Tesla har på gang lynraske ladere. (Fotos: Tesla)

Tesla med 500 kW hurtiglader

Det er duket for lynrask lading når Tesla endelig ruller ut sine nye ladere.


Ok. Veldige gode nyheter for elbilistene. Nå er det duket for et nytt skritt når det kommer til hurtiglading, for selv raske 350 kW blir nå smågutt i forhold til det Tesla har klart.

Her snakker vi altså om bilmerket som kan by på over 60.000 såkalte Superchargere, og det mangler heller ikke på slike her hjemme.

-->
Vi har rundet 9.000 hurtigladere, det gjorde vi i oktober, og her er det Tesla som er størst. De har over 2.000 slike, og de aller fleste er også åpne for alle andre bilmerker.

For drøyt et år siden viste svensk-sveitsiske ABB fram en hurtiglader kalt Terra 360, og døpte den i samme slengen til «verdens raskeste elbillader». Vel, laderen med en maks effekt på 360 kW må nå bite i støvet, for Tesla overgår altså dette ‒ lett. 

Dagens Tesla-lader byr på 250 kW makseffekt, noe som gir 275 kilometer med ny rekkevidde i løpet av 15 minutter. Og nå dobles altså dette til 500 kW, så om vi ganger 275 med 2 så får vi teoretiske 550 kilometer rekkevidde på kvarteret.

Dette er altså 4. generasjon ladere, Supercharger V4, som i kjent Tesla-stil har brukt sin tid fra den ble meldt til den faktisk er her. Men nå er altså alt på plass. 

Den nye og lynraske ladere støtter alt fra 400 til 1.000 volt, og produsenten legger også til at Tesla Semi, denne batterielektriske lastebilen, åpner for elville 1,2 megawatt. 

Nå er det dog et problem ‒ maks ladeeffekt for elbilene. 

Norges mest populære nybil, Tesla Model Y, kan for eksempel kun ta imot maks 250 kW, og får 241 ny rekkevidde med 15 minutters lading. Da hjelper det lite å stille seg ved en lader som åpner for 500 kW, for det er altså maks effekt som bilen kan motta som betyr noe her. 

Så de som kjører en litt eldre elbil som for eksempel kun kan motta 100 kW bør ikke stille seg på en av lynladerne, for dette er rett og slett bare bortkastet penger. 

Det er dog en modell som får seg et løft med 500 kW, for Teslas digre Cybertruck har et 800V-system, og med den nye 500 kW laderen skal ladetiden gå 30 prosent raskere. 

En av elbilene med høyest ladeeffekt er Lotus Eletre, som byr på 350 kW, mens nye Audi e-tron GT åpner for 320 kW. Det er altså et stykke opp til 500 kW, men flere av de store merkene har nå nye generasjoner elbiler på gang som forhåpentlig også jekker opp ladeeffekten. 

Tesla Semi på bildet over er for øvrig et stort råskinn, for til tross for størrelsen lover det amerikanske merket rekkevidder på opp mot 800 kilometer, og dette beistet klarer faktisk 0-100 km/t på 25 sekunder. 

Og det bør også gå unna med ladingen, for som videosnutten nedenfor viser åpner V4-laderne for riktige store hastigheter også når det kommer til ladingen.

Les også:

Hva tenker du