Som mange har fått med seg så krasjer vi som aldri før. Frende har regnet ut at det bulkes for 61 millioner kroner hver dag, noe som er en oppgang fra 42 millioner i 2022. Vi må altså skjerpe oss.
Og det er mer dårlig nytt.
For tall fra Hjorteviltregisteret som Gjensidige referer til viser at vi kjører på vilt som aldri før, for i fjor ble det satt ny rekord med formidable 17.361 viltpåkjørsler. Og dette er altså kun de som innrapporteres, så her er det også mørketall.
17.361 viltpåkjørsler gir et ganske vilt snitt, for det betyr at norske bilister krasjer med dyr 48 ganger hver eneste dag. Så dette er absolutt noe som kan skje med enhver bilist.
Og det er enda større sjanse for å møte på noe vilt nå, for oktober, november og desember er høysesong. I fjor skjedde rundt 6.000 av påkjørslene i denne periode, og det betyr et snitt på 65 ulykker hver eneste dag. Nærmere tre hver time, altså.
– Trafikanter bør være ekstra oppmerksomme på at det plutselig kan dukke opp dyr i veibanen i tiden framover, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.
Det ble altså satt rekord i fjor, og vi ligger nesten like dårlig an i år. Vi har allerede passert 12.000 døde vilt grunnet sammenstøt med biler, så her er det ikke mye lys i tunnelen. Når vi er på tunnel, fram til nå i år har også 776 vilt blitt påkjørt av tog, så også dette er en utfordring.
Gjensidige sier at kollisjon med rådyr står for flesteparten av sammenstøtene, og at Innlandet og Trøndelag er de fylkene der det skjer klart flest viltpåkjørsler.
‒ Økningen på høsten kan forklares med at det blir kortere dager, vanskeligere føreforhold både for dyr og trafikanter, og sesongtrekk og høstjakta som fører til at dyra forflytter seg mer, sier Eklo.
Som med de generelle bulkeskadene er det store verdier som går tapt i alle viltpåkjørslene. Gjensidige har beregnet at en viltpåkjørsel i snitt koster rundt 60.000 kroner i materielle skader, og dermed kostet fjorårets rekordsesong 1 milliard kroner.
På toppen av dette og enda mer alvorlig er alle personskadene.
‒ En ting er de materielle skadene, men i møte med store hjortedyr kan det gå virkelig ille for de som sitter i kjøretøyet, sier Eklo.
‒ Marerittet er å få dyret over panseret og inn gjennom frontruta. Sparkende klover og tyngden på dyret i fart kan gi stygge skader.
Forsikringsselskapet sier at veier med mye trafikk naturlig nok kommer høyt på listen over påkjørsler, men legger til at det også er enkelte strekninger som er mer utsatt enn andre.
‒ Spesielt der det er skiltet med viltovergang eller fare for vilt bør en ta det med ro. Tidspunkt på dagen har også noe å si. Flest ulykker skjer mellom klokken 7 og 9 på morgenen, og etter klokken 16, sier Eklo.
Alle som kjører på et dyr er pliktig til å melde fra, og det å etterlate skadde dyr er straffbart. Disse gjemmer seg ofte bort, og kan dermed lide i mange dager før de får en smertefull død.
– Er du uheldig og kjører på et dyr, kontakt politiet, de varsler viltnemda, sier Eklo.
‒ Merk stedet der du kjørte på dyret slik at det blir enkelt å starte ettersøk.
Politiet kan for øvrig nås på telefon 02800, og er det en alvorlig situasjon er nødnummeret 112 til politiet og 113 for akutt helsehjelp.
Gode råd fra Gjensidige:
- Demp farten på utsatte vegstrekninger og utsatte tider på døgnet.
- Vær ekstra oppmerksom der det er mye spor etter dyr og mye vegetasjon nær veien.
- Fareskilt er utplassert langs veien av en grunn.
- Meld fra hvis uhellet er ute. Det er straffbart å etterlate skadde dyr.
- Skader på eget kjøretøy dekkes av kaskoforsikringen på bilen, og man slipper bonustap ved påkjørsel av dyr.
Les også: