En stadig større andel av racerbilene blir elektrifiserte, og over i det som offisielt heter FIA World Rallycross Championship har det altså skjedd noe interessant. Der har nemlig de rene elbilene konkurrert direkte mot bensinbilene, og det svenske Hansen-laget har døpt dette til «kampen om teknologien»
I den ypperste klassen kalt RX1 har det handlet om Hansen versus et annet kjent svensk rallycross-navn, Kristoffersson. På elektriske Hansen Motorsport finner vi brødrene Kevin og Timmy Hansen, og på Kristoffersson Motorsport (KMS) har Johan Kristoffersson og norske Ole Christian Veiby forsvart bensinbilens ære.
Om bensinbilene skulle forsvare æren måtte altså Veiby levere. Og det gjorde han til gangs.
For da det gjaldt som mest kom endelig seieren, og med Kristoffersson på 6. plass ble det dobbelt feiring etter lørdagens kjøring.
For rallycross-esset gjorde som selveste Lewis Hamilton, og sikret seg sin 7. VM-tittel i Tyrkia akkurat som F1-føreren gjorde tilbake i 2020.
‒ For et løp, og rett og slett ubeskrivelig, sa 35-åringen etter å ha sikret seg VM-tittelen.
- Johan Kristoffersson, Sverige 240 poeng
- Kevin Hansen, Sverige 197
- Ole Christian Veiby, Norge 190
- Timmy Hansen, Sverige 181
- Niclas Grönholm, Finland 177
- Klara Andersson, Sverige 145
Slik endte lagmesterskapet i World RX, og dermed også kampen om teknologien.
En som altså de bilene med eksosrør kom seirende ut av, eller for å bruke et velkjent ordtak ‒ de gamle er fortsatt eldst.
- KMS, 430 poeng
- Hansen, 378
- Slik har du aldri sett en Kia EV9
- Vi har sjekket ut Exlantix ES
- Verdens mest eksklusive «Olabil» blir ny