Nå skal rett være rett. Da Lyons viste fram den første bilen, het ikke selskapet Jaguar.
Forløperen til dagens Jaguar ble stiftet i 1922, og startet med sidevogner til motorsykler. 12 år etter startet de med biler via selskapet kalt SS Cars, mens en modell vist fram i 1935 het SS Jaguar.
Det var først i 1945 at merket ble døpt Jaguar, og med en krig lagt bak seg er det jo lett å skjønne at de ville kvitte seg med de to SS-bokstavene. Med Jaguar E-Type i 1961 ble Jaguar også et verdensberømt merke.
I dag er merket en del av Jaguar Land Rover-gruppen og eid av den indiske Tata-gruppen, og har for lengst tatt det elektriske steget med Jaguar I-Pace. Det er også på gang en helelektrisk Range Rover, og de ser nå fram mot en helelektrisk tid.
Det baner nå et nytt design vei for, og dette skal ikke kun inkluderer biler ‒ men også varemerket og logoen. De skal altså på ganske så nye på alle felt.
For å markere dette har de kjørt en kampanje blant annet på sosiale medier, og møtt motstand. Kritiske røster bemerket at det ikke var noen biler i teaser-kampanjen, og noen var også raske med å gi Jaguar det fryktede woke-stempelet.
Selv Elon Musk. Tesla-sjefen, var frampå. «Selger dere biler?», spurte han under X-posten til Jaguar som enkelt og greit lød: «Copy nothing».
Specsavers som bruker mye humor på sosiale medier, meldte på sin side at dette vel måtte være noe laget med gratisverktøyet Microsoft Paint.
Med Musk som hærfører fikk Jaguar kjørt seg nedover posten på X, men det har ikke bare vært kritiske røster. Den kjente F1-skikkelsen Martin Brundle lurte også på hva dette var for noe, men la til: «Men det er genialt».
Vel, om all pr er god pr, så kan vi slå fast at det var genialt. Bare X-posten til Jaguar har i skrivende stund 163 millioner visinger, og det mye takket være Elon Musks sarkastiske kommentar.
Kanskje litt truffet av kritikken har Jaguar også sluppet et pirrebilde av selve bildesignet, som selvsagt blir en viktig del av det kreative designet merket nå introduserer. Her er stikkordene dristige former og overdådige proporsjoner.
Hvordan det nye bildesignet eksakt ser ut får vi vite 2. desember, for da har Jaguar tatt turen over til Miami og en viktig utstilling.
E-Type ble den tredje bilen som offisielt er anerkjent som et kunstverk av Museum of Modern Art, så da passer det greit at Jaguar viser sitt Design Vision Concept under Miami Art Week.
Jaguar gjør iallfall sitt for å jekke opp tempen, og lover følgende rundt framtidens merke:
«Den er fryktløst unik og følelsesmessig engasjerende, og streber etter det høyeste nivået av kreativitet. Denne nye identiteten og det nye visuelle språket er symboler på endring som respekterer fortiden og inspirerer det som kommer.»
Hva det eksakt betyr får vi vite om en uke, for ja, Jaguar lager selvsagt biler.
Les også: