Beste elbiler i 2020

Interessen for elbiler har aldri vært større. De største bil-selskapene satser enorme summer på å bli ledende på elbil-markedet, og i 2020 er konkurransen tøffere enn noen gang. Her vår toppliste over beste elbiler som kommer i 2020!


Vi har tatt med åtte elbiler som vi tror blir salgsvinnerne i 2020 og klare favoritter hos forbrukerne. En dyrere high-end bil, to billige biler, og fem sannsynlige favoritter i mellomklassen.

Audi e-Tron GT

Mag-Audi GT

Denne firedørs-coupéen med firehjulstrekk er Audis tredje elbil, og er en videreutvikling av Audi e-Tron. Audi Sport utvikler e-tron GT concept til en produksjonsmodell med quattro firehjulsdrift og 434 kW (590 hestekrefter). 0-100 km/t skal gjøres unna på 3,5 sekunder og topphastigheten er begrenset til 240 km/t. Dette er en fullblods sportsbil.

Bilen har en batterikapasitet på 93,4 kWh, med en normal ladetid på ca 9 timer, og hurtiglading på 21 minutter.

Rekkevidden er estimert til rundt 400 km. Audi e-tron GT er uten tvil en lekker bil, men den koster også flesk: Estimert pris fra rundt 1,3 millioner kroner. 

Fire seter, men stort bagasjerom

Målgruppen Audi prøver å nå med denne bilen er kanskje ikke veldig opptatt av at bilen skal ha fem seter og god lagringsplass.

Audi e-tron GT har fire seter og overraskende god lagringsplass. Bagasjerommet er på opptil 450 liter, og takket være mangelen på en konvensjonell forbrenningsmotor er det også et bagasjerom på 100 liter under panseret.

LES OGSÅ: Beste bruktbil 2019

BMW iX3

Mag-BMW

BMW kommer med en videreutvikling av den tidligere modellen BMW X3, og en nytolkning av det klassiske designet. Dette er altså BMWs første helelektriske SUV, og lansering forventes i 2020. Kombinert med nye felger, en ny separat drivenhet og kraftigere batterier, representerer BMW iX3 den femte generasjonen av BMWs elektriske teknologi kalt eDrive. Bilen skal ha en ladetid på 30 minutter med 150 kW hurtiglading, og vil kunne klare over 40 mils kjøring med en ytelse på 200 kW, tilsvarende 270 hestekrefter.

Estimert pris fra rundt 700 000 kroner.

Polestar 2

Mange elbilentusiaster er veldig begeistret for Polestar 2, som forventes å komme i produksjon tidlig i 2020. Denne firhjulsdrevne stjernen er drevet av 300 kW, noe som tilsvarer 408 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Nå er Polestar-salget i gang

Polestar 2 kommer i tre forskjellige temaer, inspirert av byene Shanghai, Berlin og London. Bilen har en rekke kule detaljer, som origami-inspirerte frontlykter, et Android-basert informasjonssystem, og et vegansk interiørtrekk de har valgt å kalle WeaveTech.

Det ryktes at listen over potensielle kjøpere allerede er svært lang, og det kommer ikke til å ta lang tid før disse flotte bilene fyller norske veier. Polestars slagord er “Goodbye Normal”, noe vi kan skrive under på når det gjelder design og holdbarhet.

Pris fra 478 000 kr.

LES OGSÅ: Kåret til årets bil i 2018

Honda E - Liten og søt bybil

mag-honda

Våren 2020 blir denne retroinspirerte modellen Hondas aller første elbil.

Bilen kommer både i standardversjon med 136 hestekrefter, eller med en avansert versjon med 154 hestekrefter og ekstrafunksjoner som f.eks lydanlegg, parkeringshjelp og ryggekamera.

Begge modellene kommer med batteri på 35,5 kWh. Bilen lanseres sammen med en ladeboks som kan lade bilen på litt over 4 timer, men med hurtiglading får du fylt 80% på en halvtime.

Honda E kommer i fargene svart, hvitt og grått. For de mest vågale kan Honda friste med fargene limegrønn eller lyseblå.

Med en rekkevidde på 22 mil, er bilen ideell for bykjøring. Bilen skiller segHonda har helt klart gjort en spennende inntreden på det elektriske markedet med denne modellen!

Pris fra 253 300 kr.

MG ZS EV - Comfort og Luxury

MG gjør seg klar til å innta Norge, og det skal de gjøre med en rimelig elektrisk SUV kalt ZS EV. (Alle foto: MG)

MG ZS EV kommer i to versjoner, innstegsutgaven Comfort og den dyrere Luxury-versjonen.

MG ZS EV er en SUV med moderne former i en kompakt innpakning. Bilen er 4,3 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter høy. Dette betyr at MG ZS EV dermed er marginalt kortere, smalere og lavere enn Volvo XC40.

Den er ikke blant de største når det kommer til rekkevidde heller.

Batteriet på 44,5 kWh gir den en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er grei, og det tar deg 40 minutter å fylle batteriet til 80 prosents kapasitet.

Motoren yter 143 hestekrefter med et dreiemoment på 353 Nm, og batteriene er som på de fleste moderne elbiler plassert under gulvet.

Den kommer også med infotainment, og har støtte for både Android Auto og Apple CarPlay.

Den første lasten med MG ZS EV har ankommet Norge, som betyr at MG har formelt gjort comeback i Norge. 

Pris fra 239 890 kr.

Her er flere bilder av MG ZS EV

Tesla Model Y

Tesla Model Y blir sannsynligvis en av favorittene i 2020. Tesla har en ekstremt sterk posisjon i det norske markedet, og flere kommer til å kaste seg over denne allsidige elbilen.

Tesla Model 3 var den mest populære bilen i Norge i 2019

Spørsmålet er om de andre bilene vi har nevnt, kommer til å gi Tesla en utfordring her til lands. I mellomklassen blir Polestar 2 en sterk konkurrent, mens både MG ZS EV og Honda E kan være et alternativ for de som søker en bil nr 2 som duger til kortere avstander.

For de aller mest pengesterke kjøperne, tror vi Audi e-tron GT blir den soleklare favoritten.

Allsidige Model Y

Model Y gir maksimum allsidighet — den kan transportere sju passasjerer og bagasjen deres. Du kan legge ned hvert sete i den andre seteraden uavhengig, noe som gir fleksibel oppbevaring av ski, møbler, bagasje og mer. Lasting og lossing gjør du enkelt og raskt med bakluken som åpnes fra et lavt bagasjeromsgulv.

Alle nye Tesla leveres standard med nødbremsing, kollisjonsvarsling, advarsel om blindsone og mer. Model Y har fullverdige selvkjørende egenskaper, noe som gjør det mulig å kjøre i bygater og på motorveier avhengig av myndighetsgodkjenning, samt evnen til å finne deg hvor som helst på en parkeringsplass.

Pris fra 520.000 kroner

Mustang Mach-E

Mustang Mach-E har en estimert startpris på 412.000 kroner, og den med lengst rekkevidde skal kunne rulle i 600 kilometer.

Det åpnes for lading med 150 kW, og den kommer med neste generasjon SYNC infotainment-system som byr på en berøringsskjerm på hele 15,5 tommer som også åpner for styring gjennom sveipe- eller klypebevegelser.

Selvsagt må en Mustang også forflytte seg relativt greit, og Ford opplyser at 0-100 km/t klokkes inn en plass under 4 sekunder for GT-versjonen. Det er solid.

Mustang Mach-E kommer i flere versjoner, mer eksakt i fem foreløpige varianter. De med standard rekkevidde har et batteri på 75,7 kWh, mens de med lang rekkevidde har et batteri på 98,8 kWh.  

Alle disse fem er ventet mot slutten av året.

  • Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med en rekkevidde på opptil 450 kilometer (standard range) med 258 hk som starter fra 412.000 kroner.
  • En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) long range med rekkevidde på opptil 600 kilometer med 285 hk starter fra 463.400 kroner.
  • Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) long range byr på 540 kilometers rekkevidde med 337 hk starter fra 544.400 kroner.
  • Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) standard range med opptil 420 kilometer rekkevidde og 258 hk og en startpris på 482.000 kroner.
  • Og til slutt den komplett utstyrte «First Edition», med 540 kilometers rekkevidde, firehjulstrekk og 337 hk. Denne kommer i et begrenset antall og koster 589.000 kroner. Førsteutgaven kommer også med Grabber Blue, en farge som kun kan velges for denne.

Les mer om Mustang Mach-e her: En elektrisk Mustang

Volkswagen ID.3 - En elektrisk folkevogn

ID. 3 har åpenbart potensiale til å bli elbilenes folkebil, og Volkswagen kjører ut fra startblokken med tre rekkeviddeversjoner.

Den minste har et batteri på 45 kWh og en rekkevidde på 330 kilometer, mens den største har 77 kWh og skal rulle hele 550 kilometer.

Men produsenten forventer selv at den med 420 kilometers rekkevidde og et batteri på 58 kWh blir «folke-modellen».

Det er denne som også kommer som 1ST Edition, som blir de 30.000 første bilene som blir produsert av typen Volkswagen ID. 3.

Den kan også lades på 100 kW, og vil da kunne få en rekkevidde på rundt 290 kilometer ved å lade i 30 minutter.

At Volkswagen satser knallhardt med ID.-serien viser teknologien som den 3. største av den framtidige ID.-serien har.

Vi hører stadig om biler som har kunstig intelligens (AI), men det tyske merket hever lista et hakk med debutversjonen kalt ID. 3 1St Max.

I denne byr de også på utvidet virkelighet (AR) via navigasjonssystemet, og ellers er det mulig å få ID. 3 med stort sett det meste av den nye teknologien de mest moderne elbilene nå byr på ‒ inkludert en rekke førerassistenter.

Skal man lage en folkebil er selvsagt prisen svært viktig, og Volkswagen gjør denne ganske rimelig.

1ST-versjonen skal starte under 330.000 kroner her i Norge, mens basismodellen vil bli enda billigere når den kommer. En vanlig Golf starter nå på nærmere 400.000 kroner, mens den populære e-Golfen har en startpris på 289.800 kroner.

LES OGSÅ: Avduking av Volkswagen ID.3

Les mer om:

Nyheter