Hva skal man kalle KGM Musso? Iallfall ikke en hybrid, for dette er en elbil. (Fotos: KGM)

5-seters elektrisk SUV-pickup kryper under halvmillionen

Er det en SUV? Er det en pickup? Vel, KGM Musso er både høy, byr på firehjulsdrift, har fem sitteplasser og et lasteplan. Og ja, er en elbil.


KGM vet hva kundene vil ha. Dette koreanske merket har nemlig holdt det gående siden siden 1954, og er det tredje største merket i Sør-Korea etter konsernkameratene Hyundai og Kia.

KGM kan også firehjulsdrift. Dette har de holdt på med siden 1980-tallet, og nå kombinere de dette i en litt mer spesiell miks. Musso EV 4x4 kan med sin høye bakkeklaring og fem sitteplasser karakteriseres som en SUV, men så er det også et lasteplan bakerst som gjør den til en pickup.

-->
– Musso EV 4x4 forener det beste fra to verdener – komfort og interiør fra en premium-SUV og den solide nytteverdien av et plan, sier Steinar Dokken, salgssjef for KGM Norge.

– Dette er en bil som overrasker, og som viser at man kan kombinere pålitelig kraft, praktiske løsninger, SUV-komfort og kjøreopplevelse i én og samme modell.

Musso-modellen lokker altså med flere ting som nordmenn setter pris på, og den norske importøren understreker også at den er bygd fra grunnen av som en helelektrisk modell med firehjulstrekk – med en designtilnærming som brukes for SUV-modeller.

– Kort sagt ser den mer ut som en familie-SUV med lasteplan enn en tradisjonell arbeidshest, men med samme krefter, forklarer Dokken.

– Modellen skiller seg ut ved at den kombinere brukervennlighet, komfort og praktiske egenskaper på en måte som er perfekt for familie og fritid.

Dette er en ganske stor bil, 5,16 meter lang 1,92 meter bred og 1,74 meter høy, og det er selvsagt viktige at en bil med lasteplan også kan trekke henger. Det kan Musso, og her er hengervekten 1.800 kilo, og her er det altså to motorer og firehjulsdrift.

Totalt byr drivverket på 174,4 kW/234 hk, mens batteriet er på 80,6 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 379 kilometer. 10-80 prosent lading er oppgitt til 36 minutter, og Musso kommer også med forvarming av batteriet.

På innsiden har andre seterad skyve- og lenefunksjoner som skal åpne for ekstra benplass og en avslappet sittestilling, mens det utvendige designet ifølge KGM fokuserer på et sterkt og moderne uttrykk med rene linjer og gjennomtenkte detaljer.

Til slutt kan merket opplyse at det er smarte oppbevaringsløsninger på lasteplanet, ulike plancover, hardtop og andre enkle løsninger.

Her er noe av utstyret:

  • Panorama display
  • Paddle shift
  • LED-lys lasteplan
  • Around view monitoreringssystem
  • Varmepumpe
  • Intelligent adaptiv cruisekontroll
  • Trådløs mobillading
  • Ventilasjon og varme i forseter
  • Varme i bakseter
  • Skyve- og nedleggbare bakseter
  • Android Auto og Apple CarPlay
  • Oppvarmet ratt
  • V2L (Vehicle-to-Load)
KGM Musso nærmer seg Norge så mye at de første demobilene også er på plass, og dermed er det mulig å få prøvekjørt bilen ute hos forhandlerne.

Og ikke minst betyr det at startprisen er klar, og denne kryper godt under momsgrensen for elbiler med en introduksjonspris på 469.900 kroner.

Les også:

Hva tenker du

Les også