Italienske Francesco Bagnaia jaget sin tredje strake VM-tittel i den aller mest prestisjetunge roadracingklassen, men klarte ikke å kopiere de to som har gjort nettopp det i MotoGP ‒ Valentino Rossi og Marc Marquez.
Bagnaia lå kun 24 poeng bak lagkamerat Martin før helgens avsluttende runde, og italieneren kuttet dette forspranget til 19 poeng ved å vinne lørdagens sprintrunde.
Dermed skulle alt avgjøres under sesongens aller siste løp, og spanjolen hadde en jobb å gjøre. Bagnaia sto nemlig i pole, etter fulgt av Aleix Espargaro pg Marquez. Sistnevnte som står med seks VM-titler, alle med Honda, kjørte sitt aller siste MotoGP-løp søndag.
Først i fjerde startposisjon fant vi Martin, som i likhet med Bagnaia og Marques kjører for Ducati.
Men 26-åringen fra Madrid holdt hodet kaldt da det gjaldt som aller mest, og sikret seg sin første VM-tittel med en 3. plass i det avsluttende løpet på hjemmebane i Barcelona.
For Martin endte dermed opp med 508 poeng etter kun å ha vunnet tre hovedløp, for selv med 11 seire var tre brutte løp ett for mye for Bagnaia som endte på 498 poeng.
Ducati var for øvrig helt suveren i årets sesong, og fikk også bronsevinneren gjennom Marques (392 poeng) og 4. plassen med italienske Enea Bastianini (386 poeng).
‒ Drømmen har gått i oppfyllelse ‒ jeg er verdensmester! jublet den ferske verdensmesteren.
‒ Det er veldig vanskelig å innse at alt dette er virkelig, men jeg er fullstendig klar over hva vi har oppnådd ettersom dette har vært drømmen siden jeg var liten. Dette er det endelige resultatet av alt arbeidet som er gjort gjennom årene, men også av det familien, foreldrene, min bror og hele teamet har ofret.
26-åringen er den femte forskjellige verdensmesteren på bare seks år i MotoGP, og foruten Bagnaias to foregåensde titler sammen med Ducati gikk italienske Fabio Quartararo (Yamaha) til topps i 2021, spanske Joan Mir (Suzuki) vant i 2020 og Marques tok det som ble hans siste VM-tittel i 2019 på en Honda.
‒ Jeg tror Jorge fortjener det han oppnådde, og denne dagen er for ham. Laget mitt gjorde en utrolig jobb. Gratulerer til Jorge, sa den 27 år gamle regjerende mesteren etter søndagens løp.
Marques avsluttet altså MotoGP-karrieren, og 31-åringen ble verdensmester i 2013, 2014, 2016, 2017, 2018 og 2019.
‒ I dag var et bra løp, men først og fremst vil jeg gratulere verdensmesteren Jorge Martín. Å avslutte på pallen var den beste måten å si takk til den utrolige familien (laget), sa legenden som avsluttet det hele med en 2. plass under søndagens løp.
Martin hadde litt å revansjere. For I fjor endte han på 2. plass, 39 poeng bak Bagnaia, etter å ha blitt tatt av presset. Han avsluttet med en 10. plass og brutt løp i den aller siste runden.
‒ Jeg lovet meg selv at jeg skulle prøve igjen i år, og her står jeg og høster fruktene av et helt liv dedikert til denne fantastiske sporten, sier den nye verdensmesteren.
Ducati har vært helt suveren denne sesongen, og vant 19 av de 20 løpene. I 14 av disse tapetserte de pallen, og totalt fikk de 53 pallplasser med seks forskjellige førere.
Det italienske merket som er eid av selveste Lamborghini som på sin side er eid av Audi som igjen er eid av Volkswagen-gruppen er det første europeiske merket som når 100 Grand Prix-seire og står nå med 106, og har nå 66 strake løp med pallplasser i MotoGP.
‒ Den dominansen Ducati hadde gjennom sine sykler, sine førere og sine teknikere i 2024 MotoGP-sesongen vil for alltid forbli i hjertene til fans av denne sporten, sier Claudio Domenicali, administrerende direktør i Ducati.
‒ Jeg er veldig glad i Jorge, en utrolig talentfull rytter som vokste opp med Ducati og sammen med oss realiserte drømmen han hadde siden han var barn. Vi feirer «Ducati-systemet» ‒ et system inspirert av læren til Galileo Galilei, oppfinneren av den vitenskapelige metoden og moderne vitenskap.
Ducati endte opp med 722 poeng, mens KTM ble nummer to med 327 poeng og Aprilia tok 3. plassen med 302 poeng.
Her er topp-6 i årets MotoGP:
- Jorge Martín, Spania, Ducati ‒ 508 poeng
- Francesco Bagnaia, Italia, Ducati ‒ 498
- Marc Márquez, Spania, Ducati ‒ 392
- Enea Bastianini, Italia, Ducati ‒ 386
- Brad Binder, Sør-Afrika, KTM ‒ 217
- Pedro Acosta, Spania, KTM ‒ 215
Les også: