2024-sesongen av rallycross-VM har handlet om elbiler mot bensinbiler, og den kampen er nå avgjort. (Fotos: Hansen Motorsport)

Bensinbilene slo elbilene i rallycross-VM

Før sesongen erklærte det svenske Hansen-laget at dette var «kampen om teknologien», for i rallycross-VM har nemlig bensinbiler og elbiler kjørt mot hverandre.


En stadig større andel av racerbilene blir elektrifiserte, og over i det som offisielt heter FIA World Rallycross Championship har det altså skjedd noe interessant. Der har nemlig de rene elbilene konkurrert direkte mot bensinbilene, og det svenske Hansen-laget har døpt dette til «kampen om teknologien»

I den ypperste klassen kalt RX1 har det handlet om Hansen versus et annet kjent svensk rallycross-navn, Kristoffersson. På elektriske Hansen Motorsport finner vi brødrene Kevin og Timmy Hansen, og på Kristoffersson Motorsport (KMS) har Johan Kristoffersson og norske Ole Christian Veiby forsvart bensinbilens ære.

-->
Og nå kan vi altså sette to streker under svaret, for i helgen ble 2024-sesongen avsluttet i Tyrkia med to runder.

Men her handlet det ikke om hvem som skulle bli verdensmester, Johan Kristoffersson har som vanlig vært den klare eneren og trengte bare å komme seg til mål, men det skilte kun få poeng mellom de to teamene i lagkonkurransen.

Om bensinbilene skulle forsvare æren måtte altså Veiby levere. Og det gjorde han til gangs.

For da det gjaldt som mest kom endelig seieren, og med Kristoffersson på 6. plass ble det dobbelt feiring etter lørdagens kjøring.

For rallycross-esset gjorde som selveste Lewis Hamilton, og sikret seg sin 7. VM-tittel i Tyrkia akkurat som F1-føreren gjorde tilbake i 2020.

‒ For et løp, og rett og slett ubeskrivelig, sa 35-åringen etter å ha sikret seg VM-tittelen. 

For Veiby var også dette dagen da ha endelig jagde spøkelset vekk, for nordmannen har jaktet en seier i tre år nå. 

‒ Jeg sa til meg selv for finalen, nå eller aldri. Du må vinne denne, sa en meget fornøyd Veiby. 

Dermed var presset på Hansen-brødrene foran søndagens avsluttende løp, men der dukket det opp en finsk fører som også tok sin første seier ‒ Juha Rytkönen, Og bare for virkelig å vise muskler ble Kristoffersson nummer to, mens to blad Hansen fulgte et stykke bak. Her ble dessverre Veiby sist i finalen. 

Dermed vant Kristoffersson VM foran Kevin Hansen og Ole Christian Veiby. 

  1. Johan Kristoffersson, Sverige 240 poeng
  2. Kevin Hansen, Sverige 197
  3. Ole Christian Veiby, Norge 190
  4. Timmy Hansen, Sverige 181
  5. Niclas Grönholm, Finland 177
  6. Klara Andersson, Sverige 145
Og over i kampen om teknologien som Hansen-teamet har dratt fram gjennom hele sesongen kunne nok en gang Kristoffersson smile bredest, for KMS-laget leverte det de måtte og gikk seirede ut av det hele på Istanbul Park.

‒ Vi har fullført sesongens siste løp og totalt sett er vi veldig fornøyde som et lag, sa teamsjef Kenneth Hansen for den tapende finalisten søndag.

‒ Vi hadde vanskelige forhold i dag, da vi hadde regn og så det var ekstra glatt, og man kunne virkelig se forskjellen på teknologiene under disse forholdene – grepet var bare ikke der for oss i elbilene, forklarte han videre.

Trøsten er at Kevin Hansen klarte å holde unna for en jagende Veiby.

‒ Det er flott å reise fra Tyrkia med 2. plass i verdensmesterskapet, spesielt vel vitende om at vi begynte denne sesongen uten å være i nærheten av KMS’ forbrenningsbiler, sier Kevin Hansen.

‒ Det har vært et veldig utfordrende år, når det gjelder «Battle of Technologies», så å komme unna med andreplass i mesterskapet, og også vinne sist i Portugal, er veldig spesielt.

Slik endte lagmesterskapet i World RX, og dermed også kampen om teknologien.

En som altså de bilene med eksosrør kom seirende ut av, eller for å bruke et velkjent ordtak ‒ de gamle er fortsatt eldst. 

  1. KMS, 430 poeng
  2. Hansen, 378
Les også:

Debatt