Da BYD-grunnlegger og toppsjef Wang Chuanfu og en delegasjon på hele 18 personer besøkte Norge i mars, hadde Chuanfu et ganske så stort og viktig spørsmål til RSA-sjef Frank Dunvold: «Når blir BYD størst i Norge?»
Og det er ikke noe rart at BYD-sjefen spurte om akkurat dette. For bare i løpt av noen få år har BYD skutt fart som en Formel 1-bil, og passerte en halv million biler i løpet av en måned så sent som i oktober. BYD som også lager større biler og til og med busser, nådde nylig 10 millioner elektrifiserte biler.
Det kinesiske merket er nå verdens største produsent av såkalte NEV-biler, ladbare elektriske biler. Og Norge har som kjent verdens største elbil-andel som ligger godt over 90 prosent av elbilsalget.
Duvold, en med snakketøyet i orden, tenkte noen sekunder, og fyrte av gårde et spørsmål i retur: «Kan dere tilby elbiler med firehjulsdrift i alle segmenter her i Europa?».
Spørsmålet kom åpenbart litt overraskende på Chuanfu, som trengte litt tid på å svare. Men etter en rask dialog med noen av de andre sjefene i delegasjonen, kom svaret etter cirka ett minutt: «Ingen problem. Det fikser vi».
«Vel, da skal vi også klare å bli størst i Norge i løpet av noen år», var det endelige svaret fra en fornøyd Dunvold.
De som kjenner til RSA som altså er importør av BYD vet at de også er importør av Suzuki, så firehjulsdrift er viktig for dem ‒ som det er for nordmenn.
Det kan man se over hos Tesla og Model Y, folkebilen som Sealion 7 åpenbart skal utfordre. Nesten alle bilene som blir registrert her hjemme er firehjulsdrift, og Dunvold har allerede fått viljen sin når det kommer til den helt nye modellen.
BYD Sealion 7 vist fram i Paris så sent som i oktober kommer til Norge med firehjulsdrift, og treffer midt i det brennhete SUV-segmentet.
‒ Dette er den viktigste bilen RSA noensinne har hatt, sier Duvold selv.
Sealion 7, den fjerde bilen i BYDs Ocean-serie etter Dolphin, Seal 4x4 og Seal U, er hakket større enn den selverklærte rivalen Model Y, og er 4,83 meter i lengden, 1,93 meter i bredden og 1,62 meter i høyden.
Slik ser den aller ferskeste BYD-modellen ut:
Ettersom den skal jakte på Teslas nye folkebil kan vi gjerne sammenligne litt.
Sealion 7 har en oppgitt rekkevidde på 502 kilometer via et 91,3 kWh stort batteri, mens den med firehjulsdrift i Model Y-familien åpner for 533 kilometer.
Maks ladeeffekt hos Sealion 7 er oppgitt til 230 kW, mens Model Y åpner for 250 kW, og BYD opplyser for øvrig 10-80 prosent på ganske raske 24 minutter.
0-100 km/t går på 4,5 sekunder for Sealion 7 og 5,0 sekunder for Model Y med firehjulsdrift og Long Range, mens toppfarten er 215 km/t for Sealion 7 og 217 km/t for Model Y.
Prisen er jo viktig, og også her er bilene ganske like. Sealion 7 har fått en startpris på 499.900 kroner, mens Model Y-utgaven, og husk at Tesla justerer prisene titt og ofte, starter på 483.429 kroner i skrivende stund.
Her har dog Sealion et lite ess, for BYD Norge kjører på med en introduksjonspris som senker prisen til hyggelige 469.900 kroner.
Nå skal vi ikke dra sammenligningen altfor langt, så de som ikke helt vet hvilken bil de skal gå for bør teste begge og gjøre opp sin egen mening.
Det som er klart at Sealion 7 har et godt utbygd nettverk rundt seg, det er 58 RSA-forhandlerne rundt i landet, og i Drammen har også RSA bygd opp et stort varelager med deler. De hevder selv at 94 prosent av alle BYD-delene allerede er i Norge, og kan dermed leveres allerede dagen etter.
BYD Sealion 7 er altså en svært viktig bil for den norske satsingen, og haker også ut andre viktige ting som hengerfeste, et bagasjerom med 520 liter, svært god bakseteplass med svært god plass både til knærne og hodet for undertegnede som er på snittet høy (180 cm), og det er også en spandabel frunk foran på 58 liter.
‒ Sealion 7 er en bil som vi er sikre på vil appellere til norske familier. Den tilbyr god plass til både voksne og barn, med romslig bagasjeplass og en imponerende rekkevidde, sier Simen Wøien Christensen.
‒ I tillegg får man en rekke praktiske løsninger og den tryggheten som kommer med firehjulstrekk, som blant annet gjør den til en ultimat hyttebil. Med det nyeste innen teknologi og innovasjon leverer Sealion 7 alt man kan forvente fra en premium bil, til en svært konkurransedyktig pris. Dette er nok en gang et bevis på hvorfor BYD er verdens største elbilprodusent, sier salgssjefen for BYD Norge, og kommer med en oppfordring:
‒ Vi anbefaler alle som vurderer en Tesla Model Y å prøvekjøre denne først.
Selve designet bør det ikke være så mye å utsette på, og slik ser Sealion ut litt på skrå bakfra:
Bilen er på full fart ut til norske forhandlere, og har alt det nyeste som BYD kan by på. For Sealion 7 er ikke bare viktige for Norge, men for hele den store europeiske satstingen.
‒ Vi er glade for å introdusere Sealion 7, en modell som møter de høyeste kravene til ytelse, design og teknologisk innovasjon, sier Stella Li, konserndirektør i BYD Europa.
‒ Den revolusjonerende Blade Battery-teknologien, kombinert med den nye Cell-to-Body batteriløsningen, gir Sealion 7 et konkurransefortrinn på flere områder. Vi er overbevist om at den vil passe godt til våre europeiske kunder og bidra til å styrke BYD sin posisjon i regionen.
Batteriløsningen er for øvrig integrert i chassiset som skal løfte kjøreegenskapene ytterligere, og BYD har også gitt batteripakken dobbelt lag kjøling og oppvarming som skal gjøre bilen enda mer effektiv.
Dobbelt ja, Sealion 7 har også doble ruter, og et svært panoramatak som bør slippe inn masse lys.
Bilen følger «Ocean Aesthetics»-designet og byr på en X-front og de gjenkjennelige baklyktene, og BYD understreker at de har brukt høykvalitetsmaterialer på innsiden som også har frontseter med både oppvarming og ventilering som standard.
Her hjemme kommer det altså bare en utgave, den helt på toppen som byr på Excellence utstyrsnivå. Her er det blant annet en 15,6-tommers roterende berøringsskjerm og et 10,25-tommers digitalt instrumentpanel, og Dynaudio leverer lyden via et 12-høyttalers lydsystem.
Det er selvsagt trådløs tilkobling både for Android Auto og Apple CarPlay, og mulighet for fjernkontroll via en app som åpner for ting som dørlås, vindusåpning og styring av klimaanlegget. Bilen åpner også, bokstavelig, for NFC-nøkkelteknologi, så her kan du bruke mobilen som en nøkkel.
Det er også funksjoner som Vehicle to Load-teknologi (V2L), Head-up Display (HUD), trådløs lading, 2-sonet klimaanlegg, varmepumpe og atmosfærelys i 128 farger.
Som sagt har BYD puttet alt det nye i Sealion 7, så her er det BYD DiPilot 10 som støttes av en rekke radarer og kameraer, så alle de moderne førerassistentene er på plass.
Dette inkluderer parkeringssensorer foran og bak, 360-graders kamera, trafikkskiltgjenkjenning, intelligent fartsgrensekontroll, kollisjonsvarsling foran og bak, kryssende trafikkvarsling og -bremsing, filskiftevarsling, automatisk fjernlyskontroll, blindsonevarsling, automatisk nødbremsing, tretthetsvarsling, døråpningsadvarsel og kjørefeltsentrering.
Det er heller absolutt ingen grunn til å frykte hva Sealion 7 byr på av sikkerhet, for alle de fire bilene som Euro NCAP så langt har testet fra BYD har imponert med 5 stjerner. Den nyeste er fortsatt ikke testet, men følger opp sikkerheten med blant annet ni kollisjonsputer og tre Isofix-fester for barneseter.
Batteriet er altså integrert som en del av bilens struktur, og Sealion 7 kan også skryte av et oppgradert iTAC-system (Intelligent Torque Adaptation Control) som fordeler momentet og bidrar til enda bedre kjøreegenskaper ‒ og faktisk enda raskere nedbremsing.
Her er det også fire kjøremoduser – Sport, Normal, Eco og Snow. I snø-funksjon er det en konstant 50:50 fordeling ‒ og BYD kaller den enkelt og greit for en ekte hyttefreser.
Sealion 7 er altså på full fart ut til forhandlerne rundt i hele landet, og BYD Norge lover at de første kundebilene skal leveres i løpet av desember.
Så får tiden vise om den kan kjempe mot Tesla Model Y, elbilen den åpenbart er laget for å konkurrere mot.
Les også: