De statelige meteorologene har sagt det kanskje aller best ‒ dette blir en helg for «Netflix & chill». For høsten er i ferd med å gi tapt for kong Vinter, og det skaper spesielt utfordringer for de kjørende.
For ja, det er duket for minusgrader og snø, så de som fortsatt ikke har skodd sine biler med vinterdekk må iallfall gjøre det nå.
Med frosten kommer også en utfordring som ikke alle bilister tar like seriøst, nemlig isete ruter. For når det er kaldt og mørkt og man har det kanskje litt travelt, er det ikke alltid like morsomt å skrape vinduene. Mange, for vi har tall, tar heller sjansen på at det går bra fram til varmeanlegget selv har håndtert problemet.
Det kan være livsfarlige.
‒ Mange kjører uten å se deg, slår fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, fast.
‒ Du må aldri kjøre mens bilruta er full av is og dugg. Det er farlig, uansvarlig og toppen av latskap.
Lat, uansvarlig og farlig, det er en merkelapp man helst ikke vil ha. Men som dessverre mange må tåle å få.
For i en undersøkelse utført for Frende svarer over 40 prosent at de kjører uten fri sikt gjennom både frontrute og side-/bakspeil, og det er skyhøye tall.
Frendes bilekspert er svært lite imponert, og understreker at alle må ha mer respekt for andres og egen sikkerhet og ikke starte turen før man har god nok sikt i alle retninger.
De fleste kommer seg unna, men alle bør være klar over at politiet har stort fokus på nedisete ruter og kan lure rundt neste sving. Utrykningspolitiet gir nærmere 500 forenklede forelegg i året for kjøring med for dårlig sikt, opplyser Frende.
‒ De fleste dagene i året har vi ikke dårlig sikt når vi setter oss bak rattet, så tallene sier en hel del om hvor mange som tar store sjanser når frosten kommer. Det er heller ikke slik at de fleste blir tatt, så her er det store mørketall og folk som tar enorme sjanser, sier fagsjefen.
Ok, så hvordan ser den virkelige skammes vegg ut?
Jo, fylket hvor de fleste kjører med is og dugg på ruta er Agder (56 prosent), og deretter følger Nordland (50), Rogaland (47), Møre og Romsdal (47), Innlandet (44) og Vestland (43).
De flinkeste, men som fortsatt har en høy andel latsabber, er Oslo (37) og Trøndelag (35). Altså mer enn 1 av 3 selv i områdene som er best i klassen.
- Det er en del variasjon landet over, men jeg vil uansett si at det er stort forbedringspotensial i alle fylkene, ut fra disse tallene.
Frende forklarer vinterfenomenet med at frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inne i bilen, får du også dugg på innsiden, som igjen fører til is på innsiden av ruta.
Å kjøre i delvis blinde er selvsagt skummelt og livsfarlig, og det kan også vanke saftige straffer.
‒ Det farligste med å kjøre uten fri sikt er at du kan treffe noe eller noen. Det bør være grunn god nok til å ikke gjøre det. Men hvis politiet stopper deg venter bot, fengsel, eller at lappen ryker, sier Roger Ytre-Hauge.
Vegtrafikkloven er krystallklar på dette punktet.
‒ Den er helt tydelig på at du skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider og se til at snø, is, duggmerker eller gjenstander ikke hindrer sikten din eller forstyrrer deg når du kjører, sier fagsjefen.
Frende sier at om du har skrapt vindusviskerområdet og de fremste sidevinduene fri for snø, is og dugg, slipper du unna reaksjon fra politiet.
Om du har skrapt mindre enn dette og blir stoppet, venter minst et forenklet forelegg på 3.700 kroner.
Videre sier Frende at om du har skrapt mindre enn halve frontruta, blir det anmeldelse. Og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark, blir det anmeldelse og førerkortbeslag.
‒ Husk at bilskiltet ditt og lyktene foran og bak også skal være fri for snø, sier Ytre-Hauge.
Bot og førerkortbeslag er en ting, men det kan altså gå skikkelig galt og man havner i en ulykke. Da venter fengsel i tillegg til bot og inndratt førerkort.
‒ Det er ikke verdt å ta slik risiko. Det tar ikke lang tid å skrape skikkelig, selv om det er ubehagelig å stå ute i kulda, sier Roger Ytre-Hauge.
Det kan også svi skikkelig økonomisk.
‒ Vi ser det som grovt uaktsomt å ikke skrape rutene skikkelig. Et forsikringsselskap vil normalt redusere erstatningen og i verste fall kan den falle helt bort. Da blir de to minuttene du sparte svært kostbare, sier fagsjefen i Frende.
Så mange prosent i hver aldersgruppe sier at de kjører uten fri sikt:
- 18-29 år: 64 prosent
- 30-39 år: 52 prosent
- 40-49 år: 43 prosent
- 50-99 år: 30 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen / Norstat
‒ Tallene viser at dette er noe vi får mer respekt for med alderen. At nesten to av tre mellom 18 og 29 år legger i vei med halvveis sikt synes jeg ingenting om, sier Roger Ytre-Hauge.
Les også: