Bugatti W16 Mistral flyr som vinden, og har satt ny verdensrekord. (Fotos: Bugatti)

Verdens raskeste toppløse bil

Beistet Bugatti W16 Mistral har testet toppfarten, og for en toppløs bil går dette usannsynlig fort unna. Se video.


Bugatti W16 Mistral ja. Dette er faktisk den første toppløse modellen som forlater Molsheim siden 2015, og er et monster.

Som navnet sier har Bugatti puttet en W16 i denne, som sammen med Bolide blir de to siste i W16-æreaen. Neste ut etter disse, Tourbillon, er en hybrid med en «vanlig» V16.

-->
De som følger godt med vet at W16-motoren til Bugatti nå huser 1.600 hk, noe altså den nye roadsteren kan øse av. Supermerket har selvsagt justert hver eneste aerodynamiske detalj slik at bilen sitter klistret til asfalten og suser gjennom luften, og målet er en toppfart på vanvittige 420 km/t. Ja, for en bil uten et fast tak.

Men det gjelder de utgavene som ruller ut til kundene, for W16 Mistral, navnet etter et vindfenomen på sørkysten av Frankrike, skal fly som vinden selv. Og den skal aller helst rulle i hjulsporene til flere legendariske rekordholdere signert Bugatti.

For biler som Veyron 16.4 Super Sport, Veyron 16.4 Grand Sport og Chiron Super Sport 300+ har alle dundret inn i rekordboka, så kan den nye roadsteren kopiere dette?

Om vi spoler 14 år tilbake havner vi i 2010, og en Veyron 16.4 Super Sport skulle vise hva den dugde til. Da gasspedalen til slutt ble sluppet viste nåla 431,07 km/t, og lista var satt.

Chiron Super Sport 300+ har et tilleggsnavn som sier det mest, for 300+ henviser til over 300 mph ‒ over 483 km/t. Vel, den ble klokket inn til 490,48 km/t i 2019.

Men dette er altså en bil med et tak, så Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse fikk utfordring på det mer luftige feltet tre år etter at Super Sport satte sin rekord. Det taklet den, og med taket nede nådde den 408,84 km/t.

Med den historikken i bagasjerommet troppet en W16 Mistral opp på en høyhastighetsbane tidligere denne måneden, og med på lasset fulgte blant annet administrerende direktør i Bugatti Rimac, Mate Rimac. Ja, fyren bak det elville Rimac-merket som lager elbiler som spiser Formel 1-biler til frokost når det kommer til akselerasjon.

En annen selvskreven var selvsagt Andy Wallace, Bugattis Pilote Officiel og vinner av Le Mans 24 Hours. Det var nemlig han som skulle kuske det toppløse monsteret over rekordhastigheter.

Og ja, SGS-TÜV Saar var også på plass, for alt dette måtte selvsagt dokumenteres ordentlig og foregå etter boka.

Wallace varmet opp med toppfarter rundt 200 km/t, før han slapp løs alle kreftene ‒ og hemningene. 

I det som målt ut fra videoen ser ut som en søndagstur bak rattet tok testpiloten W16 Mistral helt opp i 453,91 km/t ‒ og dermed også en ny verdensrekord.

‒ Under hele testprogrammet fram til dette øyeblikket var det utrolig å føle hvor stabil bilen føltes ‒ jeg fikk følelsen av at den ønsket å gå fortere, sier Wallace.

‒ Og når det kom til selve øyeblikket, var opplevelsen overveldende spennende; kjenne de elementære kreftene fra den åpne cockpiten, lyden av den enorme W16-motoren som kommer fra luftscoops ved siden av øret mitt – det gjorde prestasjonen utrolig emosjonell. En rekord som denne flytter grensene for bilinnovasjon, og krever enormt fokus, engasjement og teamarbeid for å realisere. Det er et sant vitnesbyrd om lidenskapen som alle i Bugatti har for å lage historie.

En som altså er vant, og glad, i store hastigheter, er Mate Rimac. Og han var selvsagt svært godt fornøyd.

‒ Siden oppstarten av Bugatti i 1909, har merket forsøkt å erstatte de antatte mulighetene i luksus, eleganse og ytelse. Bugatti verdensrekordbiler gjennom hele merkets historie har representert selve symbolet på hastighet og kraft, satt nye grenser og redefinert igjen og igjen hva Bugatti-kjøretøyer er i stand til, sier sjefen.

‒ Og nå, med den enestående prestasjonen til W16 Mistral World Record Car etset inn i historiebøkene, ser vi historien ikke bare gjenta seg selv, men ny historie laget. Vi er utrolig stolte av hele teamet som gjorde denne utrolige prestasjonen mulig – en prestasjon definert av lidenskap og jakten på perfeksjon. Det er det som definerer Bugatti – og det som gjør prestasjonene virkelig uforlignelige.

Om du lurer på hva denne W16 Mistral World Record Car faktisk koster, så har vi svaret. Og det er intet mindre enn 14 millioner euro, så ja, en plass rundt 160 millioner kroner.

Har kan du se verdens raskeste toppløse bil sette rekord, og sjeldent har det vel vært mer passende å si «hold på hatten»:

Les også:

Hva tenker du