Porsche har gitt elbilmodellen Taycan som var på plass i 2019 et løft, og resultatet er som gudfaren 911 en rekke utgaver. Faktisk langt flere enn du tror.
Med de tre siste utgavene på plass teller nå Taycan-familien, hold deg fast, 17 forskjellige biler. Dette strekker seg fra innstegsutgaven kun kalt Taycan som starter på rett under 1,1 million til Taycan Turbo GT som runder 2,6 millioner kroner.
Mellom disse dukker det altså opp tre nye utgaver som runder av fornyelsen, Taycan 4, Taycan GTS og Taycan GTS Sport Turismo.
‒ Taycan har en helt unik posisjon i det norske markedet, og vi tror at de nye variantene kan bli norgesfavoritter, sier Michael Hiller, sjef for Porsche Norge.
Taycan anno 2024 har altså blitt langt bedre elbiler enn det de var i 2023, og de tre nye byr også på løft på viktige områder. Her er det et skarpere design, mer kraft, lengre rekkevidde og bedre ladeeffekt.
Og ja, mer standardutstyr med den nyeste Porsche Driver Experience.
Nyhetene inkluderer en ny bakakselmotor med opptil 80 kW/109 hk ekstra kraft, modifisert pulsgenerator, kraftigere batterier, oppdatert termisk styring, neste generasjons varmepumpe og revidert strategi for regenerering og firehjulsdrift, forklarer Porsche selv.
Ladingen får også seg et hopp med maks 320 kW effekt, og i tillegg er maksimal regenereringskapasitet økt til opptil 400 kW under kraftig bremsing.
– Med det varierte Taycan-utvalget dekker vi et bredt spekter av kundebehov, sier Kevin Giek, visepresident for modellserien.
‒ Den første Taycan GTS-generasjonen var allerede en sportslig referanse i serien, plassert mellom Taycan 4S og Taycan Turbo. Den nye utgaven lever opp til dette, mens Taycan 4 sportssedan kombinerer innstegsmodellens effektivitet med firehjulsdriftens overlegne veigrep.
For ja, nye Taycan 4 åpner for drift på alle hjulene også for innstegsutgaven, og dette plusser på drøyt 50.0000 kroner på startprisen. Du skal selvsagt få de eksakte prisene på alle de tre nykommerne.
Nye Taycan GTS bygger altså videre på GTS-serien og leverer opptil 515 kW/700 hk ved bruk av Launch Control. Denne er altså tilgjengelig både som sportssedan og Sport Turismo.
Med denne trioen på plass er det altså veldig stor valgfrihet når man skal velge sin Taycan, som strekker seg fra bakhjulsdrift til firehjulsdrift, og en lang rekke effektklasser fra 300 kW/408 hk til 760 kW/952 hk.
I Porsche-verden står GTS for Gran Turismo Sport, og denne har en spesiell plass i Porsche-hjertene. Den første slike var nemlig en Porsche 904 Carrera GTS tilbake i 1963, og 61 år etter er det altså duket for en ny helelektrisk versjon. Eller to, for her er det også en Sport Turismo i tillegg til sedanversjonen.
Nye Taycan GTS har opptil 515 kW/700 hk med boost-kraft og Launch Control, og dette er 65 kW/88 hk mer enn forgjengeren. Her er det også en push-to-pass-funksjon via Sport Chrono-pakken som åpner for opptil 70 kW/95 hk ekstra i 10 sekunder med ett knappetrykk.
Videre forklarer Porsche at ved lave hastigheter gir GTS en boost, der momentet øker til Launch Control-nivå. Det er også en nedtellingsklokke som boostens varighet på instrumentpanelet, med en dynamisk visning på speedometeret.
Dette åpner for at begge de to nye Taycan GTS-utgavene klarer 0-100 km/t på raske 3,3 sekunder, og dette er 0,4 sekunder raskere enn forgjengeren.
Rekkevidden er jo viktig, og denne har økt med over 120 km og lyder nå på 628 kilometer. Den karakteristiske lyden til GTS, inspirert av Taycan Turbo S, skiller den fra andre Taycan-modeller, legger Porsche til.
Både utvendig og innvendig har GTS svarte eller antrasittgrå detaljer, inkludert Sport-design front- og bakspoilerne i høyglanset svart og speilbaser i samme farge. De standard 20-tommers Taycan Turbo S Aero Design-hjulene og de valgfrie 21-tommers RS Spyder Design-hjulene er malt i eksklusiv antrasittgrå.
På innsiden er inspirasjonen Taycan Turbo GT-modellene, og her er det litt mer sportslig Race-Tex og svart skinn. Her inkluderer standardutstyret Adaptive Sports Seats Plus (18-veis justering), GT multifunksjonssportsratt med Mode switch og rattvarme, samt Sport Chrono-pakken med push-to-pass og banemodus.
De som ønsker mer rekkevidde, men også firehjulsdrift, for innstegsutgaven, har nå fått et nytt valg. Tidligere var dette Cross Turismo, men Taycan 4 åpner for dette blant sedanene.
Nå kan Taycan 4 også leveres med standard Performance-batteri som åpner for rekkevidde opptil 559 kilometer, men her er det også et valg som heter Performance Battery Plus som åpner for 643 kilometer målt etter WLTP. Denne blir dermed den mest rekkeviddeeffektive blant firehjulsdrevne modeller.
Med motorer på både foran og bak går det også greit unna opp til 100 km/t, som ifølge Porsche gjøres på 4,6 sekunder ‒ to tideler raskere enn søsteren med bakhjulsdrift.
Videre har Porsche forbedret firehjulsdriftsstrategien, slik at frontmotoren kan kobles ut ved behov for best mulig effektivitet, men slår seg på igjen på millisekunder ved akselerasjon eller gjenvinning, forklarer tyskerne.
Nye Taycan 4 kommer som standard med 19-tommers aero-hjul, svarte bremsekalipere og Matrix LED-hovedlys. På innsiden er det komfortseter med 8-veis elektrisk justering, delskinn i svart eller to-farget svart/krittbeige og et multifunksjons sportsratt i svart aluminium.
Porsche Norge har allerede åpnet for bestillinger, og det betyr to ting ‒ prisene er klare og bilene er ikke altfor langt unna.
Porsche Norge sier at de nye utgavene skal være hos forhandlerne tidlig til neste år, så de er kun noen små måneder unna.
Her er som vi lovet prisene:
- Porsche Taycan 4 starter på 1.148.665 kroner
- Porsche Taycan GTS starter på 1.585.089 kroner
- Porsche GTS Sport Turismo starter på 1.596.333 kroner
Det er også nye eksteriørfarger for hele Taycan-serien som inkluderer Slate Grey Neo og Pale Blue Metallic i «Legends»-kategorien, samt Purple Sky Metallic i «Dreams»-kategorien.
Her er flere bilder, og vi starter med Porsche Taycan 4:
Her er Porsche Taycan GTS:
Her er Porsche Taycan GTS Sport Turismo:
Les også: