Dette er en Kia EV9 GT, så ja, en sportsligere utgave av den store familiefrakteren. (Fotos: Kia)

Kia med en elektrisk ulv i fåreklær –⁠ prisen er klar

De som har sett, og ikke minst sittet, i en Kia EV9, vet at dette er en skikkelig familiebil. Så hva med en utgave som tar deg til 100 km/t på langt under 5 sekunder?


Tilbake i 2023 viste Kia fram sitt nye flaggskip i den nye EV-serien, og for det formålet hadde de gått til topps på nummerskalaen – den store familiefrakteren Kia EV9.

Det tok ikke lang tid før ekspertene lå langflate, og blant de mange store prisene hanket EV9 inn to av de aller største, årets bil i verden og årets bil kåret av en kvinnejury.

-->
Ikke lenge etter, høsten 2024, var de klar til å dra ting helt ut rundt den prisbelønte familiebilen. De viste fram en Kia EV9 GT. En Grand Tourer.

Slike biler skal være litt mer kjøreglad og by på litt mer krefter, og en GT-benevnelse er normalt forbeholdt litt mindre og mer aerodynamiske biler. Men det har altså ikke stoppet Kia.

Bilen følger altså i hjulsporene på den langt mer sportsligere Kia EV6 som også har fått sin GT-utgave, og når det gjelder EV9 GT lover det koreanske merket en komfortabel bil full av kraft og som inviterer til engasjerende kjøring – slik jo en GT skal gjøre.

Ulven i fåreklær sprinter opp til 100 km/t på 4,6 sekunder, og skal også holde brukbart følge med sportsbilene i svingene takket være det adaptive understellet og firehjulstrekk. Og ja, her er det også «manuell» F1- giring på rattet.

– Det høres sikkert litt voldsomt ut med en fem meter lang famlie-SUV, med seks seter hvor fire av dem er semi- bucket seats, gir, 4,6 sekunder og kjøreegenskaper som minner mer om en lav sportbil enn en praktisk og høyreist SUV, og det er det også, sier kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard.

– Bak har du fortsatt plass til bagasje og hundebur.

Den store ulempen for elbiler som også skal være sportsbiler er den store batteripakken som også gjøre bilene tyngre, men her er det faktisk også en fordel. For mens tradisjonelle GT-biler har en svær motor foran som «ødelegger» vektbalansen, så har en elektrisk GT som EV9 et batteri montert under gulvet som gir bedre vektfordeling og ikke minst bedrer balansen.

En Kia EV9 GT kommer også med en elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard, så her bør kjøreegenskapene være på plass.

De som sitter bak rattet bør også få med seg at dette er en EV9 GT, for der finner de en knallgrønn knapp merket GT. Trykkes denne vekker du ulven, og ja, også reduserer bilens støttesystemer.

Ja, det er også store grønne bremser som avslører at dette er en GT fra utsiden.

– Før kom biler med slike prestasjoner som lave 2-setere fra for eksempel Italia og Tyskland. Nå kommer de fra Sør-Korea, har bakkeklaring, mulighet til å trekke 2,5 tonn henger, over 800 liter bagasjerom og er fem meter lange, sier Lagaard.

– Det er åpenbart av elektrifiseringen snur opp ned på mye når det kommer til entusiastbiler. Legger du virtuelle girskift inn i miksen får du en bil det foreløpig finnes bare en av på markedet. Den heter EV9 GT.

Han legger også til at bilen sannsynligvis er én til to millioner billigere enn de fleste tilsvarende bensinbiler, og at han dermed håper at EV9 GT også kan åpne biletusiastenes øyne for hvilke muligheter som ligger i en elektrisk famlie-SUV av dette kaliberet.

– Den kjører komfortabelt til barnehagen, men kjører til tross for at den er enormt praktisk og romslig fra en lang rekke sportsbiler både i lyskrysset og langs landeveien.

Ok, kommunikasjonssjef hintet om pris, og denne er også klar. En Kia EV9 GT, som kun leveres som en 6-seters, starter på 999.900 kroner. Her får man altså tilvalget som seks seter er med på kjøpet, og denne verdien er på 20.000 kroner.

– La oss si det sånn. En million er litt penger for en bil, men her får du mye og du får noe unikt, sier Lagaard.

– Ingen andre har dette designet, denne pakka og er samtidig like praktisk. Med denne bilen blir du garantert ikke sistemann opp til Hemsedal i vinter, slår han fast.

På innsiden har Kia satt inn dype sportsseter med Alcantara semsket skinninnsatser, et GT-ratt og grafikk med et eget GT-utseende og egne lys signaturer på innsiden. Det er også en neongrønn klokka 12-markering på rattet, og i tillegg er det mulig å få EV9 GT med egne lyvsmønstre i bilens front.

EV9 GT får en WLTP- rekkevidde på 510 kilometer, mens 10-80 prosent lading kan gå unna på 24 minutter. Den kommer også med 21 tommers Michelin Pilot Sport-dekk.

Kia Norge sier at bilen skal være tilgjengelig før jul, og salget er allerede i gang.

Les også:

Hva tenker du

Les også