Geely tok sine første litt mer ustødige steg tilbake i 1986 da de startet opp som deleleverandør til kjøleskap, og avanserte videre til motorsykler i 1994 og til slutt biler i 1997. Det siste steget på veien til biler ble tatt i 2001, for da fikk de også en kinesisk produksjonslisens.
Bilmerket til gruppen heter for øvrig kun Geely, akkurat som Volkswagen-gruppens hovedmerke kun heter Volkswagen.
Siden har Geely-konsernet brukt et velkjent grep for å vokse ‒ oppkjøp. Det største tok utvilsomt plass i 2010, for da sikret de seg Volvo Cars fra Ford-gruppen. De har også kjøpt opp et par drosjeprodusenter, og i 2017 gikk de også inn i selveste Lotus.
Geely Holding eier også Smart-merket sammen med Mercedes, og disse bilene blir designet av tyskerne og produsert over i Kina.
Med Volvo i familien har de virkelig skrudd opp tempoet, og det har kommet til tre viktige merker ‒ Lynk & Co, Zeekr og Polestar ‒ sistnevnte sorterer under Volvo Cars.
Volvo personbiler er altså eid av Geely-gruppen og har sittet på 30 prosent av Lynk & Co, men det skal de ikke gjøre lenger. De har solgt denne andelen til Zeekr, og om alt går etter planen og dette blir godkjent så vil de innkassere rundt 8 milliarder kroner.
Her Lynk & Co 09:
Og cash er som kjent konge, så hele summen skal betales kontant ‒ 70 prosent når transaksjonen gjennomføres og 30 prosent litt senere. Og ja, Volvo tar renter på dette «lånet», så det er ventet å innfris i løpet av kun noen måneder.
Volvo Cars har vært deleier i Lynk & Co siden bilmerket og selskapet ble etablert i 2017, og Geely tar nå strategiske grep for å bane vei for framtidens Lynk & Co. Her skal Volvo fortsatt ha et operasjonelt samarbeid med bilmerket, men kun i utvalgte markeder hvor det er en strategisk fordel for begge selskapene.
Geely-gruppen sier at de tar dette grepet for å skape synergieffekter mellom de to nye energimerkene, altså Zeekr og Lynk & Co. Dette skal også gi mer strømlinjet produkter samt øke talentutviklingen hos de to merkene, og i sum skal alt dette bidra til bedre biler og et større salg.
Zeekr vil etter å ha kjøpt aksjene som eies av Geely Holding og Volvo Cars eie 51 prosent av Lynk & Co. og dermed være majoritetseier. De resterende 49 prosentene eies av et helt eget datterselskap av Geely Auto, som altså er et annet merke i Geely-gruppen.
Men det er mer.
Geely Auto skal også øke sin eierandel i Zeekr til omtrent 62,8 prosent, og dette skal ytterligere styrke samarbeidet mellom bilmerkene Geely, Lynk & Co og Zeekr. Ja, også her er synergi en nøkkel, både via forsyningen, ettersalg og service.
‒ Denne integrasjonen er et nøkkeltiltak for Geely Holding for å implementere sine langsiktige strategiske planer, sier Geely-grunnlegger og styreleder Eric Li (Li Shufu).
‒ Koordineringen og integrasjonen av merkene våre støtter deres bærekraftige drift og genererer større synergier som gagner salg, tjenester, inntekter og produktkonkurranseevne, noe som vil gi våre selskaper større verdi og muligheter til både globale forbrukere og aksjonærer.
Geely-gruppen solgte 332.258 biler i oktober, opp hele 21,1 prosent målt mot samme måned i fjor. Totalt etter årets 10 første måneder har de solgt 2.651.922 biler, og av disse ble 1.009.975 solgt utenfor Kina.
Geely Auto som altså inkluderer Zeekr og Lynk & Co sto for 226.686 av bilene i oktober, mens Volvo Cars sto bak 61.686 av bilene som ble solgt i forrige måned.
Les også: