Da årets bil i verden skulle kåres hadde verken Audi, BMW eller Porsche noen biler i hovedfinalen, men for BMWs del hadde de iallfall biler i kampen om andre priser.
I kategorien årets luksusbil var nye BMW 5-serie en av tre i finalen, mens både M2 og XM kjempet om å bli årets ytelsesbil og i5 tok seg til finalen i kampen om å bli årets elbil i verden.
Nå er det ikke registrert veldig mage EV9 her i Norge, men så er også markedet for de dyrere bilene tregt. Da er innbytte-biler en bedre pekepinn på hvor godt årets bil har truffet i det øvre segmentet.
‒ For EV9 som av utenlandske medier er kalt «the Korean Range Rover» har mange av innbyttebilene vært noe annerledes enn det vi var har vært vant med for «gamle» Kia, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
Det er altså duket for en lillesøster som blant annet går til kamp mot Volvos EX30, og i dyrtiden vi nå er inne i bør dette være et fristende alternativ for mange.
Kia Norge sier at kampanjen de nå kjører for 2024-modellene av EV9 kommer etter at de fikk tak i et ekstra parti til gode betingelser. De har sett at denne har truffet godt, og sier at de også mest sannsynlig må hente inn flere biler fra det europeiske lageret for å dekke etterspørselen.
Men i motsetning til bilene som er parallellimportert kommer selvsagt alle bilene solgt av Kias offisielle forhandlere med norske rettigheter og garantier, og dette inkluderer blant annet en serviceavtale i tre år.
Les også:
- Lucid Gravity nærmer seg
- Prisene klare for Model Y-utfordrer BYD Sealion
- Verdens raskeste toppløse bil