Siden Formel 1 ble opprettet i 1950 har det totalt vært godt over 100 lag innom den tyngste serien, hvor det i den aller første sesongen, hold deg fast, var hele 28 lag, mange bestående av kun én fører.
Da vi bikket inn i et nytt årtusen var det 11 lag på startstreken, og vi har også vært oppe i 12 lag på 2000-tallet. Men siden 2019 har feltet bestått av 10 lag og 20 førere, og slik vil det også være i 2025.
‒ Med Formel 1s fortsatte vekstplaner i USA, har vi alltid trodd at det å ønske et imponerende amerikansk merke som GM/Cadillac velkommen til griden og GM som en framtidig kraftenhetsleverandør kan gi ekstra verdi og interesse til sporten, sier Greg Maffei, president og administrerende direktør i Liberty Media.
‒ Vi krediterer ledelsen til General Motors og deres partnere for betydelig fremgang i deres beredskap til å gå inn i Formel 1. Vi er glade for å gå videre med søknadsprosessen for GM/Cadillac-teamet for å delta i mesterskapet i 2026.
Cadillac skal altså også være en produsent av kraftenheten til F1-bilene, akkurat som Audi også skal når de kommer inn samme år.
‒ Som motorsportens høydepunkt krever F1 grensesprengende innovasjon og fortreffelighet. Det er en ære for General Motors og Cadillac å bli med i verdens fremste racingserie, og vi er forpliktet til å konkurrere med lidenskap og integritet for å heve sporten for racingfans over hele verden, sier GM-president Mark Reuss.
- Jaguar med nytt design
- Du kan enkelt unngå fellene i EU-kontrollen
- Verstappen kopierte legender, Solberg misset tittel