Hyundai gir oss et lite blikk av innsiden til Ioniq 9. (Fotos: Hyundai)

Et lite glimt av innsiden til Ioniq 9

Hyundai pirrer videre med Ioniq 9, og denne gang gir de oss et litt spesielt glimt av innsiden.


Med Ioniq 5 og 6 allerede på plass er det nå duket for sjefen i den unge familien, nemlig flaggskipet Ioniq 9. Dette er en SUV som åpner for tre seterader, og skal selvsagt bygge videre på suksessen til de nevnte søstrene.

Ioniq 5 ble for øvrig kåret til årets bil i verden i 2022.

-->
At Hyundai ser fram til å lansere Ioniq 9 er ganske sikkert, for de kjører på med små smakebiter før den store lanseringen. I slutten av oktober ga de oss en titt på utsiden med et mørkelagt bilde, og nå kommer det et slags røntgenbilde som viser litt av innsiden.

Slik er det nye litt kryptiske bildet:

Hyundai er på offensiven og sier at med sitt romslige og komfortable interiør skal Ioniq 9 rett og slett revolusjonere elbilopplevelsen, ja, intet mindre.

‒ Ioniq 9 tilbyr det ultimate lounge-lignende interiørmiljøet, sier Simon Loasby, Senior Vice President og leder for Hyundai Design Center.

‒ Det natur- og lounge-inspirerte interiøret gjenspeiler vår progressive tilnærming til hvordan vi ser for oss teknologi, kundefokusert design og avslappende omgivelser som sømløst flyter sammen i fremtidens mobilitet.

Silhuetten som du selvsagt skal få se et bilde av baner vei for noe Hyundai kaller «Aerosthetic», og denne skal åpne for et interiør som er skreddersydd for avslapning.

Også Ioniq 9 settes sammen på Hyundai-gruppens elektriske E-GMP-plattform, og kan dermed utnytte både lang akselavstand og en batteriplassering som gir et flatt gulv. Begge delene åpner for en litt mer plass på innsiden, og det er jo greit når man lager en bil som åpner for tre seterader.

Andre elbiler på plattformen som åpner for 800 volt er Ioniq 5 og 6, Kia EV6 og EV9 og Genesis GV60, og det er også meldt en rekke nye biler basert på denne.

Videre sier Hyundai at Ioniq 9 har et interiør med myke, elliptiske designelementer i dørkledning og dørhåndtak, og dette skal bidra til en rolig og sofistikert atmosfære.

Både Hyundai og Kia er flinke til å tenke praktisk bruk, så vi kan også forvente oss et fleksibelt interiør som altså kan huse maks sju personer. Her blir det nok god plassutnyttelse når kke alle sitteplassene er i bruk.

Hyundai gjør iallfall ikke noe for å dempe forventningene, og sier at det det romslige og innovative interiør er klart for å gi en «enestående og særegen kundeopplevelse».

Hva mer vi kan forvente oss av Hyundai Ioniq 9 får vi snart vite, for Hyundai skal avduke den store familiefrakteren senere denne måneden.

Og bygger den på arven til de andre bilene de har satt sammen siden de kom med Pony-modellen i 1975 bør det love godt, for nylig rundet Hyundai det formidable tallet av 100 millioner produserte biler.

Bil nummer 100.000.001 var passende nok arven til den første, en Ioniq 5, som nikker tilbake til konseptet av Pony som ble vist i 1974 gjennom sitt utvendige design. Det konseptet var for øvrig designet av italienske Giorgetto Giugiaro, mannen bak biler som den originale Golfen, Passat, Saab 9000 og Audi 80 ‒ alle folkekjære biler her i Norge. 

Her er det første teaserbildet Hyundai slapp av Ioniq 9, og dette viser de store utvendige linjene til det kommende flaggskipet:

Les også:

Hva tenker du