Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Norge nå har blitt en elbilnasjon, for i forrige måned var 94 prosent av alle nybilene helelektriske. Ingen land kan matche slike tall.
Men OFV holder også et øye med våre naboland for å se hvordan utviklingen er, og den generelle trenden er lik Norge. Nybilsalget økte nemlig i både Norge, Sverige og Danmark, og aller mest her hjemme.
Slik ser tallene ut for oktober målt mot samme måned i fjor:
- Norge: 11.552 nye biler, opp 29,4 prosent
- Danmark: 14.409 nye biler, opp 8,9 prosent
- Sverige: 24.772 nye biler, opp 0,8 prosent
Som vi ser av tallene ble det registrert omtrent dobbelt så mange biler i Sverige som i Norge, og da er det dårlig nytt for merkene som satser tungt på elbiler at våre blågule nabober ikke ser ut til å være smittet av det elektriske viruset.
Kun rundt 1 av 3 nye biler, 35,3 prosent, var nemlig elbiler over i Sverige i oktober, og det var rundt 10 prosentpoeng mindre enn i september da andelen elbiler lød på 45,3 prosent.
‒ Hovedforklaringen er Teslas dominerende stilling i Sverige, og deres registreringstall falt fra drøyt 4.800 registreringer i september til litt over 1.100 i oktober, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
Omtrent 7 av 10 svensker som kjøpte seg ny bil i forrige måned valgte seg altså en med forbrenningsmotor, og da fortrinnsvis ladehybrider.
‒ Det som har preget det svenske markedet i år er kraftige reduserte priser på bensin og diesel fra januar, som igjen særlig forklarer den svake utviklingen i elbilandelen, sier Peters.
I tillegg har Sverige lavkonjunktur med høye renter og inflasjon.
‒ Nå ser det lysere ut i Sverige. Rentene er på vei ned og folk ser mer positivt på framtiden, sier Peters.
For Danmark er situasjonen litt annerledes. Der har elbilene fått et godt moment, og i oktober lød andelen på hele 61,3 prosent. De er dermed der vi var for drøyt tre år siden.
Til sammenligning besto det danske nybilsalget i oktober 2023 av 36,4 prosent elbiler.
‒ Vi følger utviklingen i det norske og svenske marked tett, og gleder oss over at alle våre tre land har et stabilt nybilsalg i oktober. Og Norge hadde god fremgang. Vi er tilfredse med at det danske markedet er stabilt så langt i år, og svært tilfreds med høy aktivitet i elbilsalget, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
‒ Men vi må fortsatt ha elbil-incentiver, det er avgjørende for at den positive utviklingen vi ser i Danmark kan fortsette.
For det generelle nybilsalget peker altså pilene oppover i hele Skandinavia, selv om Sverige ikke hadde helt den samme utviklingen som de to andre i forrige måned ‒ spesielt målt mot det norske nybilsalget.
‒ Økonomisk usikkerhet gjelder nok fortsatt mange, og kjøp av ny bil kommer et stykke ned på folks prioriteringsliste. Samtidig er økt aktivitet i bilbutikkene et signal om optimisme, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
‒ Vi ser høyere fart både i nybilsalget og i bruktmarkedet akkurat nå, og aner en tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra, for vi trenger høyere fart i utskiftingen av den norske personbilparken, som i gjennomsnitt er 11,3 år gammel. Nyere biler er bra både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn.
Her er trioen som toppet i de tre landene i oktober:
I alle tre landene er det ikke overraskende SUV-modeller som regjerer topplistene, og her er det litt ulike merker. Her hjemme toppet slike biler fra Toyota, Tesla og Nissan listen i oktober, mens over i Danmark regjerte Skoda, Volkswagen og Audi og i Sverige SUV-modeller fra Volvo, Volkswagen og Skoda.
Topp 3 Norge oktober:
- Toyota bZ4X: 761 nyregistreringer
- Skoda Enyaq: 757
- Tesla Model 3: 696
Topp 3 Danmark i oktober:
- Skoda Enyaq: 1.039
- Ford Explorer: 604
- Volkswagen ID.4: 579
Topp 3 Sverige i oktober:
- Volvo XC60: 1.851
- Tesla Model Y: 1.010
- Volvo EX40: 812
Les også: