Det måtte vel skje, og dessverre for russen 2026 som allerede har planlagt busser og biler med sidevendte seter allerede 1. januar. Russebuss-reglene strammes inn, og festen på innsiden av en «rulling» blir aldri det samme. For:
– Norske veier skal være trygge å ferdes på – også for russen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Nå øker vi trafikksikkerheten i russebussene. Det vil si at neste års russekull ikke kan bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring.
Nå kommer ikke innskjerpingen veldig overraskende, for det er en stund siden samferdselsdepartementet ga Statens vegvesen et oppdrag om å se på mulige innstramminger i regelverket for russebusser.
Forslaget har vært på en høringsrunde, og blir innført fra 1. januar. Og her tettes også et eventuelt smutthull, for forskriftsendringen inkluderer utenlandske busser.
– Vi har vært bekymret for bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Disse plassene kan være farlige i kollisjoner eller ved kraftig bremsing, og derfor gjør vi de endringene vi gjør nå, sier Nygård.
Av åpenbare grunner har busser med sidevendte seter og ståplasser vært de mest populære russebussene, noe som også har ført til at gamle og teknisk utdaterte busser fortsatt ruller rundt på norske veier. Det viser også kontroller.
I år ble 39 russebusser/russebiler kontrollert i forkant av den store feiringen i mai, og av disse fikk 23 bruksforbud og 10 ble anmeldt til politiet. I tillegg skrev Statens vegvesen 26 skriftlige mangelrapporter.
– Dette er oppsiktsvekkende resultater, og det underbygger behovet for innstramminger. Vi kan ikke lenger sende ungdommen vår ut i trafikkfarlige busser, sier Nygård.
En utfordring for sikkerheten har vært russebusser bygd om utenfor Norge, som i Sverige. Under årets russebuss-kontroller fikk alle de fire svenskregistrerte bussene som ble kontrollert bruksforbud og én ble politianmeldt.
– Det er viktig at alle vet at endringene som trer i kraft fra 1. januar 2026 også vil gjelde utenlandsregistrerte busser. Det er ikke et smutthull å kjøpe eller leie busser fra utlandet for å kunne bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring, sier samferdselsministeren.
Endringene som trer i kraft 1. januar 2026:
Bruk av sidevendte seter og ståplasser under kjøring med buss er ikke tillatt.
Unntak for bruk av slike plasser i nyere busser (førstegangsregistrert 16. november 2016 eller senere) som er EU-typegodkjent eller enkeltgodkjent etter angitte tekniske sikkerhetskrav (FN-regulativ) i følgende tilfeller:
- Persontransport med buss i rute
- Buss for tog
- Annen løyvepliktig transport til og fra større arrangement åpent for allmenheten, når transporten skjer i regi av fylkeskommunalt administrasjonsselskap eller arrangør
- Når en virksomhet transporterer egne tilsatte til og fra arbeidsplassen eller hoteller o.l. transporterer egne gjester
- I buss klasse III (Konferansebuss med salong) på vilkår av at sjåføren har yrkessjåførkompetanse
I tillegg er bruk av sidevendte seter og ståplasser tillatt under kjøring med følgende typer buss:
- Veteranbuss/bevaringsverdig kjøretøy i hastigheter inntil 50 km/t når kjøringen skjer som en del av motorhistoriske samlinger og lignende arrangement
- Buss godkjent som utrykning
Les også: