Volvo XC60 (øverst) var den mest populære nybilen i Skandinavia i forrige måned, Skoda Enyaq (venstre) toppet i Danmark og Toyota bZ4X i Norge. (Foto: Volvo/Skoda/Toyota)

Svenskene fortsatt skeptisk til elbiler

Generelt fikk nybilsalget i Skandinavia et løft i forrige måned, men det var likevel ikke noe oktober-fest. Og svenskene sliter med elbilsalget.


Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Norge nå har blitt en elbilnasjon, for i forrige måned var 94 prosent av alle nybilene helelektriske. Ingen land kan matche slike tall.

Men OFV holder også et øye med våre naboland for å se hvordan utviklingen er, og den generelle trenden er lik Norge. Nybilsalget økte nemlig i både Norge, Sverige og Danmark, og aller mest her hjemme.

-->
Slik ser tallene ut for oktober målt mot samme måned i fjor:

  • Norge: 11.552 nye biler, opp 29,4 prosent
  • Danmark: 14.409 nye biler, opp 8,9 prosent
  • Sverige: 24.772 nye biler, opp 0,8 prosent
Som vi ser av tallene ble det registrert omtrent dobbelt så mange biler i Sverige som i Norge, og da er det dårlig nytt for merkene som satser tungt på elbiler at våre blågule nabober ikke ser ut til å være smittet av det elektriske viruset.

Kun rundt 1 av 3 nye biler, 35,3 prosent, var nemlig elbiler over i Sverige i oktober, og det var rundt 10 prosentpoeng mindre enn i september da andelen elbiler lød på 45,3 prosent.

‒ Hovedforklaringen er Teslas dominerende stilling i Sverige, og deres registreringstall falt fra drøyt 4.800 registreringer i september til litt over 1.100 i oktober, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

Omtrent 7 av 10 svensker som kjøpte seg ny bil i forrige måned valgte seg altså en med forbrenningsmotor, og da fortrinnsvis ladehybrider.

‒ Det som har preget det svenske markedet i år er kraftige reduserte priser på bensin og diesel fra januar, som igjen særlig forklarer den svake utviklingen i elbilandelen, sier Peters. 

I tillegg har Sverige lavkonjunktur med høye renter og inflasjon.

‒ Nå ser det lysere ut i Sverige. Rentene er på vei ned og folk ser mer positivt på framtiden, sier Peters.

For Danmark er situasjonen litt annerledes. Der har elbilene fått et godt moment, og i oktober lød andelen på hele 61,3 prosent. De er dermed der vi var for drøyt tre år siden. 

Til sammenligning besto det danske nybilsalget i oktober 2023 av 36,4 prosent elbiler. 

‒ Vi følger utviklingen i det norske og svenske marked tett, og gleder oss over at alle våre tre land har et stabilt nybilsalg i oktober. Og Norge hadde god fremgang. Vi er tilfredse med at det danske markedet er stabilt så langt i år, og svært tilfreds med høy aktivitet i elbilsalget, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.

‒ Men vi må fortsatt ha elbil-incentiver, det er avgjørende for at den positive utviklingen vi ser i Danmark kan fortsette.

For det generelle nybilsalget peker altså pilene oppover i hele Skandinavia, selv om Sverige ikke hadde helt den samme utviklingen som de to andre i forrige måned ‒ spesielt målt mot det norske nybilsalget. 

‒ Økonomisk usikkerhet gjelder nok fortsatt mange, og kjøp av ny bil kommer et stykke ned på folks prioriteringsliste. Samtidig er økt aktivitet i bilbutikkene et signal om optimisme, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

‒ Vi ser høyere fart både i nybilsalget og i bruktmarkedet akkurat nå, og aner en tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra, for vi trenger høyere fart i utskiftingen av den norske personbilparken, som i gjennomsnitt er 11,3 år gammel. Nyere biler er bra både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn.

Her er trioen som toppet i de tre landene i oktober:

I alle tre landene er det ikke overraskende SUV-modeller som regjerer topplistene, og her er det litt ulike merker. Her hjemme toppet slike biler fra Toyota, Tesla og Nissan listen i oktober, mens over i Danmark regjerte Skoda, Volkswagen og Audi og i Sverige SUV-modeller fra Volvo, Volkswagen og Skoda.

Topp 3 Norge oktober:

  • Toyota bZ4X: 761 nyregistreringer
  • Skoda Enyaq: 757
  • Tesla Model 3: 696
(Foto: Toyota)

Topp 3 Danmark i oktober:

  • Skoda Enyaq: 1.039
  • Ford Explorer: 604
  • Volkswagen ID.4: 579
(Foto: Skoda)

Topp 3 Sverige i oktober:

  • Volvo XC60: 1.851
  • Tesla Model Y: 1.010
  • Volvo EX40: 812
(Foto: Volvo)

Les også:

Hva tenker du