Lexus er på vei inn i solnedgangen. (Fotos: Lexus)

Den siste svanesangen for Lexus RC

Lexus viser ingen nåde og gir oss nå et blikk på det som er de aller siste utgavene av RC og RC F.


Lexus RC er en luksuriøs sportskupé som baker tre nøkkelfelt inn i en bil ‒ eleganse, ytelse og innovasjon. RC ble introdusert i 2014, og haker av mange av boksene som en litt mer premium sportsbil skal gjøre ‒ aggressiv styling, avansert teknologi og spennende kjøredynamikk.

Men snart er det altså slutt, for selv om RC rakk å runde 10 år blir den ingen veldig mange år eldre ‒ Lexus annonserer nå de to siste utgavene. For etter mer enn 90.000 solgte biler i 62 land og regioner, vil Lexus RC og RC F offisielt bli avviklet ved slutten av dette modellåret.

-->
Lexus gjør det selvsagt med stil, og vil tilby en siste utgave av de to utgavene som en slags farvel. Nå er det ikke voldsomme endringer for Lexus RC, men kommer som en Final Edition.

RC 300 har en 2-liters motor og en 8-trinns automatkasse som vrir ut 241 hk, mens RC 300 AWD kobler sammen en 6-trinns automatgirkasse med en 260 hestekrefter gjennom en 3,5-liters V6.

Videre har RC 350 og RC 350 AWD 311 hk gjennom den samme motoren, og den med bakhjulsdrift er utstyrt med en 8-trinns kasse og firehjuldrifteren kalt F-Sport har seks gir.

Øverst i hierarkiet finner vi RC F som også får sin Final Edition, og her løftes kreftene opp til 472 hk takket være en 5-liters V8 ‒ og denne har ikke turbohjelp som de andre.

Her er det også bredere dekk og sterkere bremser og en karbonpakke, så det bør virkelig gå unna. Selvsagt langt mer enn det gjorde i 2014, men også den gang sto ytelsen i førersetet.

Historien om Lexus RC begynner med debuten på Tokyo Motor Show i 2013. Offisielt avduket som en produksjonsmodell i november 2013, ble RC sett på som en dristig uttalelse fra Lexus, med mål om å konkurrere mot etablerte luksuskupeer fra europeiske produsenter.

RC, som står for «Radical Coupe», ble designet for å fylle et tomrom i Lexus-utvalget, og gir et sporty alternativ til merkets mer tradisjonelle sedaner og SUV-er.

Designet til Lexus RC var sterkt påvirket av konseptbilen LF-CC, som først ble vist på Paris Motor Show i 2012. RCs eksteriør hadde skarpe linjer, et aggressivt spindelgitter og en lav, bred holdning, som alle bidro til dens sporty og dynamiske utseende.

Interiøret var like imponerende, med materialer av høy kvalitet, en førerfokusert layout og det siste innen bilteknologi.

Under panseret var det flere valg, inkludert en 2,0-liters turboladet firer, en 3,5-liters V6 og en 5,0-liters V8 for RC F-modellen.

RC hadde også bakhjulsdrift som standard, med firehjulsdrift tilgjengelig på enkelte modeller. Fjæringen og chassiset ble stilt inn for å gi en balanse mellom komfort og ytelse, noe som gjør RC til en ekte hybrid som føler seg hjemme både på vanlige veier og ute på banen.

Siden debuten har Lexus RC sett flere oppdateringer og revisjoner, hver rettet mot å forbedre ytelsen, teknologien og den generelle appellen.

Det første årsmodellen til Lexus RC var 2015, og den var tilgjengelig i flere konfigurasjoner, inkludert RC 200t (senere omdøpt til RC 300), RC 350 og RC F. RC fikk raskt et rykte for sin slående utseende, raffinert interiør og engasjerende kjøreopplevelse.

Spesielt RC F skilte seg ut med sin 5,0-liters V8-motor som yter 467 hestekrefter, og er dermed en formidabel konkurrent til de europeiske sportsbilene i segmentet.

I løpet av disse første årene fortsatte Lexus å foredle RC, og introduserte oppdateringer til infotainmentsystemet, sikkerhetsfunksjonene og stilen. I 2016 ble RC utstyrt med Lexus Safety System+, som inkluderte avanserte førerassistansefunksjoner som førkollisjonsbremsing, filskiftevarsel og adaptiv cruisekontroll.

I 2019 introduserte Lexus en betydelig oppfrisket RC, med sikte på å holde den konkurransedyktig i det raskt utviklende markedet for luksuskupéer.

Den oppdaterte RC hadde et revidert eksteriørdesign, med en ny støtfanger foran, grill og frontlykter, noe som ga den et mer moderne og aggressivt utseende. Interiøret fikk også forbedringer, med oppdaterte materialer, en større infotainmentskjerm og ekstra tilkoblingsfunksjoner.

2019-oppdateringen ga også forbedringer til RCs ytelse og håndtering. Fjæringen ble tunet for bedre kjørekvalitet og stabilitet, og drivlinjene ble optimalisert for forbedret effektivitet og kraftlevering.

RC F fikk ytterligere ytelsesoppgraderinger, inkludert en nytunet V8-motor, forbedret aerodynamikk og et lettere chassis, noe som ytterligere sementerte statusen som en ekte ytelseskupé.

Gjennom årene har Lexus introdusert flere spesialutgaver og bemerkelsesverdige modeller av RC, som hver tilbyr unike funksjoner og forbedringer.

En av de mest berømte er spesialutgaven RC F Track Edition, som ble introdusert i 2019. Denne begrensede modellen ble designet for entusiaster som ville ha enda litt er av det gode. RC F Track Edition inneholdt en rekke ytelsesoppgraderinger, inkludert en karbonfiberhette, tak og bakvinge, lette smidde hjul og en spesialinnstilt fjæring. Resultatet ble en mer smidig og responsiv coupé som var like hjemme på banen som på veien.

Det har vært flere Black Line Special Editions av RC, og disse har unike stylingelementer og eksklusive interiør- og eksteriørfargekombinasjoner. Disse modellene er designet for å tilby et mer personlig og særegent utseende, og skal appellere til de som ønsker en luksuriøs coupé som skiller seg ut fra mengden.

Selv om det bare er drøyt 11 år siden debuten, har RC-modellen kommet langt. Med sin blanding av aggressiv stil, avansert teknologi og spennende ytelse har RC satt spor etter seg, og har levert på Lexus’ forpliktelse til å levere en eksepsjonell kjøreopplevelse.

Men nå er det altså slutt. Iallfall for denne gang. Så nyt bildene av 2025-utgavene her:

Les også:

Hva tenker du