Volvo imponerte da lastebilene for første gang ble kollisjonstestet. (Foto: Euro NCAP)

Volvo imponerte da lastebilene ble kollisjonstestet

Ni lastebiler er kjørt gjennom den første Euro NCAP-testen for tunge kjøretøy, og Volvo er helt klart et hestehode foran de andre. En lastebil fikk for øvrig stryk og kun 1 stjerne.


Euro NCAP har i en årrekke testet personbiler og gitt de stjerner som skal vise hvor sikre de er, og dette har gjort sitt til at produsentene tar grep for å oppnå 5 stjerner. Takket være testene har Europa verdens klart mest trafikksikre biler.

Men Euro NCAP nøyer seg ikke med dette, og har startet å teste varebiler ‒ noe som med tiden helt sikkert vil føre til at også disse blir mer sikre i trafikken og når uhellet først er ute. 

-->
Da gjenstår det bare de aller største, kongene på veien, lastebilene. Disse er like viktige, for når en lastebil først havner i en ulykke kan det føre til store skader. Så Euro NCAP vil presse produsentene av disse slik at også de store lastebilene blir mer trafikksikre.

De har nå gjennomført den aller første testrunden, og det med varierende resultater. Og kanskje ikke så overraskede er det Volvos lastebiler som er best på dette feltet, og faktisk fikk begge modellene til det svenske merket 5 stjerner. Det er intet mindre enn imponerende. 

(Foto: Euro NCAP)

Ja, du skal selvsagt få alle resultatene, og se hva Euro NCAP sier om hver av disse lastebilene. Men før vi tar resultatene må vi sjekke hva dette er for noe. 

En del av oppdraget til Euro NCAP som også Statens vegvesen er en del av er en nullvisjon, altså å eliminere alle dødsulykker og alvorlige skader i trafikken. Da må også lastebilene med i testingen. 

Etter nærmere 30 år blir de altså det nå, og hvor viktig det er viser tallene. De tyngste på veiene utgjør mindre enn 3 prosent av den europeiske trafikkflåten, men er involvert i 15 prosent av dødsulykkene.

Men lastebilene er også svært viktige, for disse distribuerer 95 prosent av varene som konsumeres over det europeiske kontinentet. Derfor ser Euro NCAP det som viktig at også lastebilene er så trygge som mulig i trafikken. 

Det nye Truck Safe-programmet er et stort samarbeid mellom veimyndigheter, transportører, sjåfører, forsikringsselskaper, lastebilprodusenter og de som vil ha varene transportert trygt rundt i Europa.

Den første gruppen som ble testet under Truck Safe-protokollene var ni lastebiler fra langdistansesegmentet. De ni lastebilene som er valgt ut for testing representerer 95 prosent av lastebilene i denne kategorien som for tiden er på Europas veier, forklarer Euro NCAP.

Evalueringsmetodikken fokuserer på noe som er kalt «the Stages of Safety», og her er det tre viktige stadier for et typisk ulykkesscenario: Timene og minuttene før en ulykke med vekt på sikker kjøring, aktiv sikkerhetssystem-intervensjon før en hendelse eller unngåelse av kollisjoner og «den gyldne timen» etter en hendelse.

Euro NCAP har gitt en prosentpoengscore for hvert trinn, og summert poengene og kommet fram til en totalscore delt inn som stjerner. 

Vurderingskategoriene er som følger:

Trygg kjøring:

Overvåking av de i lastebilen, førerengasjement, syn og kjøretøyassistanse.

Unngå krasj:

ADAS-ytelse for å unngå frontal-, filskifte- og manøvreringskollisjoner i lav hastighet.

Post Crash Safety:

Redningsinformasjon og enkel utrydding under «den gyldne time».

På toppen av stjernene har også Euro NCAP introdusert en ekstra CitySafe-akkreditering som tildeles lastebiler som har teknologi eller god design som kan forhindre ulykker som vanligvis skjer i byer eller urbane miljøer. 

Eksempler på dette er automatisert nødsituasjon bremsing dersom sykler i blindsonen blir oppdaget ved siden av kjøretøy som svinger i veikryss.

De ni lastebilene er testet ved forskjellige anlegg rundt i Europa, inkludert i Storbritannia, Spania, Tyskland og Italia. 

Ok, da har vi endelig kommet til selve testresultatene. Slik scoret de ni, og her kan du også se hvilke kommentarer Euro NCAP hadde til alle de ni lastebilene.

Lastebil: DAF XF

Truck Safe Rangering: ★★★☆☆

  • CitySafe: Ja
  • Trygg kjøring – 85 %
  • Kollisjonsunngåelse – 35 %
  • Redning – 80 %
(Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP-kommentar: «DAF XF oppnår en sikker kjøreytelse som er klasseledende for en langdistansehytte med flatt gulv. Utsynsytelsen er klasseledende med svært dype vinduer, lave beltelinjer, et lavere dørvindu og CMS (videofeed fra sidespeilene) som erstatter alle speil. Den er utstyrt med et AEB-system som fungerer middels godt for front-til-bak-kollisjoner med kjøretøy og frontalkollisjoner med fotgjengere og syklister. Dens imponerende ytelse i urbane krasjtyper gir vår CitySafe-pris og solide 3 stjerner totalt. Det er derfor et godt valg for langdistansesektoren der drift kan kreve innreise til byer.»

Lastebil: Iveco S-Way

Truck Safe-vurdering: ★☆☆☆☆

  • CitySafe: Nei
  • Trygg kjøring – 32 %
  • Kollisjonsunngåelse – 19 %
  • Redning – 80 %
(Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP-kommentar: «Iveco takket nei til muligheten til å tilby et kjøretøy for testing. Derfor testet og vurderte Euro NCAP det nyeste, godt spesifiserte kjøretøyet som er tilgjengelig. Produsenten informerer oss om at det ikke er representativt for sikkerhetsytelsen til deres siste generasjons kjøretøy som overholder GSR2-forskriftene, men første leveranser av disse var ikke forventet før senere i 2024. Som testet tilbyr Iveco S-Way marginalt direkte syn og få av ADAS-funksjonene som Euro NCAP vurderer i sin vurdering, noe som resulterer i en skuffende 1-stjerneklassifisering.»

Lastebil: Man TGX

Truck Safe-vrudering: ★★★☆☆

  • CitySafe: Nei
  • Trygg kjøring – 56 %
  • Unngå kollisjon – 60 %
  • Redning – 80 %
(Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP-kommentar: «Man takket nei til muligheten til å tilby et kjøretøy for testing. Til tross for dette var Euro NCAP i stand til å skaffe, teste og vurdere den nyeste GSR2-kompatible modellen, utstyrt med alle relevante sikkerhetsalternativer. TGX tilbyr en solid 3-stjerners sikkerhetsytelse, godt balansert mellom sikker kjøring og kollisjonsunngåelse. Dens direkte synsytelse er dårlig, og scoret null i vurderingen vår. Imidlertid er det valgfritt tilgjengelig med et utmerket kameraovervåkingssystem, som gir forbedret sjåførsyn. Det gir et veldig godt utvalg av kollisjonsunngåelsesteknologier med et høyytende kjørefeltstøttesystem.»

Lastebil: Mercedes-Benz Actros L

Truck Safe-vurdering: ★★★☆☆

  • CitySafe: Nei
  • Trygg kjøring – 72 %
  • Kollisjonsunngåelse – 51 %
  • Redning – 80 %
(Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP-kommentar: «Daimler Trucks takket nei til muligheten til å tilby et kjøretøy for testing. Derfor testet og vurderte Euro NCAP det nyeste, godt spesifiserte kjøretøyet som var tilgjengelig – et kjøretøy som ble registrert første gang i juli 2024. Produsenten informerer oss om at det ikke er representativt for sikkerhetsytelsen til deres siste generasjon, som først ble tilgjengelig senere i 2024. Som testet tilbyr Actros L en solid 3-stjerners sikkerhetsytelse. Det er den høyeste lastebilen som er testet i denne sektoren, men med CMS tilgjengelig, klarer den fortsatt en god sikker kjøring. Det gir et veldig godt utvalg av teknologier for å unngå krasj, men ytelsen til noen av funksjonene var begrenset.»

Lastebil: Renault Trucks T

Truck Safe-vurdering: ★★★★☆

  • CitySafe: Nei
  • Trygg kjøring – 72 %
  • Kollisjonsunngåelse – 70 %
  • Redning – 80 %
(Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP-kommentar: «Renault Trucks T får en sterk 4-stjerners rangering hovedsakelig på grunn av høykvalitets Advanced Driver Assist Systems (ADAS), som får balanserte poeng både på tvers av sikker kjøring og kollisjonsunngåelse, hvorav de fleste er standardmontering. Den er mer begrenset i sin direkte synsytelse, selv om den nylige tilsetningen av et CMS-system har forbedret den totale sikker kjøring-poengsummen. Renault vil også dra nytte av en funksjon for en syklistsving over banen. Kombinert med den mer begrensede direkte sikten, gjør dette den mer egnet for motorveien i stedet for byen.»

Lastebil: Scania R-serien

Truck Safe-vurdering: ★★★☆☆

  • CitySafe: Nei
  • Trygg kjøring – 64 %
  • Kollisjonsunngåelse – 62 %
  • Redning – 80 %

Euro NCAP-kommentar: «Scania R-serien er tilgjengelig med nesten alle førerassistentsystemene som Euro NCAP vurderer, og de gir generelt gode resultater. Men mange av disse systemene er ekstra kostnadsalternativer. Synsgrunnlaget er bra, men sluttresultatet er begrenset av hindringer fra konvensjonelle speil og et CMS-system er ikke tilgjengelig. ADAS-ytelsen er god på de fleste områder, men den mangler noe av funksjonaliteten for å beskytte sårbare trafikanter. Totalt sett er det et godt alternativ, spesielt for motorveioperasjoner, forutsatt at de riktige alternativene er valgt.»

Lastebil: Scania G-serien

Truck Safe-vurdering: ★★★★☆

  • CitySafe: Ja
  • Trygg kjøring – 71 %
  • Kollisjonsunngåelse – 62 %
  • Redning – 80 %

Euro NCAP-kommentar: «Scania G-serien ble testet som en partnerversjon av R. G-serien drar fordel av et lavere førerhus, noe som forbedrer synet. Kjøretøyet er en solid ytelse med en balansert tilnærming på tvers av sikker kjøring og kollisjonsunngåelse. Den er tilgjengelig med nesten alle førerassistansesystemene som Euro NCAP vurderer, og de gir generelt gode resultater, men mange av disse systemene er ekstra kostnadsalternativer. Synet er godt og drar nytte av den lavere monteringshøyden på førerhuset. Sluttresultatet er fortsatt begrenset av mangelen på et kameramonitorsystem. Dens Collision Avoidance-ytelse er god på de fleste områder, og AEB VRU kombinert med godt syn gir den vår CitySafe-akkreditering. Totalt sett er det et trygt valg i en blanding av miljøer, forutsatt at de riktige alternativene er valgt.»

Lastebil: Volvo FH Aero

Truck Safe-vurdering: ★★★★★

  • CitySafe: Ja
  • Trygg kjøring – 80 %
  • Kollisjonsunngåelse – 89 %
  • Redning – 80 %

Euro NCAP-kommentar: «Volvo FH er et utmerket trygt valg for et kjøretøy i flåtesektoren. Den direkte utsikten er god, godt hjulpet av tilgjengeligheten til CMS og dens aero-tilbøyde front. Kombinert med svært gode assistansesystemer gir dette en meget god sikker kjøring-score. Den oppnår en veldig god poengsum i kollisjonsunngåelse, med hvert system som Euro NCAP vurderer er tilgjengelig, inkludert automatisert bremsing for å beskytte syklister der lastebiler svinger over veien. Som en landeveislastebil gir dens gode direktesyn kombinert med svært god AEB for sårbare trafikanter også Volvo FH vår CitySafe-akkreditering sammen med sine 5 stjerner, noe som gjør den til et utmerket valg for operasjoner som krever sporadiske byleveranser.»

Lastebil: Volvo FM

Truck Safe-vurdering: ★★★★★

  • CitySafe: Ja
  • Trygg kjøring – 87 %
  • Kollisjonsunngåelse – 89 %
  • Redning – 80 %
(Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP-kommentar: «Volvo FM ble testet som en partner til FH aero, men tilbyr et lavere førerhus for å forbedre synet. Det er et utmerket trygt valg for et kjøretøy i flåtesektoren. Den direkte visjonen er veldig god, godt hjulpet av tilgjengeligheten av CMS. Kombinert med svært gode assistansesystemer gir dette en meget god sikker kjøring-score. Den oppnår en veldig god poengsum i kollisjonsunngåelse, med hvert system som Euro NCAP vurderer er tilgjengelig, inkludert automatisert bremsing for å beskytte syklister der lastebiler svinger over veien. Som en allrounder gir dens svært gode direktesyn, kombinert med svært god AEB for sårbare trafikanter, Volvo FM en 5-stjerners rating og oppnår også vår CitySafe-akkreditering, noe som gjør den til et utmerket valg for kombinert by- og motorveidrift.»

Det var altså et spenn fra 1 stjerne til full pott og 5 stjerner, og som vi kunne lese av kommentarene var det heller ikke alle produsentene som var like happy med at Euro NCAP skulle teste doningene og nektet å levere testbiler. 

‒ Denne testen viser at det er stor forskjell mellom den relative sikkerheten til nåværende lastebilmodeller. Det er verdt å merke seg at forskjellene vi ser skyldes produsentenes nåværende sikkerhetsstrategier. Det betyr at disse resultatene gir et sterkt øyeblikksbilde av lastebilmarkedet før Euro NCAP påvirker sikkerheten til kjøretøy, sier Matthew Avery, direktør for strategisk utvikling i Euro NCAP.

‒ Resultatene viser at det er mange sikkerhetsfunksjoner tilgjengelig på markedet og ikke nødvendigvis bare med dyrere modeller. For eksempel er Renault, som oppnådde fire stjerner, posisjonert mot den rimeligere enden av markedet.

‒ Og på samme måte er det et stort spørsmål om hvem som lager den sikreste lastebilen. Jeg synes det er interessant at Volvo, uten noen motivasjon fra Euro NCAP, har produsert en lastebil som har gjort det veldig, veldig bra og som representerer reelle sikkerhetsgevinster på europeiske veier. Volvo har teknologiene som skal håndtere de fleste ulykkene som står for de rundt 3.000 menneskene som blir drept hvert år på Europas veier.

(Foto: Volvo)

Så vi kan slå fast at Volvo Trucks i likhet med Volvo Cars faktisk er opptatt av å ta vare på de ute på veiene, og ikke bare for at de må utstyre bilen grunnet stjerner og regler. 

– Dette enestående resultatet gjør meg veldig glad, siden det bekrefter Volvo Trucks’ ledende posisjon innen sikkerhet, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. 

‒ Sikkerhet er en kjerneverdi for oss og har vært en hjørnestein siden starten av selskapet vårt. Sikkerhetsaspektet leder oss i utviklingen – og med hver nye produktlansering gjør vi lastebilene våre enda tryggere.

I motsetning til noen åpenbart skeptiske produsenter åpnet både Scania og Volvo Trucks armene for Euro NCAP da det ble kjent at de skulle teste lastebiler. 

‒ Sikkerhet er en av våre kjerneverdier, og med innvirkningen Euro NCAP har hatt på personbiler, ønsker vi dette initiativet velkommen, og vi er spente på å se hva det vil bety for lastebilsikkerhet, sa Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks, tilbake i september. 

Nå kan hun juble over 5 stjerner.

‒ Dette er bevis på vår konsekvente innsats i sikkerhetsutviklingen for å overgå kravene i loven på veien mot vår visjon om null ulykker som involverer våre lastebiler, sier hun nå.

(Foto: Volvo)

På bilfronten har Volvo hatt selskap av Mercedes når det gjelder å satse ekstra på sikkerhet, men i lastebiltesten ville altså ikke Daimler levere en lastebil til test. Mercedes-Benz Actros L gjorde det dog sånn brukbart, men 3 stjerner er ikke akkurat dagligdags for stjernemerket som er bortskjemt med 5 stjerner. 

Det spørs om det blir noen møter på konsernnivå etter denne testen, så får tiden vise om Euro NCAP klarer å tvinge Mercedes og de andre merkene til å lage enda tryggere lastebiler i framtiden. 

For det er ikke bare viktig ‒ det er faktisk livsviktig. 

Les også:

Hva tenker du