Det har kommet noen små drypp rundt kommende Ioniq 9, storesøsteren til Ioniq 5 og Ioniq 6. Blant annet har de vist fram de store utvendige linjene og et lite glimt av innsiden, men dette har kun vært oppvarming til den store avdukingen.
Den har nå tatt plass i selveste Los Angeles, for der har de funnet en passende plass et steinkast unna berømte Beverly Hills. På 1960-tallet designet nemlig arkitekten John Lautner et legendarisk hus i organisk arkitektur, og siden Hyundai også brøyter vei for ny «arkitektur» passer dette huset perfekt med introduksjonen av sitt nye flaggskip.- Stor innvendig plass med helt flatt gulv, relaxation-seter, svingbare seter og en skyvbar Universal Island 2.0-konsoll for å forbedre passasjeropplevelsen.
- «Aerosthetic» styling og futuristiske designelementer skiller Ioniq 9 fra andre biler, inkludert et strømlinjeformet tak og rene overflater.
- Et stort 110,3 kWh batteri gir en estimert WLTP-rekkevidde på inntil 620 kilometer, mens dem avanserte E-GMP-arkitekturen gir 10 til 80 prosent opplading på 24 minutter.
- Praktiske, fremtidsrettede teknologier, Features on Demand og AI stemmegjenkjenning byr på avansert funksjonalitet.
Ioniq 9 tar også et nytt steg når det gjelder støy og vibrasjoner, og blir også den første modellen fra merket med aluminiumsskjermer og utvendige paneler.
Hyundai kjører selvsagt på med flere versjoner, og Long Range byr både på bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Det er også en Performance-utgave med 160 kW/218 hk foran og bak, og denne når 100 km/t på 5,2 sekunder.
FoD-produktene tilbyr dynamiske lysmønstre ved åpning av døren, dynamisk følgelys ved lukking av døren, og innholdsstrømmingsalternativer inkludert Amazon Music og Soundcloud. Display Theme-funksjonen lar deg tilpasse skjermene med ulike temaer, forklarer Hyundai.
Ioniq 9 inkluderer også en digital nøkkel via NFC-kommunikasjon, og Vehicle-to-Load (V2L) hvor du kan plugge inn eksterne enheter og apparater via en stikkontakt i bagasjerommet. Og ja, det er også en uavhengig klimasone bak.
Som standard kommer bilen med åtte høyttalere, men det er også mulig å få et Bose-anlegg med 14 høyttalere og 5.1-kanals surroundlyd.
Når det gjelder førerassistenter er selvsagt Ioniq 9 full av slike, og dette inkluderer blant annet:
Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) og Parking Distance Warning (PDW).
Selve kjøreegenskapene bør også være godt ivaretatt, her er det for eksempel dreiemomentfordeling og vindstabilitetskontroll, og et system for røffe veier og en Auto Terrain Mode som bruker AI for å gjenkjenne veibanen og velge optimal kjøremodus.
Ioniq 9 kan trekke 2,5 tonn, og det er også en egen tilhengermodus som automatisk henter hengerens vekt og justerer forventet rekkevidde deretter. Her er det også låst 50:50 dreiemomentfordeling for optimal ytelse.
Som den siste prikken over i’en byr også Hyundai på digitale sidespeil i utvalgte land, og her vises det som tradisjonelle speil ville vist på en 7-tommers skjerm.
Selv om Hyundai nå har avduket sitt nye elektriske flaggskip er den fortsatt et lite stykke unna, for først skal bilen entre hjemmemarkedet i Korea i løpet av første halvdel av neste år.
Deretter rulles den ut til Europa og andre markeder, og hva de endelige spesifikasjonene her hjemme lander på må vi altså vente litt på før det blir klart.
Her er flere bilder:
Les også:
- Lucid Gravity nærmer seg
- Prisene klare for Model Y-utfordrer BYD Sealion
- Verdens raskeste toppløse bil