EU-kontrollen er en periodisk kontroll som må gjennomføres hvert andre år etter at bilen i forhold til førstegangsregistreringen har rundet fire år, mens såkalte veteranbiler over 30 år slipper unna med hvert femte år. Er bilen skikkelig gammel, +50 år, slipper den EU-kontroll.
Alle biler mellom 4 og 30 år må altså inn til kontroll annen hvert år, og er alt i orden holder det med en hovedkontroll. Det er denne datoen som to år og neste kontroll tar utgangspunktet i, men blir ikke bilen godkjent må bilen på en etterkontroll innen to måneder før den eventuelt blir godkjent.
De som bruktimporterer en bil vil få en frist på ett år etter den er registrert i Norge, og deretter det vanlige intervallet på to år.
Videre består EU-kontrollen av to deler, en som tar utgangspunktet i sikkerheten og en som går på det miljømessige. Her sjekkes ting som lys, sikt, hjul, belter, bremser, støy og avgasser, og bare så det er sagt ‒ du trenger ikke å ta med både sommerdekk og vinterdekk. Det er de dekkene som står på bilen som teller, så ikke fyll bilen med det andre settet dekk.
EU-kontrollen er dyr, NAF tar for eksempel 1.499 kroner om du ikke er medlem, og etterkontrollen koster bileieren 470 kroner over hos NAF. Det er altså all grunn til å forberede seg godt til denne.
‒ Ved å gjøre noen enkle grep kan du spare tid og penger og få bilen lettere gjennom EU-kontrollen, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
Det er noen ting som er en virkelig showstopper når bilen er på EU-kontroll. Har bilen rust i bærende konstruksjoner eller høye utslipp, blir den rett og slett ikke godkjent.
Det samme skjer om den mangler viktig sikkerhetsutstyr.
‒ Derfor er det viktig å sjekke at du har med gul vest, varseltrekant og den løse ladekabelen til elbilen eller til den ladbare hybriden når du skal på kontroll, sier Svendsen.
‒ Ta også en runde rundt bilen å se over at alle lys virker som de skal. Med litt innsats slipper du å måtte vise bilen på nytt fordi du har fått en mangel som egentlig er helt unødvendig.
Så spar tid og penger på en sjekkerunde, og husk for all del det løse utstyret som skal med.
NAF ber også bilistene være oppmerksomme på et salgstriks. Mange fremhever at bilen er EU-godkjent i salgsannonsen, men dette er altså ikke en tilstandsrapport.
‒ En EU-kontroll går ikke inn på bilens tekniske tilstand. Den sier noe om at bilen oppfyller visse krav til sikkerhet og miljø, sier Svendsen.
‒ Vi NAF advarer mot å bruke EU-kontrollen som en tilstandsrapport.
NAF forklarer at biler kan bli godkjent på en EU-kontroll med betydelige mekaniske og kosmetiske feil. Så lenge rustangrepet ikke påvirker bilens bærende konstruksjoner og utgjør en fare for sikkerheten vil bilen passere, og det samme gjelder dersom bilen har en alvorlig mekanisk feil.
‒ Det er selvsagt ikke noen ulempe om bilen nylig er godkjent i en EU-kontroll, men du får en mye grundigere vurdering av om bilen er et trygt bilkjøp gjennom en uavhengig tilstandsrapport, sier Svendsen.
Dette bør du sjekke før du skal på EU-kontroll:
- Sjekk at du har refleksvest, varseltrekant, vognkort og ladekabel (gjelder elbiler og ladbare hybrider) i bilen.
- Sjekk at alle lys virker som de skal.
- Sjekk vinduspusserne og at vindusspyleren virker. Etterfyll spylervæske.
- Se etter at alle hjulbolter er på plass.
- Fjern hundebur og andre gjenstander som gjør jobben til kontrollørene vanskelig.
Les også: