Det er smart å ta noen grep rundt elbilen på vinteren. (Fotos: NAF)

Slik tar du vare på batteriet i kulda

Det er ingen nåde, kulda kommer. Og for elbilistene lønner det seg å ta noen forholdsregler, for her er det noen utfordringer.


 ‒ Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

For det er slik at elbiler har et par utfordringer som ikke tradisjonelle biler har i kulden, og det går på lading og rekkevidde. Men den gode nyheten er at det er mulig å ta noen grep som kan hjelpe til. 

-->
NAF sier for eksempel at å forvarme batteriet før du kjører, øker du rekkevidden og unngår unødvendig batterislitasje.  

‒ Kulde i seg selv er ikke et problem for elbilens batteri, men det fungerer best når det har en god arbeidstemperatur, forklarer Svendsen.

‒ Hvis batteriet er kaldt og belastes hardt, kan det oppstå små skader i cellene som reduserer kapasiteten. Ved å forvarme batteriet før avreise, reduserer du faren for dette betydelig.

En vanlig «feil» er at mange venter med å lade batteriet til det nærmer seg tomt, for så å lade det helt fullt. Denne påkjenningen på kjemien i batteriet kan bidra til at det slites mer, forklarer NAF.

‒ Derfor bør du smålade bilen, gjerne hver dag, slår Svendsen fast.

‒ Dette skader ikke batteriet så lenge du holder deg til produsentens anbefalte ladegrense eller lavere. Det er også lurt å la bilen være plugget til når den er parkert over litt tid, for eksempel når du har parkert den for kvelden.  

Et annet velkjent tips er å lade når strømmen er billigst, og det er ofte på kvelden og om natten da belastingen på strømnettet er lavest. 

Da kan man altså dempe strømutgiftene, noe som jo ikke er veldig dumt i denne dyrtiden. 

‒ Vi i NAF anbefaler at du lader når strømmen er billigst. Dette kan man styre enten via appen til ladeboksen, i bilens app eller ved å stille det inn på bilens skjerm, sier Svendsen.   

Tallet 80 er en nøkkel når det kommer til lading av batteri. 80 prosent oppladet batteri er nemlig normen når bilen skal lades opp til daglig bruk, men dette kan også variere. Så sjekk hva produsenten oppgir, og i de fleste tilfeller kan du altså via bilens infotainment-system eller gjennom en app styre hvor fullt batteriet skal lades opp.  

‒ Hvis du bare småkjører, kan du fint bruke en lavere grense i det daglige. Nå på vinteren er det lurt å ta høyde for hvor mye kortere rekkevidde din bil har, sier NAF-eksperten.

‒ Hvis du er usikker, kan du bruke NAFs tester til å sjekke rekkeviddetapet på de fleste nyere elbiler. Og når du skal på langtur er det selvsagt helt greit å fullade bilen for å utnytte batteriets fulle kapasitet. 

NAFs tips til vinterlading:

  • Forvarm bilen før du kjører. Det skåner batteriet og gir deg bedre rekkevidde 
  • Hold deg til produsentens ladegrense. Normalt 80 prosent. 
  • Lad heller ofte og lite enn mye og sjelden. Det kan være med å beskytte batteriet mot slitasje 
  • Bruk bilens eller ladeboksens app til å styre når på døgnet du lader. Hvis du ikke trenger fullt batteri, kan du ofte få ladet så mye du trenger de timene strømmen er billigst 
  • Ikke la batteriet stå helt tomt eller helt fulladet over tid. Skal bilen stå parkert lenge, kan du sette ladegrensen på 50 prosent og koble bilen til strøm. Da kan bilen vedlikeholdslades etter hvert som batteriet tømmes.
Om du lurer på rekkevidde, også den om vinteren, kan du kanskje få svar i NAFs elbilguide. De tester nemlig alle elbilmodeller som kommer til Norge, både vinter og sommer. 

Så klikk deg gjerne over til guiden og se hva El Prix-testen ga i form av rekkevidde og ladetid ‒ også på vinteren. 

Her finner du NAFs Elbilguiden

Les også:

Hva tenker du