De meldte nemlig en elektrisk arvtaker til sine populære stasjonsvogner, en visjon kalt O. Og de kunne fortelle at denne skulle vises fram under den kommende IAA-messen i München.
Den er nå i gang, og Skoda holder det de lover. Det betyr at de har løftet sløret av Vision O, en elbil som skal tilby enestående kjøreopplevelser ved å kombinere innovasjon og funksjonalitet. Ja, ifølge merket selv.
– Vision O viser vei for neste generasjon av designfilosofien Modern Solid, og hvordan framtidens Skoda-modeller kan bli seende ut, sier Martine Behrens, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.
– Utviklingen er spennende for Skoda framover, selv om det er litt ventetid til vi ser en elektrisk stasjonsvogn fra Skoda på norske veier. Allerede i 2026 utvider vi vår elektriske modellportefølje med to helt nye modeller.
Ok. Behrens demper altså festen litt med å melde at en elektrisk stasjonsvogn ikke akkurat lurer rundt neste sving, men Skoda gjør iallfall sitt for å jekke opp forventingene.

De melder at dette er deres første konsept som er utviklet helt fra kundens perspektiv, og sier at dette betyr at hver eneste detalj i interiøret er designet for å møte de høyeste standardene for komfort, brukervennlighet og teknologisk integrasjon. Dette har de faktisk utviklet før de gjøv løs på eksteriøret, så denne er designet innvendig og utover.
– Vision O forvandler hver reise til en uanstrengt og inspirerende opplevelse, samtidig som den viser en videreutvikling av designfilosofien vår, sier Klaus Zellmer, administrerende direktør for Skoda Auto.
På innsiden av O-visjonen er det et helt nytt design, og her har tsjekkerne prioritert enkelhet og brukervennlighet. De nevner ting som et såkalt Horizon Display for begge forsetepassasjerene, Bio-Adaptive Lighting og en AI-drevet personlig assistent.
Det praktiske er selvsagt også på plass, over 650 liter bagasjerom og smarte løsninger, så denne følger helt klart de klassiske stasjonsvognene fra merket.
På utsiden har visjonen en ny Tech-loop front og løsninger som skal dra ut rekkevidden. Det inkluderer funksjoner som aktive spjeld i fronten, ventilasjonsåpninger på panseret og luftkanaler på sidene som retter luft mot hjulene. Alt dette skal dempe luftmotstanden, og dermed strekke ut rekkevidden.
Størrelsen baner også vei for at denne skal bli en familiefavoritt, den er 4,85 meter lang, 1,90 meter bred og 1,50 meter høy. Vi kan jo sammenligne med den nye Skoda Superb Kombi, og denne er 4,90 meter lang, 1,85 meter bred og 1,48 meter høy.

Vision O ser også lyset gjennom flere konsepter, som Skoda Cyber Lights, T-formede baklys, glidende hovedlykter og en opplyst Skoda-logo på panseret. Dette skaper en tydelig identitet og et distinkt visuelt uttrykk. Skoda melder at lysløsningene ikke bare skal gjøre bilen visuell tiltalende, men sørge for optimal belysning under alle kjøreforhold.
Skoda har selvsagt utstyrt konseptet med den nye førerassistent-teknologien som åpner for enda litt mer selvkjøring, og her er det også en ny modus som heter Tranquil som justerer setekonfigurasjonen for ekstra komfort. Tsjekkerne sier at denne teknologien henger sammen med veien mot fullstendig autonom kjøring, og skal gi sjåførene en mer avslappet og stressfri kjøreopplevelse.
Når det gjelder miljø og bærekraft skal også Vision O vise vei, og er satt sammen ved bruk av fornybare materialer og resirkulerte komponenter. Det inkluderer bruk av plantebaserte produkter og resirkulert lær.
Ingen er overrasket at Skoda nå viser en elektrisk stasjonsvogn-visjon, for her har de en lang arv med stasjonsvogner gjennom populære modeller som Octavia og Superb. Den må selvsagt løftes inn i framtiden.
– Min påstand er at Skoda gjennom mange år har ledet vei innen stasjonsvognsegmentet, og når Vision O går fra visjon til virkelighet har vi alle forutsetninger for å lykkes i dette segmentet også i framtiden, slår Martine Behrens fast.
Les også: