Så hva passer vel bedre da enn å åpne verdens største Circle K-ladepark i byen som leder an i det elektriske skiftet?
Vel, som sagt, så gjort. Circle K har nå åpnet en ladepark på Furuset med 28 ladeplasser (300–400 kW), og slår fast at dette er verdens største. Her er det smart nok også flere plasser under tak, noe som jo er greit nå som vinteren er i anmarsj.
														
																																									– Da vi åpnet 16 ladere her for to år siden, trodde vi det holdt lenge. Nå dobler vi fordi tempoet i næringstrafikken krever det. Det skal gå raskt å fylle strøm – og raskt å komme seg videre, både for folk flest og for dem som lever av å kjøre.
														
																																									Oslo, i 2019 kåret til European Green Capital for sitt målrettede arbeid for utslippsfri transport, har et nullutslippskrav til drosjer, og legger til rette for elektriske varebiler og tungtransport.
														
																																									– Når kommunen setter retning, må vi levere infrastruktur som får det til å fungere. Derfor ruller vi ut hurtiglading der behovet er størst: i bynære knutepunkt. Vårt mål er å gjøre overgangen til utslippsfri transport mulig for alle, Vi gjør det enklere å være elbilist, sier Svela.
														
																																									Som kjent er det ladetopper som skaper overskrifter, de som kommer på store utfartsdager. Men i Oslo er ladeaktiviteten jevnt høy året rundt.
														
																																									Her er det smart nok også flere plasser under tak, noe som jo er greit nå som vinteren er i anmarsj.
														
																																									– Da vi åpnet 16 ladere her for to år siden, trodde vi det holdt lenge. Nå dobler vi fordi tempoet i næringstrafikken krever det. Det skal gå raskt å fylle strøm – og raskt å komme seg videre, både for folk flest og for dem som lever av å kjøre.
														
																																									Oslo, i 2019 kåret til European Green Capital for sitt målrettede arbeid for utslippsfri transport, har et nullutslippskrav til drosjer, og legger til rette for elektriske varebiler og tungtransport.
														
																																									– Når kommunen setter retning, må vi levere infrastruktur som får det til å fungere. Derfor ruller vi ut hurtiglading der behovet er størst: i bynære knutepunkt. Vårt mål er å gjøre overgangen til utslippsfri transport mulig for alle, Vi gjør det enklere å være elbilist, sier Svela.
														
																																									Som kjent er det ladetopper som skaper overskrifter, de som kommer på store utfartsdager. Men i Oslo er ladeaktiviteten jevnt høy året rundt.
														
													
																											 Faktaboks nøkkeltall og utbygging i Oslo:
														
																																									Faktaboks nøkkeltall og utbygging i Oslo:
- Over 51 prosent av bompasseringene i Oslo skjer nå med elbil (Skyttelpass/Fjellinjen, september 2025)
- 98,6 prosent av alle nye personbiler registrert i Oslo i september var elbiler (SVV)
- 47 prosent av byens personbiler er elektrisk (SVV)
- Oslo stiller krav om nullutslipp for drosjer og bidrar til skifte med støtteordninger etablering av ladeplasser for elektriske varebiler
- Circle K har ladere på 12 av 13 bemannede stasjoner i Oslo når Nordstrand får hurtigladere før jul
- Furuset: 28 ladeplasser (300–400 kW) – Norges største Circle K-ladepark
- Økern: 14 ladeplasser og 4 chademo – en av våre mest brukte ladeparker i Norge
- Skøyen: Utvidet fra åtte til ti ladeplasser i 2025. Seks av plassene under tak.
- Smestad: Seks av totalt ti ladere under pumpetak åpnes denne uken – tidligere drivstoffpumper er byttet til hurtigladere
- Nordstrand: Nye hurtigladere åpner før jul 2025
 
																					
																																	 
                             
                             
                            