Mange har gått tom for drivstoff opp gjennom årene, men normalt skjer dette bare en sjelden gang gjennom et langt bil-liv. Og slik er det også for elbilistene.
For tall fra Finans Norge som If refererer til viser at det knapt er noen elbilister som trenger veiassistanse grunnet et tomt hovedbatteri, og kun 2-3 prosent av alle oppdragene knyttet til elbiler er grunnet dette. Men det er likevel en utfordring med strøm.
Men det hjelper lite å ha et fullt hovedbatteri, for det er ikke dette som starter bilen.
– Mange er nok ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer, sier han.
– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager, sier Clementz.
- Folket mer misfornøyd med hurtigladingen
- 86 kommuner med rent elbilsalg i 2024
- Melder gjennombrudd for rekkevidden