Det har vært ganske stille rundt DS Automobiles, for mens både Citroën og Peugeot stadig vekk viser nye biler, har de aller fleste nyhetene fra den franske konsernsøsteren omhandlet Formel E.
Det yngste av Stellantis-merkene, DS ble skilt ut av Citroën i 2014, er nemlig gruppens representant i den elektriske søsterserien til F1, og det går åpenbart mye tid på racerbanen.
Men nå skjer det også ting over på den vanlige bilfronten, for endelig viser det franske merket fram en ny bil som er på vei.
Ut fra de fire bildene vi har ser dette ut som en middels stor coupélignende SUV-sak, og at det er en elbil kan vi se ut fra grafikken som utgjør kamuflasjedrakten den bærer.
Der står det nemlig med ganske stor skrifttype 750, som ja, henviser til rekkevidden den sikter seg mot. Navnet på bilen er derimot hemmelig, for i meldingen som DS har kommet med er navnet skjult under en stor svart tusjstrek. Så ja, unndratt offentligheten ‒ enn så lenge.
DS sier dog at den kommende 750 km-bilen skal bane vei for et nytt design, og siden dette er et fransk merke sitter uttrykkene som vanlig løst ‒ så DS kaller denne blant annet avant-garde ‒ et nytt og spennende kunstverk.
Bilen skal rett og slett endre oppfatningen av SUV-modellens design, ja, ifølge DS, og her har de åpenbart også hentet inspirasjon fra Formel E. Elbilen har et lavt panser og aerodynamiske flater, begge deler for å dra rekkevidden ut til 750 kilometer.
Faktisk er denne så aerodynamisk at den lander på en luftmotstandverdi på kun 0,24, noe som er ganske imponerende for å være en litt mer høyreist bil.
Videre sier DS at proporsjonene har blitt redefinert uten at de går på bekostning av å være en SUV-coupé, og den kommende elbilen har også ny front og bakende.
Hva eksakt dette er, foruten Pixelvision-lys foran og en ny bakvinge, vet vi ikke, for som navnet er også denne infoen stemplet som hemmelig og fått en bred svart strek over seg.
DS lover dog at det skal komme et ikke-anonymisert dokument før vi runder over til et nytt år, så det går nok ikke så veldig lenge før vi vet mer om denne «hemmelige» milslukeren.
Stellantis har for øvrig mange nye elbiler på gang, for nå begynner de å fase inn de fire nye elektriske plattformene de har laget.
To av disse, STLA Large og STLA frame, skal by på elbiler med rekkevidder som passerer 800 kilometer, mens STLA Medium åpner for elbiler over 700 kilometer. Vi antar at den nye DS-modellen er basert på Medium-plattformen, og ryktene vil ha det til at dette faktisk er en DS 8.
Om det er tilfelle så befinner den seg mellom 4,6 og 4,9 meter, som er lengden til henholdsvis DS 7 og DS 9.
I tillegg byr DS også på 4,12 meter lange DS 3 og 4,4 meter DS 4, og det er hele familien til det litt mer luksuriøse og sportslige franske merket ‒ vel, enn så lenge.
Les også: