‒ Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
For det er slik at elbiler har et par utfordringer som ikke tradisjonelle biler har i kulden, og det går på lading og rekkevidde. Men den gode nyheten er at det er mulig å ta noen grep som kan hjelpe til. En vanlig «feil» er at mange venter med å lade batteriet til det nærmer seg tomt, for så å lade det helt fullt. Denne påkjenningen på kjemien i batteriet kan bidra til at det slites mer, forklarer NAF.
														
																																									‒ Derfor bør du smålade bilen, gjerne hver dag, slår Svendsen fast.
														
																																									‒ Dette skader ikke batteriet så lenge du holder deg til produsentens anbefalte ladegrense eller lavere. Det er også lurt å la bilen være plugget til når den er parkert over litt tid, for eksempel når du har parkert den for kvelden.
														
																																									En vanlig «feil» er at mange venter med å lade batteriet til det nærmer seg tomt, for så å lade det helt fullt. Denne påkjenningen på kjemien i batteriet kan bidra til at det slites mer, forklarer NAF.
														
																																									‒ Derfor bør du smålade bilen, gjerne hver dag, slår Svendsen fast.
														
																																									‒ Dette skader ikke batteriet så lenge du holder deg til produsentens anbefalte ladegrense eller lavere. Det er også lurt å la bilen være plugget til når den er parkert over litt tid, for eksempel når du har parkert den for kvelden.  
														
													
																											- Forvarm bilen før du kjører. Det skåner batteriet og gir deg bedre rekkevidde
- Hold deg til produsentens ladegrense. Normalt 80 prosent.
- Lad heller ofte og lite enn mye og sjelden. Det kan være med å beskytte batteriet mot slitasje
- Bruk bilens eller ladeboksens app til å styre når på døgnet du lader. Hvis du ikke trenger fullt batteri, kan du ofte få ladet så mye du trenger de timene strømmen er billigst
- Ikke la batteriet stå helt tomt eller helt fulladet over tid. Skal bilen stå parkert lenge, kan du sette ladegrensen på 50 prosent og koble bilen til strøm. Da kan bilen vedlikeholdslades etter hvert som batteriet tømmes.
- DS sikter seg inn på 750 km rekkevidde
- Volvo imponerte da lastebilene ble kollisjonstestet
- Bytter inn Porsche, Audi og BMW for Kia-modell
 
																					
																																	 
                             
                             
                            