Ram 1500 REV er en såkalt STLA Frame-bil. (Fotos: Stellantis)

Snart klart for el-pickuper med 800 km rekkevidde

Det store Stellantis-konsernet har nå klar sin 3. elbilplattform som er kalt STLA Frame.


Over i USA kalles pickuper for trucker, og Stellantis-gruppen har faktisk et merke som er spesialister på nettopp slike biler ‒ Ram Trucks. 

Dette merket sprang ut av Dodge i 2010, og er nå et frittstående merke som lager noen av de aller mest populære bilene, spesielt i USA. Pickupen var faktisk den 3. mest solgte der i fjor, bare slått av to andre pickuper ‒ Chevrolet Silverado og Fords F-serie. 

-->
Også Ram skal være med på den elektriske overgangen, og har allerede vist fram en Ram 1500 REV. Det skal også andre merker hos Stellantis, og blant annet har Fiat pirret med en elektrisk pickup. 

For å bane vei for den elektriske revolusjonen har Stellantis planlagt fire plattformer, som alle skal utnytte styrkene til de elektriske bilene. Disse fire er:

  • STLA Small
  • STLA Medium
  • STLA Large
  • STLA Frame
De to i midten er allerede lansert, Medium som åpner for opp til 700 kilometer rekkevidde var klar i fjor sommer, mens Large som baner vei for elbiler med rekkevidder helt opp til 800 kilometer ble lansert i januar. 

Nå er det duket for den tredje, og dette er altså STLA Frame som i likhet med Large åpner for rekkevidder på rett i overkant av 800 kilometer. Dette er en truck som er planlagt på denne, kommende Ram 1500 REV:

STLA Frame er en skikkelig multiplattform, for Stellantis sier at de skal lage en rekke biltyper på denne ‒ som pickuper og store SUV, og dette er en såkalt karosseri-på-ramme-plattform som støtter forbrenning, hybrid, hydrogen, batterielektrisk og til og med rekkeviddeforlengende elektrisk kjøretøy forkortet REEV via en generator, en forbrenningsmotor og et elektrisk drivverk.

Videre skal den skalerbare Frame-plattformen by på hele 1.100 kilometer rekkevidde for nettopp REEV-bilene, og i tillegg til 800 kilometer rekkevidde for elbilene åpner denne også for 1.224 kilo nyttelast og hele 6.350 kilo slepekapasitet. 

Plattformen åpner selvsagt for firehjulsdrift og uavhengig fjæring ‒ og på elbilsiden er den også fleksibel med å tilby på 400- og 800 volts arkitekturer. Det er viktig for hurtigladingen, som får effekt helt opp i 350 kW og dermed 160 nye kilometer på kun 10 minutter. 

Og ja, biler som kan vade i vann på 61 centimeter, så disse bør komme seg fram under de fleste forholdene. 

Ram og Jeep blir de første merkene som benytter STLA Frame.

‒ Som STLA Medium og STLA Large, kombinerer STLA Frame en enestående serie med nye nivåer av kapasitet og ytelse for å tilby klassens beste rekkevidde, nyttelast og tauing for våre kunder som trenger pålitelige og kraftige pickuper og SUVer, for å frakte familiene eller som arbeidsbil, sier Stellantis administrerende direktør Carlos Tavares. 

‒ Med full EV og utvidet rekkevidde EV-teknologi som kommer snart, bringer vi «ingen kompromiss»-løsninger til kjøpere som kanskje er nølende med å prøve sitt første elektriske kjøretøy. Vi er stolte av dette tekniske vidunderet og ser frem til å se det komme til live i vår kommende produktblitz for Jeep og Ram.

Stellantis forklarer at STLA Frame er bygget med avansert, høyfast stål, noe som både skal gi god holdbarhet, stivere biler og ikke minst holde vekten nede. 

Dette er målene som Frame-plattformen åpner for:

  • Total lengdeområde: 5,49 til 5,94 meter
  • Samlet breddeområde: 2,06 til 2,12 meter
  • Akselavstandsområde: 3,14 til 3,69 meter
  • Bakkeklaringsområde: 16,8 til 26,2 meter
Når det gjelder Ram 1500 REV så er målet at utgavene med en stor batteripakke på 229 kWh skal lande på 804 kilometer rekkevidde, nevnte 1.224 kilo nyttelast og 6.350 kilo slepekapasitet, 350 kW ladeeffekt og 654 hk/841 Nm som åpner for 0-100 km/t på 4,5 sekunder. 

Ram 1500 REV som skal dukke opp i 2025 skal også komme i en masse utgaver, som Tradesman, Big Horn/Lone Star, Laramie, Limited og den helt nye Tungsten.

Slik ser denne ut innvendig:

Stellantis har for øvrig investert mer enn 50 milliarder euro i elektrifisering frem til 2030, og målet er en helelektrisk portefølje her i Europa og 50 prosent elbilsalg i USA innen 2030.

Merkene som konsernet huser inkluderer Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og altså Ram.

Og det ser jo riktig så hyggelig ut på innsiden av en av bilene som skal bane vei for STLA Frame-biler, en RAM 1500 REV:

Les også:

Hva tenker du