Det har kommet noen små drypp rundt kommende Ioniq 9, storesøsteren til Ioniq 5 og Ioniq 6. Blant annet har de vist fram de store utvendige linjene og et lite glimt av innsiden, men dette har kun vært oppvarming til den store avdukingen.
Den har nå tatt plass i selveste Los Angeles, for der har de funnet en passende plass et steinkast unna berømte Beverly Hills. På 1960-tallet designet nemlig arkitekten John Lautner et legendarisk hus i organisk arkitektur, og siden Hyundai også brøyter vei for ny «arkitektur» passer dette huset perfekt med introduksjonen av sitt nye flaggskip.
Mer eksakt så sier Hyundai at den nye Ioniq-serien er et symbol på innovasjon og fremgang for elbilene, og dette er altså en serie hvor det koreanske merket har meldt inn hele 23 modeller innen 2030.
Ioniq 9 er den nye sjefen, og har store hjulspor å følge. Ioniq 5 ble nemlig kåret til årets bil i verden i 2022, og jaggu kopierte ikke Ioniq 6 den bragden året etter. For øvrig tok Hyundai-gruppen et skikkelig hat-trick da Kia EV9 ble kåret til årets bil i verden tidligere i år.
Ioniq 9 er altså Hyundais svar på EV9, som i likhet med Kia-søsteren også åpner for sju sitteplasser og en romslig innside. Hyundai sier at Ioniq 9 er bygd for «å møte behovene til forbrukere som er hypertilkoblede, men som også verdsetter plass, privatliv og avslapning».
‒ Ioniq 9 manifesterer Hyundai Motors urokkelige forpliktelse og tillit til elektrifisering, sier Jaehoon Chang, president og CEO i Hyundai Motor Company.
‒ Basert på Hyundai Motor Groups anerkjente Electric-Global Modular Platform (E-GMP), tilbyr Ioniq 9 enestående interiørplass, og gir kundene unik verdi samtidig som vi styrker vårt lederskap i det globale elbilmarkedet.
Slik oppsummer Hyundai selv det nye flaggskipet:
- Stor innvendig plass med helt flatt gulv, relaxation-seter, svingbare seter og en skyvbar Universal Island 2.0-konsoll for å forbedre passasjeropplevelsen.
- «Aerosthetic» styling og futuristiske designelementer skiller Ioniq 9 fra andre biler, inkludert et strømlinjeformet tak og rene overflater.
- Et stort 110,3 kWh batteri gir en estimert WLTP-rekkevidde på inntil 620 kilometer, mens dem avanserte E-GMP-arkitekturen gir 10 til 80 prosent opplading på 24 minutter.
- Praktiske, fremtidsrettede teknologier, Features on Demand og AI stemmegjenkjenning byr på avansert funksjonalitet.
På innsiden byr elbilen på de såkalte Relaxation-setene på 1. og 2. rad som kan legges helt ned og har fotstøtte, og her er det også 1,90 meter takhøyde og 2,05 meter benplass når andre og tredje rad er kombinert takket være en spandabel akselavstand på hele 3,13 meter.
Og ja, setene på den midtre raden kan svinges rundt slik at man sitter ansikt til ansikt med de i 3. rad.
Det er også mye lagringsplass rundt i bilen, og det går også i mer bærekraftige materialer på innsiden som helt framme byr på et flytende dashbord.
For å strekke rekkevidden over 600 kilometer er designet ganske så aerodynamisk med en luftmotstand nede i 0,259 Cd, imponerende for en så stor SUV. Dette er også den første Hyundai-modellen som faktisk deler antenne-jobben, for frontrutedekselet tar jobben for GPS og satellittradio og bakruten for FM/AM og DAB.
Ioniq 9 tar også et nytt steg når det gjelder støy og vibrasjoner, og blir også den første modellen fra merket med aluminiumsskjermer og utvendige paneler.
Hyundai kjører selvsagt på med flere versjoner, og Long Range byr både på bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Det er også en Performance-utgave med 160 kW/218 hk foran og bak, og denne når 100 km/t på 5,2 sekunder.
Long Range md AWD klarer denne øvelsen på 6,7 sekunder, mens RWD-utgaven bruker 9,4 sekunder på 0-100 km/t.
Ettersom dette er et flaggskip har Ioniq 9 selvsagt det som er av AI-løsninger, og de tenker også praktisk bruk. På rattet er det for eksempel grønne prikker som viser ladestatus, og bilen baner også vei for såkalt Features on Demand (FoD) ‒ en tjeneste som lar bileieren legge til digitale oppgraderinger fra nettbutikken.
FoD-produktene tilbyr dynamiske lysmønstre ved åpning av døren, dynamisk følgelys ved lukking av døren, og innholdsstrømmingsalternativer inkludert Amazon Music og Soundcloud. Display Theme-funksjonen lar deg tilpasse skjermene med ulike temaer, forklarer Hyundai.
Ioniq 9 inkluderer også en digital nøkkel via NFC-kommunikasjon, og Vehicle-to-Load (V2L) hvor du kan plugge inn eksterne enheter og apparater via en stikkontakt i bagasjerommet. Og ja, det er også en uavhengig klimasone bak.
Som standard kommer bilen med åtte høyttalere, men det er også mulig å få et Bose-anlegg med 14 høyttalere og 5.1-kanals surroundlyd.
Når det gjelder førerassistenter er selvsagt Ioniq 9 full av slike, og dette inkluderer blant annet:
Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) og Parking Distance Warning (PDW).
Selve kjøreegenskapene bør også være godt ivaretatt, her er det for eksempel dreiemomentfordeling og vindstabilitetskontroll, og et system for røffe veier og en Auto Terrain Mode som bruker AI for å gjenkjenne veibanen og velge optimal kjøremodus.
Ioniq 9 kan trekke 2,5 tonn, og det er også en egen tilhengermodus som automatisk henter hengerens vekt og justerer forventet rekkevidde deretter. Her er det også låst 50:50 dreiemomentfordeling for optimal ytelse.
Som den siste prikken over i’en byr også Hyundai på digitale sidespeil i utvalgte land, og her vises det som tradisjonelle speil ville vist på en 7-tommers skjerm.
Selv om Hyundai nå har avduket sitt nye elektriske flaggskip er den fortsatt et lite stykke unna, for først skal bilen entre hjemmemarkedet i Korea i løpet av første halvdel av neste år.
Deretter rulles den ut til Europa og andre markeder, og hva de endelige spesifikasjonene her hjemme lander på må vi altså vente litt på før det blir klart.
Her er flere bilder:
Les også: