Aksel Lund Svindal (t.h.) er ambassadør både for Porsche og Head, og det har ført til noen helt unike frikjøringsski. (Fotos: Porsche)

Porsche og Aksel med frikjøringsski

Skal det være et par alpinski inspirert av 718 Cayman GT4 Clubsport og designet av Porsche og Aksel Lund Svindal?


Aksel Lund Svindal er en av de aller største alpinistene som kongeriket Norge har fostret, og har blant annet to OL-gull og fem VM-gull hengende på veggen. Eller kanskje lagret i bagasjerommet på en Porsche?

For etter alpinkarrieren har Lund Svindal blitt en Porsche-ambassadør, og det har ført til nye eventyr. Som da han konkurrerte mot rallyfører Jukka Honkavuori plassert bak rattet på en 911 Dakar i en finsk alpinbakke, eller da han hoppet over en Taycan for å rekonstruere et berømt bilde av en 356. Begge deler med alpinski på beina.

-->
Men han kan også sine ting bak rattet, og har konkurrert i Porsche Cup Skandinavia, deltatt i rallycross, kjørt mot Dennis Hauger og luftet seg på Le Mans i en 911 GT3 Cup ‒ for å nevne noe av det legenden har foretatt seg. 

Tilbake i 2022 ga også partnerskapet mellom Porsche og Lund Svindal et helt annet produkt, for nordmannen er også ambassadør for skimerket Head. Det resulterte i et samarbeid mellom de to store merkene, og mer eksakt to serier med Porsche-ski fra Head som Lund Svindal var delaktig i utviklingen av.

Nå er det på tide at Porsche pløyer nytt og ukjent terreng, og mer eksakt det som befinner seg på utsiden av alpinbakkene. Altså ski for frikjøringsklassen.

De nye skiene kalt Porsche | Head 106 Serie er designet av Porsche Design Studio i Weissach og Head som hører hjemme i Østerrike, og selvsagt med skarpe hauke-blikk fra Svindal.

Faktisk har sportsbiler og alpinski noe til felles, for de begge skal sørge for at man kommer seg raskt mulig gjennom en trasé og dermed komme seg mest mulig effektivt gjennom svinger i høy fart.

Begge deler vet altså nordmannen alt om, og for Porsche som allerede har tatt steget inn i den elektrifiserte tiden har også bærekraft vært viktig ‒ for med frikjøringsski så skal man jo nyte det ville fjellets urørte og rene natur på et nytt nivå. 

Så Porsche har hentet inspirasjon fra deres potente biler, som en 718 Cayman GT4 Clubsport, som blant annet benytter naturfiber i dørene og bakvingen.

Tyskerne sier at bruk av bærekraftige materialer som lin og rotting i skiene gir en miljøgevinst med 85 prosent lavere CO2-utslipp sammenlignet med karbonfiberproduksjon, så dette er virkelig grønne ski.

Svindal har selv bidratt med innspill om hva som gjør skiene gunstige for frikjøring, noe han jo vet det meste om.

– Jeg tar ofte pausene borte fra de mest travle løypene og foretrekker helst puddersnø i avsidesliggende områder. Det handler om å komme seg litt bort og finne roen, sier han.

Faktisk vet også Porsches sjefdesigner, Michael Mauer, en del om fjellet. Iallfall det å ta en pust i bakken.

– Kreativiteten blomstrer når man tar et steg tilbake. Jeg tilbringer mye tid i fjellene, noe som gir meg den nødvendige avstanden og roen for å organisere ideene mine, sier han.

Designet skal ha Porsches gjenkjennelige estetikk og kommer i eksklusive Porsche-farger, og har en gjennomsiktig toppflate som gir innsyn til en kjerne av rotting og lin.

Skiene er for øvrig tilgjengelig i to lengder, 177 og 184 centimeter, og for entusiastene kan vi også nevne at den lengre utgaven har et sidecut på 131-106-127 mm og en radius på 17,8 meter.

Pris? Vel, dette er en Porsche, så regn med rundt 20.000 kroner når de lander i en spesialbutikk nær deg om forhåpentligvis ikke altfor lenge.

God tur og kjør forsiktig, både bak rattet og på skiene!

Les også:

Hva tenker du