Mitsubishi Europa sier selv at den kommende Eclipse Cross kombinerer avansert drivlinjeteknologi, Mitsubishis moderne designspråk, et bredt spekter av førerassistansesystemer og integrerte Google-tjenester for sømløs tilkobling.
Og det bør heller ikke stå på rekkevidden.
Det er nemlig ventet at nye Eclipse Cross også vil passere 600 kilometer i rekkevidde, men de endelige tallene her er fortsatt ikke klare.
Den elektriske SUV-modellen er altså tegnet av Mitsubishi Motors Europe Design, og viderefører merkets Dynamic Shield-konsept med en tredimensjonal bikubegrill og et litt mer robust uttrykk. Her er det også mulig å få 19- eller 20-tommers felger, og bak har den et Hexagon-design med horisontale LED-lys.
På innsiden er det også LED-stemningsbelysning, et elektro-kromatisk glasstak og et bagasjerom på 478 liter som vokser til 1.670 liter med nedfelte seter.

– Nye Eclipse Cross tar uttrykket av Mitsubishi Motors-identitet et steg videre, og formidler den samme dynamiske kjøreytelsen i en SUV-pakke med avansert EV-design, samtidig som den gir en følelse av beskyttelse for fører og passasjerer, sier Ryosuke Matsuoka, General Manager ved Mitsubishi Motors Europe Design.
– For å nå våre mål skapte vi konseptet «Smart Armour», som kombinerer avansert og sofistikert EV-design med et uttrykk av trygghet, sikkerhet og robusthet.
Eclipse Cross er satt sammen på CMF-EV-plattformen, og blir tilgjengelig i to batteriversjoner. Først et long-range 87 kWh-batteri med over 600 kilometer rekkevidde, og i midten av neste år en mid-range versjon.
Drivverket yter 160 kW og 300 Nm, bilen har toppfart på 170 km/t og 0-100 km/t gjøres på 8,4 sekunder.
Her er det også et vannavkjølt termisk styringssystem, varmepumpe og regenerativ bremsing, mens hjemmeladingen åpner for 22 kW og hurtiglading for opptil 170kW.
Videre opplyser Mitsubishi at det også er tre isofixfester og batterisikringssystemer, inkludert en pyroteknisk frakoblingsbryter, det er opptil 20 avanserte førerassistansesystemer (ADAS), som Highway & Traffic Jam Companion, automatisk nødbrems bak, blindsonevarsling og filholderassistent, støttet av 12 ultralydsensorer, fire kameraer og en frontradar. Et akustisk varselsystem (56–75 dB) øker oppmerksomheten for fotgjengere ved lav hastighet, kan merket melde.

Stadig flere nye elbiler baserer seg på Google-tjenester, og Eclipse Cross er intet unntak. Her er det blant annet Google Maps, Google Play og Google Assistant på en 12,3 tommers infotainmentskjerm, og det er også trådløs Android Auto, Apple CarPlay og et Harman & Kardon lydsystem med 410 W og 10 kanaler.
Via appen er det også fjernstyring av funksjoner som forvarming og lading, mens OTA-oppdateringer holder bilen oppdatert og Connected Driving Pack skal forbedre semi-autonom kjøring med sanntidsdata.
Produksjonen starter i 4. kvartal ved fabrikken i franske Douai, sammen med modellene Grandis og Outlander PHEV.
– Utviklet for det europeiske markedet, med Mitsubishi Motors Europe Design ansvarlig for utformingen, er den nye, 100 prosent elektriske Eclipse Cross SUV-en en viktig milepæl for merket. Modellen er spekket med den nyeste teknologien – fra drivlinje til tilkobling – for å levere på hver eneste reise, sier Frank Krol, President & CEO i Mitsubishi Motors Europe.
– Dette er Mitsubishis første helelektriske modell i Europa siden den banebrytende i-MiEV, vår første elbil i full serieproduksjon, og derfor en essensiell modell som spiller en nøkkelrolle i vår videre elektrifiseringsreise i Europa.
Les også: