For bare noen få år tilbake var elbilene et storby-fenomen, for med begrenset rekkevidde og få hurtigladere var det mer slitsomt med slike biler ute på bygda.
Men både elbilprodusenter, ladeoperatører og myndigheter har jobbet for å minske ulempene, og i 2024 fungerer en ny elbil langt bedre også utenfor de største grytene.
– Det er fortsatt noen som mener at elbil ikke funker på bygda, men de tar rett og slett feil, slår Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, fast.
Det mener også folket i små kommuner.
9 av 10 nye biler er altså elbiler, og nå er det ikke lenger kun Oslo, Bergen og andre mer folketette områder som gjelder. Det viser tallene til Elbilforeningen, og disse har de hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I hele 86 kommuner har nybilsalget så langt i år vært 100 prosent elektrisk, og her er det et fylke langt nord som topper. Det er nemlig Nordland som har de fleste rene elbil-kommunene, 16 stykker, etterfulgt av Innlandet med 13 kommuner, Trøndelag med 12 og Troms med 10 kommuner.
– Lista varierer fra små distriktskommuner til større og mer bynære steder rundt omkring i landet, sier generalsekretæren.
‒ Dette viser at det er elbil som gjelder, og det må til om vi skal nå neste års mål om utslippsfritt nybilsalg.
Faktisk er det bare to kommuner som ikke har sett nye elbiler så langt i år. Men så har det heller ikke kommet til noen nye biler verken i Træna eller Værøy ‒ begge øykommuner i Nordland med langt under 1.000 innbyggere.
Videre viser tallene at det i 355 kommuner har kommet til nye biler, og av disse er det to som har en elbilandel lavere enn 50 prosent. Det er Folldal med 33 prosent og Flekkefjord med 47 prosent.
335 kommuner har over 75 prosent elbilandel i nybilsalget fra januar og ut oktober.
– Elbilandelen er jevnt over veldig høy i hele kommune-Norge. Dette er veldig positive tall, og det viser at elbil fungerer uansett hvor man bor i Norge, sier Bu.
Nå skal det legges til at mange av de norske kommunene er tynt befolket, og dermed skal det ikke veldig mye til for å nå 100 prosent elbilandel. Som du skal få se ut av listen med de rene elbil-kommunene har det ikke kommet til veldig mange nybiler i disse.
Men noen har også en større befolkning, som Melhus utenfor Trondheim, Haram utenfor Ålesund og Ulstein kommune på Sunnmøre ‒ alle har fått over 100 nye elbiler.
Bu tror miljørabatten for elbil i bommen er noe av forklaringen i flere av disse kommunene:
– De fra Melhus som pendler inn til Trondheim passerer bomringen, og der har elbilen fram til nå hatt solid miljørabatt. Det samme gjelder pendlere fra Haram som kjører på Nordøyvegen inn til Ålesund, sier hun.
Ifølge OFV ble det registrert 103.350 nye personbiler her i Norge fra januar og ut oktober, og elbilsalget er på 88,8 prosent etter årets 10 første måneder. Målet for myndighetene er at alle nye biler som kommer til i 2025 skal være utslippsfrie.
Det betyr at alle kommuner må ha 100 prosent elbilsalg, og det tror Bu er mulig.
– Det finnes fullgode elektriske alternativer til de nye fossilbilene som nå selges, så det er ingen grunn til at vi framover skal kjøpe forurensende biler, sier hun.
Her er den lange listen som Elbilforeningen har satt sammen med kommuner med 100 prosent elbilandel for nybilene i 2024. Kilde her er altså OFV:
Les også: