Se, MG’s elbiler er i Norge

Lørdag var ventetiden over for både for den norske importøren, forhandlerne og ikke minst kundene av elbilen MG ZS EV.


Det er Gill Gruppen som også har ansvaret for Subaru,
SsangYong og LEVC (London EV Company) som også er importør av MG gjennom selskapet
Norwegian Mobility Group, og foreløpig har de ni forhandlere av det britiske
merket på plass.

Dette antallet vil øke i tiden som kommer, for nå er de
aller første elektriske SUV-modellene på plass i Norge.

Det skjedde lørdag, og den første lasten med biler innehold 200 eksemplarer av MG ZS EV.

‒ Dette er en stor merkedag for oss ‒ å se de første MG
bilene kjøre i land i Norge, sier en fornøyd Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Norwegian
Mobility Group.

Som flere andre merker skal også MG satse på nettbasert salg
i Norge, men de skal også sette opp prøvekjøringssentre rundt om i landet.

Dessuten vil de opprette Brand Stores i de store byene og på
Gardermoen, hvor det blir mulig å se bilen, prøvekjøre den og selvsagt bestille
seg en slik.

MG ZS-eiere vil også få tilgang til flere service- og
vedlikeholdssentre. Gill Gruppens største forhandler, Birger N. Haug, er
allerede plukket ut som et av prøvekjøringssentrene.

På nettet er allerede konfiguratoren til MG ZS EV oppe og går, og MG Norge sier at kunder kan regne med å få bilene sine levert allerede i februar. 

Det er også mulig å få prøvekjørt modellen hos flere av forhandlerne.

 

MG går også aggressivt til verks når det kommer til pris, og
ZS EV starter på rimelige 239.890 kroner i konfiguratoren.

Så hva er dette for en bil?

ZS EV kommer i to versjoner, innstegsutgaven Comfort og den
noe dyrere Luxury.

Dette er altså en SUV med ganske moderne former i en litt
mer kompakt innpakning. Den er 4,31 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter
høy, og dermed marginalt kortere, smalere og lavere enn for eksempel Volvo
XC40.

Den er ikke blant de største når det kommer til rekkevidde
heller.

ZS EV er utstyrt med et batteri på 44,5 kWh, noe som gir den
en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er ikke ille, og det tar 40 minutter
å fylle batteriet til 80 prosents kapasitet.

Motoren yter 143 hestekrefter med et dreiemoment på 353 Nm,
og batteriene er som på de fleste moderne elbiler plassert under gulvet.

Den kommer også med infotainment, og har støtte for både
Android Auto og Apple CarPlay.

Nå har altså den første lasten med biler ankommet Norge, og MG
har formelt gjort comeback i Norge.

Her er flere bilder av MG ZS EV:

 

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter MG