Vi er godt ute i november, noe som betyr at de to største globale motorsportene også nærmer seg slutten ‒ Formel 1 og rally-VM. Og i begge har vi fått ferske verdensmestere.
Over i Formel 1 har det meste handlet om et team og en fører de siste årene, den flyvende hollenderen Max Verstappen og Red Bull. Den duoen har tatt tittelen de tre foregående årene, og mye lå til rette for at Verstappen skulle avgjøre årets kamp i Las Vegas.
Verstappen innledet årets sesong med å vinne de to første løpene, og etter årets 10 første runder sto den regjerende mesteren bokført med sju seire.
Da var ikke lenger spørsmålet om nederlenderen skulle ta sin 4. tittel på rad, men når han skulle gjøre det. Men allerede da hadde det dukket opp skjær i sjøen.
Mye av Red Bulls suksess tilskrives Adrian Newey, mannen bak bilene som Verstappen og Sergio Perez kjører. Hvor mye han faktisk har hatt å si er selvsagt ikke så enkelt å si, men etter at han forlot laget før sommeren har Red Bull slitt.
Faktisk er Red Bull nå nede på 3. plass i konstruktørmesterskapet, 29 poeng bak Ferrari og 53 poeng bak McLaren, så de kan de bare glemme å ta dobbelt i år. Men Verstappen er et ess, og til tross for at han ikke har vunnet siden han gikk til topps i Spania tilbake i juni har han plukket VM-poeng jevnt og trutt.
I helgens runde i Las Vegas hadde Verstappen en jobb ‒ å komme i mål foran McLarens Lando Norris. Det klarte han, Verstappen ble nummer fem og Norris nummer seks i et løp hvor Mercedes fikk en skikkelig opptur med George Russel som vinner og Lewis Hamilton på 2. plass.
Det betyr at Norris ikke lenger kan ta igjen Verstappen, som dermed skriver seg inn som en av de aller største i Formel 1 når det kommer til antall VM-titler.
Han står nå likt med Alain Prost og Sebastian Vettel, og er kun en bak legenden Juan Manuel Fangio. Det er derimot tre titler opp til de to største ‒ Hamilton og selveste Michael Schumacher som begge står med sju VM-titler hver.
Både Hamilton, Vettel og Fangio tok i likhet med Verstappen fire på rad, mens Schumi raket med seg fem strake pokaler fra 2000 til 2004.
‒ Det føles utrolig å vinne her i dag, og jeg er så stolt over å vinne mesterskapet, sa Verstappen etter søndagens løp.
‒ Det har vært litt av ganske år, og jeg er stolt over hvordan vi håndterte alt som et team. Vi startet sesongen veldig sterkt og så ble det ganske tøft; vi ønsket aldri å gi opp og fikk det beste resultatet vi kunne, gjorde knapt noen feil og det er det du trenger for å vinne en tittel.
Det gjenstår to runder av årets sesong, Qatar Grand Prix og Abu Dhabi Grand Prix, og Norris som er nærmest utfordrer er altså for langt bak til å kunne hente inn Verstappen.
Over i WRC, rally-VM, har også ting blitt avgjort denne helgen. Der har det rett og slett blitt skrevet historie.
For ikke bare har belgiske Thierry Neuville tatt sin aller først tittel, men det bak rattet på en Hyundai. Så dobbel historie her, første til Neuville og første til Hyundai.
Neuville, som faktisk kun har vunnet to av årets 13 runder, hadde grei kontroll på nervene, og hanket inn mer enn nok poeng til tross for en 6. plass under det avsluttende løpet i Japan.
Det ble dog litt hjemmejubel i Japan, for Toyota fikk vinneren av sesongens siste løp gjennom Elfyn Evans, som også ble nummer to i sammendraget. Ott Tänak, som ledet løpet en periode og kunne utfordre Neuville i tittelkampen, krasjet ut av Japan Rally og ble dermed nummer tre i VM.
For Neuville har mantraet «aldri gi opp» vært viktig, for han har kjørt i den ypperste WRC-klassen siden 2013. Totalt står han med 21 rallyseire, alle for Hyundai.
‒ Generelt gir jeg aldri opp fordi det ikke er over før det er over. Det første minnet kan være Rally Mexico i 2014 da jeg måtte fylle radiatoren med øl som ble gitt til oss på Power Stage-podiet. Vi endte på 3. plass totalt, og dette er en av de gode historiene vi fortsatt husker i dag, forteller Neuville.
‒ Og som Rally Kroatia i 2022, da vi måtte skyve bilen over 800 meter for å kunne komme til innsjekkingen. Det var veldig tungt, og vi var utslitte, men vi ga ikke opp.
Nå kan han altså løfte den aller største pokalen til værs ‒ så de fleste kan lære av nå 36 år gamle Neuville ‒ å aldri gi opp uansett hva du strekker deg etter.
Som ventet gikk det ikke veien for Petter Solbergs sønn Oliver i WRC2-klassen, hvor hver førere kun har sju tellende løp gjennom en sesong. Solberg junior hadde allerede gjort unna sine, så han måtte håpe på at Toyota-fører Sami Pajari gjorde seg bort i Japan.
Men som Verstappen og Neuville holdt også den finske WRC2-føreren hodet kaldt, ble nummer to og passerte dermed Solberg med tre små poeng.
Pajari vant for øvrig tre av rundene han deltok i, og selv om Oliver Solberg som kjører for Sverige kopierte dette holdt det altså akkurat ikke. Toyota har nå belønnet den 22 år gamle finske føreren med å gi han en plass i WRC til neste år, så heretter skal Pajari kjempe mot de aller beste i rally-VM.
Regjerende mester i WRC2-klassen var for øvrig Andreas Mikkelsen, som i år har kjørt noen runder i WRC-klassen med tre 6. plasser som beste resultat. Han deltok også i Japan, men krasjet ut av sammendraget allerede på sjette fartsprøve. Mikkelsen vant dog en av fartsprøvene på søndag, så det var om ikke annet et lite plaster på såret.
Les også: