Etter at Euro NCAP skrudde til kollisjonstestene før 2023 har de ikke testet en eneste Cupra, og det er kanskje ikke så rart. Det velter nemlig ikke akkurat ut nye modeller fra ferske spanske merket, så det går litt tid mellom hver Cupra-test hos kollisjonstesterne.
Men nå har endelig også det spanske merket fått kjørt seg mot nye protokoller, og bilen som ble først ut heter Tavascan.
Og om det var noen som fryktet for at det skulle bli mageplask for det litt mer sportslige Seat-merket så var dette helt uten grunn, for Tavascan leverer sikkerhet på øverst hylle.
Euro NCAP melder at både sikkerhet på innsiden inkludert barn er god, Tavascan har et aktivt panser som beskytter fotgjengere og reagerer i tillegg raskt og godt på hindringer som plutselig dukker opp foran bilen.
Ja, Tavascan har til og med et system som overvåker føreren, men dette spotter kun trøtthet og dermed ikke distraksjoner. Så et bittelite trekk der.
Videre er bilen utstyrt med effektive førerassistenter som holder bilen i filen og følger kjøretøyet foran på en sikker måte, og i sum gir alt dette altså solide 5 stjerner.
Et merke som gir Seat konkurranse når det kommer til pris er utvilsomt britiske MG, som har en oppgradert modell som Euro NCAP faktisk testet tilbake i 2019.
Den gang ble det 5 stjerner på SUV-modellen HS, og selv med tøffere tester kom nye HS gjennom årets test med full pott. Bilen har altså hengt med utviklingen.
Euro NCAP sier at bilen takler både fotgjengere og syklister bra, og har også autonome assistenter som gjør kjøreturen ekstra sikker. De trekker også fram et fenomen vi kan kalle «døring», for HS sjekker også om det kommer en syklist bakfra når dørene åpnes.
Totalt ble det altså full score og 5 stjerner også på MG HS, som ser slik ut etter å ha fått kjørt seg i krasjtest:
Verre var det for den tredje nye bilen som ble testet, for det var nemlig flerbruksbilen Ford Transit Courier. Som tidligere tester har avduket sliter varebilene med å få den beste scoren hos Euro NCAP, men den som Ford Tourneo Courier er basert på oppnådde faktisk Platinum-score.
Men det betyr ikke at personbilversjonen automatisk er en 5-stjerners bil, noe den ferske testrunden til Euro NCAP viser.
Av ting som trakk ned var at den litt mindre kvinnelige passasjeren i baksetet ikke hadde god hodebeskyttelse, og i tillegg var sikringen der bak inkludert mennesker og last dårlig. Euro NCAP sier til og med at dette var en overraskende middelmådig.
Den europeiske organisasjonen som også Statens vegvesen er en del av vil at alle biler de tester scorer 5 stjerner, og har dermed spilt inn svakhetene til Ford. Og tar de tak i disse vil Euro NCAP mer enn gjerne teste Tourneo Courier på nytt neste år.
‒ Det kan kanskje virke som om Euro NCAP setter en tøff oppgave for produsenter, men vi jobber tett sammen med industrien, og oppmuntrer til endringer i bildesign som til slutt redder liv, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.
‒ Ettersom Euro NCAP oppgraderer sine protokoller til å bli strengere, med nye retningslinjer for sikkerhetsteknologier og i forhold til sårbare brukere, sikrer vi at du som forbruker har det beste sikkerhetsutstyret tilgjengelig som standard på din nye bil for å gjøre reisen så trygt som det kan være.
Euro NCAP strammet altså til skruen i fjor, og vil gjøre det igjen i 2026. Den nye protokollen er allerede tilgjengelig for Ford og alle de andre bilmerkene, så dermed kan de allerede nå starte jobben som skal gi 5 stjerner i 2026.
Dette var altså de tre nye bilene som ble testet i denne runden, men vi nevnte vitterlig splitter nye og helelektriske Ford Capri, gjorde vi ikke?
Vel, forklaringen er at Euro NCAP vurderer denne som en så nær søster til ferske og også helelektriske Ford Explorer at det er samme bil. Men sånn for sikkerhetsskyld har de også kjørt kommende Capri gjennom testkverna.
Denne bekreftet det som Explorer viste, at den er en bil som oppnår 5 stjerner når det kommer til kollisjonstesting. Så to solide nye elbiler fra Ford der.
Også Mitsubishi ASX, identisk med Renault Captur, ble testet, og den endte opp med samme score som Renault-søsteren ‒ 4 stjerner.
I tillegg fikk elbilvarianten av Chery Omoda5 testet i 2022 også 5 stjerner, og det samme fikk ladehybriden av Renault Rafale som er en tvilling til Renault Austral testet tilbake i 2022.
Les også: