Renas Havar, Daglig leder på Circle K E6 Furuset er svært glad for å kunne tilby kundene verdens største Circle K ladepark. (Fotos: Terje Borud)

Åpnet verdens største ladepark i elbil-hovedstaden

I september skjedde noe historisk i Oslo, for da kjørte for aller første gang flest elbiler gjennom bomringen.


Så hva passer vel bedre da enn å åpne verdens største Circle K-ladepark i byen som leder an i det elektriske skiftet?

Vel, som sagt, så gjort. Circle K har nå åpnet en ladepark på Furuset med 28 ladeplasser (300–400 kW), og slår fast at dette er verdens største.

-->
– Vi bygger for dem som holder hjula i gang: drosjer, håndverkere, varelevering og alle andre som er på farten. De trenger raske, driftssikre ladeøkter, i byen, der tida deres faktisk brukes, sier Anders Kleve Svela, leder for eMobility i Circle K Norge.

Her er det smart nok også flere plasser under tak, noe som jo er greit nå som vinteren er i anmarsj.

– Da vi åpnet 16 ladere her for to år siden, trodde vi det holdt lenge. Nå dobler vi fordi tempoet i næringstrafikken krever det. Det skal gå raskt å fylle strøm – og raskt å komme seg videre, både for folk flest og for dem som lever av å kjøre.

Oslo, i 2019 kåret til European Green Capital for sitt målrettede arbeid for utslippsfri transport, har et nullutslippskrav til drosjer, og legger til rette for elektriske varebiler og tungtransport.

– Når kommunen setter retning, må vi levere infrastruktur som får det til å fungere. Derfor ruller vi ut hurtiglading der behovet er størst: i bynære knutepunkt. Vårt mål er å gjøre overgangen til utslippsfri transport mulig for alle, Vi gjør det enklere å være elbilist, sier Svela.

Som kjent er det ladetopper som skaper overskrifter, de som kommer på store utfartsdager. Men i Oslo er ladeaktiviteten jevnt høy året rundt.

– Våre stasjoner på Økern og Furuset leverer, hver måned, omtrent samme antall ladeøkter som ladeparken Circle K Bamble E18 gjør i fellesferiemåneden juli. Det viser at markedet for urban hurtiglading er både sterkt og stabilt, sier Svela.

– For kundene betyr det mindre kø og flere valgmuligheter – for yrkessjåfører betyr det mer arbeidstid og mindre venting. For Oslo: nye skritt mot renere luft og et bedre byliv.

Faktaboks nøkkeltall og utbygging i Oslo:

  • Over 51 prosent av bompasseringene i Oslo skjer nå med elbil (Skyttelpass/Fjellinjen, september 2025)
  • 98,6 prosent av alle nye personbiler registrert i Oslo i september var elbiler (SVV)
  • 47 prosent av byens personbiler er elektrisk (SVV)
  • Oslo stiller krav om nullutslipp for drosjer og bidrar til skifte med støtteordninger etablering av ladeplasser for elektriske varebiler
  • Circle K har ladere på 12 av 13 bemannede stasjoner i Oslo når Nordstrand får hurtigladere før jul
  • Furuset: 28 ladeplasser (300–400 kW) – Norges største Circle K-ladepark
  • Økern: 14 ladeplasser og 4 chademo – en av våre mest brukte ladeparker i Norge
  • Skøyen: Utvidet fra åtte til ti ladeplasser i 2025. Seks av plassene under tak.
  • Smestad: Seks av totalt ti ladere under pumpetak åpnes denne uken – tidligere drivstoffpumper er byttet til hurtigladere
  • Nordstrand: Nye hurtigladere åpner før jul 2025
Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler Circle K Motor

Les også