Så hva i alle dager har Microsoft-grunnleggeren, en britisk prins og en Hollywood-kjendis til felles? Og hvordan havnet lederen av den norske elbilforeningen inn i denne miksen?
Ja, gode spørsmål, og svaret er da også ganske enkelt klimakampen.
For andre gang har nemlig Time-magasinet kåret de 100 mest innflytelsesrike ledere som pusher på for klimahandling, og denne gang dukker det også opp et norsk navn på den svært så prestisjetunge listen.
Dette er altså en svært så topptung liste, og her er noen av de aller største navnene i verden. Vi nevner mer enn gjerne noen av disse:
Ajay Banga, president for Verdensbanken, prins Harry, grunnlegger av Travalys, skuespiller Rosario Dawson, Bill Gates, grunnlegger av TerraPower, Jennifer Granholm, USAs energiminister, filmprodusent Adam McKay og Lego-sjef Niels Christiansen.
Og ja, en virkelig pådriver i motorsporten, Alejandro Agag, mannen bak de elektriske seriene Formel E og Extreme E, samt Volvo-sjef Jim Rowan, BYD-grunnlegger Wang Chuanfu og Tesla Cybertruck-ingeniør Wes Morrill.
Alle disse gjør altså en innsats for at selskapene de leder og verden generelt skal ta mer miljøhensyn, og et klimagrep er å gå over til biler med lokale nullutslipp. Ja, slik som elbiler.
Norsk elbilforening har jobbet for en slik overgang i 10 år, og det med Christina Bu som generalsekretær. Den jobben har altså Time lagt merke til, og valgt henne som en av 20 som er såkalte «forsvarere». Det er også her Rosario Dawson dukker opp, og mange nordmenn husker henne nok fra fredspriskonserten hun ledet sammen med Oscar-vinner Helen Mirren.
Dette skriver Time om Christina Bu etter å ha forklart at Norge leder an i overgangen til elbiler:
«En nøkkel til Norges suksess har vært dens robuste elbilførerforening, Norsk Elbilforening (forkortet Elbil). I løpet av de siste 10 årene har Elbils generalsekretær Christina Bu økt gruppens medlemstall fra rundt 14.000 til mer enn 120.000, noe som gjør den til den største forbrukerbaserte elbil-foreningen i verden og en sterk talskvinne for lavkarbonmobilitet.»
Dermed har hun altså funnet veien inn i et svært så eksklusivt selskap.
– Det er overveldende å havne på denne lista, men først og fremst er det en enorm inspirasjon og støtte til det klimaarbeidet vi gjør i Norge, sier Bu.
Elbilforeningen har i dag 13 lokalforeninger og en administrasjon med over 50 ansatte.
‒ Det er alle de som har valgt en elbil framfor en fossilbil, som har bidratt til at vi har nådd så langt. For dem har det også vært viktig å ha en forbrukerorganisasjon i ryggen, sier lederen.
Norge har satt seg et tøft mål om at alle nybilene i 2025 skal være nullutslipps, og så langt i år har 9 av 10 nyregistrerte biler vært helelektriske.
‒ Jeg synes Stortinget var modig da de satt 2025-målet i 2017. Neste år kan Norge skryte av å ha nådd et viktig klimamål, sier Bu.
Norge er som kjent en dråpe i havet når det kommer til antall nybiler, men i tillegg til at de lokale utslippene dempes viser også Norge at det faktisk er mulig å vri salget over til elbiler.
‒ Lille Norge spiller en viktig rolle som verdensleder for elbil, og vi i Elbilforeningen bruker mye tid på å fortelle hva som er Norges suksessoppskrift, sier generalsekretæren.
Nå skal det legges til at rike Norge har klart overgangen mye grunnet incentiver, men et slik virkemiddel har ikke alle landene rundt i verden muligheten til.
Bu understreker at jobben hennes her hjemme langt fra er over.
– Selv om Norge ligger imponerende langt foran resten av verden med sin elbilpolitikk, er 7 av 10 personbiler er fortsatt fossilbiler i den norske bilparken.
– Det ingen grunn til å slappe av og hvile på laurbærene. Vi har en veldig lang vei igjen, og utnevnelsen gir ny energi til det viktige klimaarbeidet, slår Christina Bu fast.
Du har kanskje lyst til å se listen og hva Time skriver om Bu og Norge, så
her kan du klikke deg videre til artikkelen.
Les også: