EPSI Rating har nok en gang sjekket hvordan det står til med tilfredsheten hos de som benytter hurtigladere, og vi kan slå fast en ting. Jo flere elbiler det kommer til, jo dårligere scorer ladeoperatørene.
Så langt i år er rundt 9 av 10 nye biler helelektriske, og på samme tid har Norge nådde målet om 9.000 hurtigladere drøyt ett år før tiden.
Totalt er det drøyt 800.000 elbiler på norske veier, og nå kommer det til over 100.000 nye elbiler hvert eneste år. Det betyr at stadig flere benytter hurtiglading, og i snitt blir elbilistene stadig litt mer misfornøyde med denne.
Undersøkelsen viser at elbilistene er misfornøyd med flere ting, og ikke overraskende er kø en ting som blir dratt fram. Også bedre vedlikehold og raskere utbedring av defekte ladere er ting kundene etterspør.
‒ For ladeoperatørene er det viktig å merke seg at gjentatte driftsproblemer skader deres omdømme. For mange negative opplevelser kan føre til at kundene aktivt unngår operatører de opplever som upålitelige, forklarer Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.
En annen ting som demper opplevelsen er betalingen, for selv om alle nye hurtigladere nå må åpne for kortbetalingen er ikke dette et krav for de litt eldre. 1 av 5 i undersøkelsen sier at de opplever betalingsprosessen som komplisert.
Den aller største ladeoperatøren her i Norge er Tesla, og den gode nyheten er at den største også er den som flest er fornøyd med. Men selv om Tesla Supercharger scorer best på kvalitet og pris, har kundetilfredsheten sunket sammenlignet med i fjor.
‒ Tilliten til Tesla som merkevare har fått en knekk det siste året, sier Sindre Brochmann, forretningsutvikler i EPSI Norge.
‒ Kundene vurderer Tesla langt dårligere når det gjelder å ta sitt samfunnsansvar på alvor, og måten ladekundene omtaler Tesla på er betydelig mindre positiv enn tidligere.
Tesla topper «Ladeoperatørene 2024» med en score på 77,6, men dette er ned fra 81,5 i fjor. Og i poeng er nå flere ladeoperatører i ferd med å tette gapet til Tesla.
I fjor landet nærmeste utfordrer på 67,3, noe som betyr at det skilte 14,2 poeng mellom Tesla og det som var Eviny.
Som du kan se av listen under skiller det nå kun 8 poeng mellom de to øverste:
- Tesla: 77,6
- Uno-X: 69,6
- Circle K: 67,0
- Bransjesnitt: 64,7
- Eviny: 63,3
- Mer: 62,6
- Øvrige: 59,8
- Recharge: 58,9
Uno-X er nykommeren her, og de fyker rett inn på 2. plass og legger litt press på Tesla. Kundene setter ifølge EPSI pris på enkelheten og hastigheten i ladeprosessen hos Uno-X, samt den konkurransedyktige prisen.
Recharge lå klart sist i fjor med 60,4, og det har som årets liste viser gått enda mer nedover med denne operatøren. Her rapporterer kundene fortsatt om kø og driftsproblemer, og opplever ifølge EPSI at kvaliteten på selve ladeprosessen har rom for forbedring.
‒ Kundene mener også at prisen for hurtiglading hos Recharge ikke er konkurransedyktig nok, og de etterlyser tydeligere prisinformasjon og bedre betalingsløsninger, legger Brochmann til.
Les også: