Om man plotter Paris og Nice inn i Google Maps får man opp en strekning på 935 kilometer, og dette via de store årene A6 og A7. Her er det så høye hastigheter at Google selv mener at snittfarten er 100 km/t, for her skal man bruke 9 timer og 38 minutter på kjøreturen.
Og som vi vet er ikke høye hastigheter noe særlig for elbilenes rekkevidde, for i for eksempel 130 km/t spretter forbruket betraktelig opp. Ja, slik er det også for bensinbilene, men de har altså mer rekkevidde å ta av.
Å holde 130 km/t over lange perioder sluker en masse mer energi, så spørsmålet over i Frankrike med motorveier som åpner for nettopp 130 km/t er hvor langt en slik ruller om man tar turen fra Paris til Nice. Det svaret har vi nå fått.
Stellantis er så på hugget at de til og med sier at prestasjonen til E-3008 kan sammenlignes med et kjøretøy med forbrenningsmotor (ICE).
‒ Vårt fokus har alltid vært på å skape teknologi som direkte kommer kundene våre til gode, sier Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer hos Stellantis.
‒ STLA Medium-plattformens langdistansekapasitet gjør den ideell for langdistansereiser uten å gå på kompromiss med bekvemmeligheten og effektiviteten til en elbil. Sjåfører kan nå nyte lengre turer med færre ladestopp, noe som gir både ytelse og trygghet.
I tillegg til den ferske Peugeot E-3008 er også nye Peugeot E-5008 og Opel Grandland satt sammen på STLA Medium, og fram til utgangen av 2026 kommer det ytterligere fem modeller basert på denne som er laget for biler i C- og D-segmentet.
Peugeot E-5008 har for øvrig en oppgitt WLTP-rekkevidde på 668 for Long Range-versjonen, så på rekkeviddefeltet er E-3008 storesøster.
Sylferske Opel Grandland er foreløpig kun lansert på et «vanlig» batteri som åpner for 524 kilometer, men også her kommer det en Long Range etter hvert.
- Slik har du aldri sett en Kia EV9
- Vi har sjekket ut Exlantix ES
- Verdens mest eksklusive «Olabil» blir ny