Siden Formel 1 ble opprettet i 1950 har det totalt vært godt over 100 lag innom den tyngste serien, hvor det i den aller første sesongen, hold deg fast, var hele 28 lag, mange bestående av kun én fører.
Da vi bikket inn i et nytt årtusen var det 11 lag på startstreken, og vi har også vært oppe i 12 lag på 2000-tallet. Men siden 2019 har feltet bestått av 10 lag og 20 førere, og slik vil det også være i 2025.
Men når nye regler, og biler, blir faset inn i 2026-sesongen, øker også antall førere til 22 på den såkalte griden. Det betyr et ekstra lag, og dette blir et amerikansk.
For nå er det bekreftet av både Formula 1-eier Liberty Media og General Motors (GM) at Cadillac blir den del av F1-sikruset fra 2026.
‒ Med Formel 1s fortsatte vekstplaner i USA, har vi alltid trodd at det å ønske et imponerende amerikansk merke som GM/Cadillac velkommen til griden og GM som en framtidig kraftenhetsleverandør kan gi ekstra verdi og interesse til sporten, sier Greg Maffei, president og administrerende direktør i Liberty Media.
‒ Vi krediterer ledelsen til General Motors og deres partnere for betydelig fremgang i deres beredskap til å gå inn i Formel 1. Vi er glade for å gå videre med søknadsprosessen for GM/Cadillac-teamet for å delta i mesterskapet i 2026.
Cadillac skal altså også være en produsent av kraftenheten til F1-bilene, akkurat som Audi også skal når de kommer inn samme år.
‒ Som motorsportens høydepunkt krever F1 grensesprengende innovasjon og fortreffelighet. Det er en ære for General Motors og Cadillac å bli med i verdens fremste racingserie, og vi er forpliktet til å konkurrere med lidenskap og integritet for å heve sporten for racingfans over hele verden, sier GM-president Mark Reuss.
‒ Dette er en global scene for oss å demonstrere GMs ingeniørekspertise og teknologiske lederskap på et helt nytt nivå.
Mannen som har trukket i GM-trådene er Mario Andretti, selv en verdensmester i Formel 1 tilbake i 1978. Han vant også IndyCar fire ganger, og er i dag 84 år. Andretti er en levende legende over i USA, og blir nå direktør for det nye laget.
‒ Min første kjærlighet var Formel 1 og nå – 70 år senere – er F1-paddock fortsatt mitt lykkelige sted. Jeg er helt begeistret for Cadillac, Formel 1, Mark Walter og Dan Towriss, sier Andretti.
‒ For fortsatt å være involvert på dette stadiet av livet mitt ‒ jeg må klype meg selv for å være sikker på at jeg ikke drømmer.
GM søkte om å bli en del av Formel 1 i 2023, og har siden jobbet hardt med å få søknaden godkjent.
På samme tid har Cadillac jobbet med å sette sammen et team som skal gjøre laget konkurransedyktige i den ypperste motorsporten, og har allerede lagt bak seg en masse arbeid når det gjelder både aerodynamikk, chassis- og komponentutvikling, programvare og simulering av kjøretøydynamikk. Teamet har virksomhet i Indiana, North Carolina og Michigan i USA, og er også på plass på Silverstone i England.
GM har en lang tradisjon med motorsport, og gruppen står bokført med over 3.000 seire og mer enn 100 fører- og konstruktørmesterskap.
General Motors vil samarbeide med TWG Global når det kommer til F1-laget, og andre disse eier er Andretti Global, Wayne Taylor Racing og Spire Motorsports.
Les også: