Lexus RC er en luksuriøs sportskupé som baker tre nøkkelfelt inn i en bil ‒ eleganse, ytelse og innovasjon. RC ble introdusert i 2014, og haker av mange av boksene som en litt mer premium sportsbil skal gjøre ‒ aggressiv styling, avansert teknologi og spennende kjøredynamikk.
Men snart er det altså slutt, for selv om RC rakk å runde 10 år blir den ingen veldig mange år eldre ‒ Lexus annonserer nå de to siste utgavene. For etter mer enn 90.000 solgte biler i 62 land og regioner, vil Lexus RC og RC F offisielt bli avviklet ved slutten av dette modellåret.
Videre har RC 350 og RC 350 AWD 311 hk gjennom den samme motoren, og den med bakhjulsdrift er utstyrt med en 8-trinns kasse og firehjuldrifteren kalt F-Sport har seks gir.
Øverst i hierarkiet finner vi RC F som også får sin Final Edition, og her løftes kreftene opp til 472 hk takket være en 5-liters V8 ‒ og denne har ikke turbohjelp som de andre.
Her er det også bredere dekk og sterkere bremser og en karbonpakke, så det bør virkelig gå unna. Selvsagt langt mer enn det gjorde i 2014, men også den gang sto ytelsen i førersetet.
Historien om Lexus RC begynner med debuten på Tokyo Motor Show i 2013. Offisielt avduket som en produksjonsmodell i november 2013, ble RC sett på som en dristig uttalelse fra Lexus, med mål om å konkurrere mot etablerte luksuskupeer fra europeiske produsenter.
Les også:
- Stjerne-ikon runder 40 år
- Nå kan også du prøve deg på hjulbytte i Formel 1
- Sensasjonell F1-legende til salgs
- Skodas begynnelse runder 125 år