Da årets bil i verden skulle kåres hadde verken Audi, BMW eller Porsche noen biler i hovedfinalen, men for BMWs del hadde de iallfall biler i kampen om andre priser.
I kategorien årets luksusbil var nye BMW 5-serie en av tre i finalen, mens både M2 og XM kjempet om å bli årets ytelsesbil og i5 tok seg til finalen i kampen om å bli årets elbil i verden.
Over i den gjeveste kategorien, årets bil i verden, sto det hele mellom BYD Seal, Kia EV9 og Volvo EX30. Det skulle bli en svært tett kamp mellom de to sistnevnte som i størrelse er to motsetninger.
Lille EX30 endte opp med 804 poeng, mens Kias nye flaggskip tok bilverdens aller største pris med 809 poeng. Seal endte på 774 poeng.
BMW fikk sin pris med 5-serien som også inkluderer i5, mens sHyundai Ioniq 5 N snøt M2 og XM for tittelen årets ytelsesbil og EV9 hentet selvsagt også hjem prisen som årets elbil.
Det er journalister fra hele kloden som stemmer fram årets bil i verden, så ikke overraskende har EV9 også fått gode terningkast i biltestene rundt om i verden. Bilen er da ganske perfekt for de som trenger mye plass, og kan fås med seks eller sju seter og åpner for 2,5 tonn hengervekt.
Nå er det ikke registrert veldig mage EV9 her i Norge, men så er også markedet for de dyrere bilene tregt. Da er innbytte-biler en bedre pekepinn på hvor godt årets bil har truffet i det øvre segmentet.
‒ For EV9 som av utenlandske medier er kalt «the Korean Range Rover» har mange av innbyttebilene vært noe annerledes enn det vi var har vært vant med for «gamle» Kia, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
‒ Butikkene forteller at folk kommer med store luksusbiler fra både Audi og BMW, også nyere elektriske utgaver. Til og med noen Porsche- eiere har nå funnet veien til en av Kia sine forhandlere kanskje for aller første gang. Det viser at også dem som velger bil på de øverste hyllene nå velger Kia sitt flaggskip EV9.
Man kan si mye om den tidligere favoritten Kia Soul, men linjelekker er ikke en av tingene.
‒ Kia har alltid hatt god teknologi. Vært gode vinterbiler og levert god rekkevidde sommer og vinter. Men, noen har nok syntes at bilene våre har vært litt kjedelige, innrømmer Lagaard.
‒ Den tiden er over. Det startet med EV6 som staket ut en ny designkurs. Den ble også første koreanske bil som vant Car of the Year Europe (årets bil i Europa). I år feirer vi 10 år med elbil i Norge og lanserer i disse dager EV3 med godt salg. Kalt «baby EV9» på internspråket.
Med EV9 har Kia funnet en ny kundegruppe med litt mer kjøpesterke bilister, og til tross for at det kun er registrert noen hundre slike biler her hjemme er Kia Norge fornøyd med responsen.
Og de har nå en julegave til de som vurderer en EV9, for det er duket for en kampanje for topputgaven kalt EV9 GT-Line som kommer med sju seter. Denne starter på 879.900 kroner, og ja, det er inkludert vinterhjul.
‒ Vi har i år fått bekreftet at også en kvalitetsbevisst kundegruppe kan, vil og tørr å velge Kia selv om naboen har en stor og dyr tysker på gården. Du vil ikke finne denne typen bil på hvert et gatehjørne, men nå kanskje parkert foran noen av de kuleste hyttene i Hemsedal, sier Lagaard.
‒ Med kampanjen vi nå har så har også salgtakten økt ytterligere. De største volumene vil uansett ligge på EV3 i 2025.
Det er altså duket for en lillesøster som blant annet går til kamp mot Volvos EX30, og i dyrtiden vi nå er inne i bør dette være et fristende alternativ for mange.
Kia Norge sier at kampanjen de nå kjører for 2024-modellene av EV9 kommer etter at de fikk tak i et ekstra parti til gode betingelser. De har sett at denne har truffet godt, og sier at de også mest sannsynlig må hente inn flere biler fra det europeiske lageret for å dekke etterspørselen.
Men i motsetning til bilene som er parallellimportert kommer selvsagt alle bilene solgt av Kias offisielle forhandlere med norske rettigheter og garantier, og dette inkluderer blant annet en serviceavtale i tre år.
Les også: