Etter hvert som dekkene slites, havner mikroplast og andre stoffer i naturen. (Foto: Simen Narjord, Statens vegvesen)

Enorme plastutslipp –⁠ nå kommer nye dekkrav

Statens vegvesen melder nye krav som skal ta ned det enorme plastutslippet.


Det er noen enorme tall Vegvesenet kan presentere når det kommer til plastutslipp fra norske bildekk.

For totalt bidrar dekkene med 8.000 tonn mikroplast i naturen hvert eneste år, og dette tilsvarer rundt 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy.

-->
Det er nemlig lenge siden et bildekk i hovedsak besto av gummi, og et moderne bildekk inneholder også en rekke ulike plastforbindelser og mye annet.

Nå jobbes det med nye dekkrav som skal skjerpe plastutslippet.

– EU arbeider nå med detaljene i de nye kravene som blir innført fra 2028, sier Daniel Thorsell i Statens vegvesen.

Det er planlagt tre runder med krav, og fra 2028 starter det med krav for nye dekk introdusert i markedet. Så er planen at alle nye biler som selges fra 2030 skal ha montert dekk som tilfredsstiller kravene, og ytterligere to år senere vil dette gjelde alle dekk som omsettes, inkludert ettermarkedet.

– Målet er å konstruere dekk som slites mindre, sier Thorsell.

Den norske elbilsuksessen er bra for de lokale CO2-utslippene, men alt er ikke bare positivt for miljøet. Elbiler er nemlig tyngre enn tilsvarende biler med eksosrør, for det må store og tunge batteripakker til for å gi disse tilfredstillende rekkevidder. Det gir mer dekkslitasje.

På toppen forlanger EU stadig mer sikkerhetsutstyr, og det tar også opp den totale vekten.

– Det viktig å merke seg at til tross for at elbiler sliter mer dekk enn andre biler, så er det totale miljøregnskapet likevel positivt for elbiler, understreker Thorsell.

– Elbilene har ikke lokale utslipp når de kjører, og fordi bilene regenerer energien blir det også mindre bremseslitasje og bremsestøv fra disse.

Selv om vekten spiller en hovedrolle i dekkslitasjen, er det ifølge Vegvesenet også mye føreren selv kan bidra med for å dempe dekkslitasje og utslipp.

– For eksempel har kjørestil og kjørekunnskap stor betydning. Jo mer aggressivt du kjører, jo mer dekk sliter du. Sjåførens adferd har stor innvirkning på dekkslitasjen, sier Thorsell.

Han peker også på viktigheten av riktig lufttrykk i dekkene, for her kan både for høyt og lav slite mer på dekket. Og ja, det spiller også inn på kjøreegenskapene og dermed sikkerheten.

– En rolig kjørestil er derfor bra både for miljøet og for lommeboka, sier Thorsell.

– Å bruke piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret er en dårlig idé, fordi disse slites veldig raskt ned og gir dårligere trafikksikkerhet.

Så hva skjer med mikroplasten?

Vel, Vegvesenet sier at partiklene fra bildekk ender opp sammen med veistøvet, som også består av asfaltslitasje og partikler fra veimarkeringer.

– Alt dette, veistøv, mikroplast og andre stoffer gjør skade på natur og mennesker. Statens vegvesen samarbeider tett med Miljødirektoratet for å lære mer om hvordan vi kan redusere utslipp av mikroplast, avslutter Daniel Thorsell.

Les også:

Hva tenker du

Les også