Tilbake i 2023 viste Kia fram sitt nye flaggskip i den nye EV-serien, og for det formålet hadde de gått til topps på nummerskalaen – den store familiefrakteren Kia EV9.
Det tok ikke lang tid før ekspertene lå langflate, og blant de mange store prisene hanket EV9 inn to av de aller største, årets bil i verden og årets bil kåret av en kvinnejury.
Ulven i fåreklær sprinter opp til 100 km/t på 4,6 sekunder, og skal også holde brukbart følge med sportsbilene i svingene takket være det adaptive understellet og firehjulstrekk. Og ja, her er det også «manuell» F1- giring på rattet.
– Det høres sikkert litt voldsomt ut med en fem meter lang famlie-SUV, med seks seter hvor fire av dem er semi- bucket seats, gir, 4,6 sekunder og kjøreegenskaper som minner mer om en lav sportbil enn en praktisk og høyreist SUV, og det er det også, sier kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard.
– Bak har du fortsatt plass til bagasje og hundebur.
Ok, kommunikasjonssjef hintet om pris, og denne er også klar. En Kia EV9 GT, som kun leveres som en 6-seters, starter på 999.900 kroner. Her får man altså tilvalget som seks seter er med på kjøpet, og denne verdien er på 20.000 kroner.
– La oss si det sånn. En million er litt penger for en bil, men her får du mye og du får noe unikt, sier Lagaard.
– Ingen andre har dette designet, denne pakka og er samtidig like praktisk. Med denne bilen blir du garantert ikke sistemann opp til Hemsedal i vinter, slår han fast.
På innsiden har Kia satt inn dype sportsseter med Alcantara semsket skinninnsatser, et GT-ratt og grafikk med et eget GT-utseende og egne lys signaturer på innsiden. Det er også en neongrønn klokka 12-markering på rattet, og i tillegg er det mulig å få EV9 GT med egne lyvsmønstre i bilens front.
EV9 GT får en WLTP- rekkevidde på 510 kilometer, mens 10-80 prosent lading kan gå unna på 24 minutter. Den kommer også med 21 tommers Michelin Pilot Sport-dekk.
Kia Norge sier at bilen skal være tilgjengelig før jul, og salget er allerede i gang.
Les også:
- Innspurten for viktige Cayenne Electric i gang
- Ny T-Roc, og nei, den får ikke du kjøpt
- Lanserer Norges rimeligste varebil