Peugeot E-3008 har tatt turen fra Paris til Nice, og her er det mye motorveier. (Fotos: Stellantis)

Melder gjennombrudd for rekkevidden

Stellantis har sendt en Peugeot E-3008 fra Paris til Nice, og selv med en masse motorveier med 130 km/t-grense trengte denne kun to ladestopp.


Om man plotter Paris og Nice inn i Google Maps får man opp en strekning på 935 kilometer, og dette via de store årene A6 og A7. Her er det så høye hastigheter at Google selv mener at snittfarten er 100 km/t, for her skal man bruke 9 timer og 38 minutter på kjøreturen.

Og som vi vet er ikke høye hastigheter noe særlig for elbilenes rekkevidde, for i for eksempel 130 km/t spretter forbruket betraktelig opp. Ja, slik er det også for bensinbilene, men de har altså mer rekkevidde å ta av.

-->
Stellantis-konsernet har nå startet utrullingen av biler basert på de nye plattformene døpt STLA, og her er det flere å velge mellom. En slik heter STLA Medium, og en av de nye elbilene laget på denne kommer fra Peugeot og heter E-3008.

I oktober kunne det franske merket avduke en ny langdistanseversjon av nettopp denne, en kalt E-3008 Long Range utstyrt med et batteri på 96,9 kWh netto. De estimerte selv rekkevidden til 700 kilometer, men dette er altså målt med blandet kjøring.

Å holde 130 km/t over lange perioder sluker en masse mer energi, så spørsmålet over i Frankrike med motorveier som åpner for nettopp 130 km/t er hvor langt en slik ruller om man tar turen fra Paris til Nice. Det svaret har vi nå fått.

Stellantis er så på hugget at de til og med sier at prestasjonen til E-3008 kan sammenlignes med et kjøretøy med forbrenningsmotor (ICE).

‒ Vårt fokus har alltid vært på å skape teknologi som direkte kommer kundene våre til gode, sier Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer hos Stellantis.

‒ STLA Medium-plattformens langdistansekapasitet gjør den ideell for langdistansereiser uten å gå på kompromiss med bekvemmeligheten og effektiviteten til en elbil. Sjåfører kan nå nyte lengre turer med færre ladestopp, noe som gir både ytelse og trygghet.

Stellantis legger til at de også har simulert reiser fra Torino til Napoli (Italia) og fra Praha til Brussel, og resultatet blir det samme. De sier at STLA-versjonen med middels lang rekkevidde er den eneste plattformen i sin klasse som er i stand til å dekke nesten 1.000 kilometer i motorveihastigheter med bare to ladestopp.

Slik er plattformen designet:

I tillegg til den ferske Peugeot E-3008 er også nye Peugeot E-5008 og Opel Grandland satt sammen på STLA Medium, og fram til utgangen av 2026 kommer det ytterligere fem modeller basert på denne som er laget for biler i C- og D-segmentet.

Peugeot E-5008 har for øvrig en oppgitt WLTP-rekkevidde på 668 for Long Range-versjonen, så på rekkeviddefeltet er E-3008 storesøster.  

Sylferske Opel Grandland er foreløpig kun lansert på et «vanlig» batteri som åpner for 524 kilometer, men også her kommer det en Long Range etter hvert.

Batteriene er for øvrig produsert på Billy-Berclau/Douvrin gigafabrikk i Hauts-de-France-regionen, så disse er også kortreiste.

Stellantis sier ikke hvor lang tid de brukte på turen fra Paris til Nice, og dermed ikke noe om snittfarten. Men de sier at bilen holdt fartsgrensen på 130 km/t, og at testen ble gjennomført i en temperatur på 20 grader.

Les også:

Debatt