Mange elbiler går tom for strøm på batteriet, men kanskje ikke helt som du tror. (Fotos: If)

Elbilene går tom for strøm ‒ på startbatteriet

Man skulle kanskje tro at den største utfordringen for elbilistene er å ha nok strøm på hovedbatteriet, men slik er det ikke. Da er heller startbatteriet en utfordring.


Mange har gått tom for drivstoff opp gjennom årene, men normalt skjer dette bare en sjelden gang gjennom et langt bil-liv. Og slik er det også for elbilistene. 

For tall fra Finans Norge som If refererer til viser at det knapt er noen elbilister som trenger veiassistanse grunnet et tomt hovedbatteri, og kun 2-3 prosent av alle oppdragene knyttet til elbiler er grunnet dette. Men det er likevel en utfordring med strøm. 

-->
Kanskje overraskende mange, 1 av 3, tilkaller assistanse grunnet et flatt startbatteri. Og bare så det er sagt, det er omtrent det samme som for andre biltyper. 

– Rekkeviddeangst begynner nok å bli et tilbakelagt stadium for mange nordmenn, sier pressesjef Sigmund Clementz i If.

‒ Rekkevidden til elbiler blir bare bedre og bedre, og mange bileiere har etter hvert opparbeidet seg mye kunnskap om lading og batterier. Som befolkning er vi i verdenstoppen i elbilerfaring.

Men det hjelper lite å ha et fullt hovedbatteri, for det er ikke dette som starter bilen.

– Mange er nok ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer, sier han.

– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager, sier Clementz.

Det er like viktig å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet på en elbil som på en fossil bil, understreker Clementz.

– Det kan være ulikheter mellom merker og modeller om hvordan elbilen lader 12 V-batteriet. Som regel skjer dette jevnlig fra hovedbatteriet, også når du ikke kjører. Likevel er det lurt å sette seg inn hvilke anbefalinger bilprodusenten har for lading og batterihelse av begge batterier, sier Clementz.

Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper, forklarer If. 

Tallene fra Finans Norge viser at det ble gjennomført over 155.000 redningsoppdrag i første halvår, og dette er oppdrag dekket over forsikringen til alle typer motorkjøretøyer i Norge. 

Dette er for øvrig en økning på 8,2 prosent fra samme periode i fjor.

Pressesjefen i If sier at tilgangen på veihjelp er god over hele landet, så ingen bør vente veldig på hjelp ‒ iallfall om det er på dagtid. 

If legger til at eiere av nyere biler i de fleste tilfeller har en såkalt mobilitetsgaranti fra bilimportør, og dette inkluderer veihjelp uten egenandel.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker If Motor