Det er på vei en ny utgave av den populære SUV-modellen T-Roc. (Fotos: Volkswagen)

Ny T-Roc, og nei, den får ikke du kjøpt

Den populære Volkswagen T-Roc er klar i 2. generasjon, og nei, den er fortsatt ikke helelektrisk. Se bilder.


Barn vokser som kjent. T-Roc er bare barnet, den kom så sent som i 2017, og nå åtte år etter, har den vokst 12 centimeter i lengden. For ja, det er på gang en helt ny generasjon av SUV-favoritten.

Nå går ikke tyskerne altfor drastisk til verk når de fornyer T-Roc, så den har fortsatt det velkjente designet som er modellens DNA, inkludert den coupé-lignende bakenden.

-->
Men ettersom den har vokst har også Volkswagen fått muligheten til å gjøre designet litt mer dynamisk, og det med LED-lykter som standard i tillegg muligheten for de såkalte  IQ.Light LED-matrixlyktene med en opplyst logo via en smal lyslist.

Og ja, bak er det også en gjennomgående LED-lyslist med en rød, opplyst Volkswagen-logo, og dette er avhengig av utstyrsnivå.

På innsiden har nye T-Roc fått et løft med litt mer premium materialer og innovative teknologier, og her er for eksempel instrumentpanelet trukket i et nyutviklet stoff. Det er selvsagt også bakgrunnsbelysning.

Volkswagen sier at de også har funksjoner fra større modeller som Tiguan og Tayron, og peker for eksempel på muligheten for å velge kjøreprofiler og justere lydvolum – og ja, det valgfrie Head-up Displayet.

Ekstra 12 centimeter gir selvsagt også mer rom for de i bilen, og Volkswagen melder at selv om de som rager 1,85 meter i høyden sitter i forsetet kan like høye sitte komfortabelt bak.

Bakerst er det også mer plass, opp 30 liter til 475 liter, og for enda mer komfo er det for første gang mulig å få et elektrisk justerbart 14-veis sete med massasjefunksjon.

Rent teknologisk bygges T-Roc i likhet med nye Tiguan og Tayron på plattformen MQB evo, og dette åpner blant annet for en ny versjon av Travel Assist og Park Assist Pro.

Sistnevnte er ny for T-Rocen, og åpner for helautomatisk parkering over opptil 50 meter ved bruk av en lagringsfunksjon. Og ja, bilen kan kan også parkeres ved hjelp av en smarttelefon.

Det er også mulig å få den med et dørsystem som varsler om biler eller syklister som nærmer seg bakfra før dørene åpnes, så her er det nok av assistenter.

Volkswagen T-Roc kommer altså ikke som en ren elbil, men her er det hybrid som gjelder. Her er det også på vei to nye løsninger som åpner for forhjulsdrift, og selvsagt 4Motion firehjulsdrift.

Nordmenn blir altså snytt for denne favoritten som settes sammen i Portugal, som kom i 2017 og ble oppdatert i 2022. Totalt har tyskerne leverte ut mer enn to millioner slike biler, og bare i fjor rullet det ut 292.000 splitter nye Volkswagen T-Roc.

Det er altså en ny utgave på vei, og den ser du neppe i Norge. Men du skal selvsagt få flere bilder, og her har du dem.

Les også:

Hva tenker du

Les også