Kia EV5 har gjort en liten tjuvstart i Sandefjord, og vi sjekket den ut. (Fotos: Nybiltester)

Vi snublet over Kia EV5 på en liten norsk messe

Bilen som fortsatt ikke er vist norske jourbnalister, og skal gå få en slags europeisk debut under IAA-messen, er vist under en liten norsk messe.


Vi tok turen til bilmessa i Sandefjord (i Badeparken), for å se litt nærmere på Kia EV5, en C-segment SUV fra Kia. Ikke en produksjonsmodell, så noen endringer kan fortsatt skje på selve produksjonsmodellen som kommer senere i høst.

Kia EV5 er 4,610 meter lang, 1,875 meter bred og 1,680 meter høy, og har en bakkeklaring på 16,7 centimeter – en C-segment SUV som har god plass i baksetet og bagasjerom.

-->


Denne førproduksjonsmodellen er en GT Line FWD med 235/55 R19 dekk, og med samme batteri som i Kia EV3 Long Range på 81,4 kWh så får den en WLTP-rekkevidde på inntil 505 kilometer som GT Line.

De utgavene med lavere utstyrsnivå får 235/60 R18 dekk, og en WLTP-rekkevidde på inntil 530 kilometer.

Max ladehastighet på batteriet med 400V teknologi er 150 kW og det gir en ladetid på ca 30 minutter fra 10 til 80 prosent.

AWD som kommer i 2026 har vi dessverre ikke tilsvarende informasjon om enda. FWD kommer senere i høst, og da får vi også snart prisene på EV5 FWD.

I utstyrsnivå GT Line får man et førersete med justerbar vinkel på sitteputen, justerbar sideklemming i ryggen, chilleknapp, varme, ventilasjon og en light-versjon av massasje, samt 2 minneposisjoner.

I tillegg til de nevnte setefunksjoner så kan man også ordne med rattvarmen med knapp i døra.

Gjenkjennbart GT Line ratt med 3 eker og bra med rom der du kan oppbevare ulike gjenstander og eventuelt også en veske.

Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, og i dette baksetet hadde jeg god plass. Spaken på siden av baksetene kan brukes for å legge dem ned, eller for å justere ryggvinkelen. Midtsetet bak må ha samme ryggvinkel som venstre sete bak, mens høyre sete bak kan ha sin egen ryggvinkel.

I GT Line er det varme i ytterseter bak, en egen klimasone bak og USB-C tilkobling i framsetenes sider.
Du har et romslig bagasjerom i Kia EV5, med 89 centimeter dybde og 101,5 centimeter bredde på det smaleste. Det bredeste gulvmålet er 119 centimeter, men du ser at kanten på høyre side ikke går veldig langt opp, og der oppe er det enda bredere.

Gulvet kan også være i nedre posisjon, og det er da man har 566 liter med plass opp til bakseteryggens topp. Man får +10 centimeter med høyde med gulvet i nedre posisjon, men bredden der nede er 98 centmeter.

Flere mål på bagasjerommet finner du i filmklippet.

Til venstre ser du at det er mulig å sette inn en stikk-kontakt, men bilen har også V2L med plugg til ladekontakten, den pluggen vises i videoklippet.

Vi vet ikke hengervekten til AWD-utgaven enda, men FWD kan trekke med seg inntil 1.200 kilo på hengerfestet.

Frunk på 44 liter, som på bildet bare har V2L-pluggen i seg.

Kjekt at det er enkel tilgang til å fylle på spylervæske i Kia EV5.

Kia EV5 ble altså vist fram under bilmessa i Sandefjord (Badeparken) sist helg, og dette er altså en ny bil som skal vises fram under den store IAA-messen i München senere denne uken.

Les også:

Hva tenker du

Les også