Annonse
Hjem Nyheter Tesla Model 3 - Mest populære bilen i 2019

Tesla Model 3 – Mest populære bilen i 2019

Det er alt annet enn overraskende, men nå er bekreftelsen her. Tesla Model 3 var årets mest populære bil i 2019.

Det er noen biler vi må vente på litt lenger enn andre.

Den som norske forbrukere kanskje har ventet lengst på er Tesla Model 3, som kom inn i produksjon allerede sommeren 2017.

Men diverse innkjøringsproblemer gjorde at den ble voldsomt forsinket til Europa, og nordmenn som var tidlig ute med å bestille sin bil måtte vente helt til 2019 før de første kundebilene ankom landet.

Leveringene startet i februar 2019, og allerede da fikk vi et varsel om hva som var på gang.

Saken fortsetter under Annonsen

Model 3 føk rett opp på 2. plass på oversikten over februars mest registrerte modeller, og var rett i ryggen på Volkswagen Golf.

Knock-out-slaget kom allerede i mars.

Model 3 satte soleklar ny månedsrekord med vanvittige 5.315 registreringer, og da den fulgte opp med 720 eksemplarer i april var det lite tvil om hvilken bilmodell som kom til å bli årets mest solgte.

Elbilen avsluttet like godt med stil, og satte punktum for 2019 med 1.251 registreringer i desember.

Dermed endte Model 3 opp med 15.683 registreringer i 2019, og tok dermed topplasseringen med god margin.

Nærmest kom den tidligere folkefavoritten som også kommer i helelektrisk utgave, Volkswagen Golf.

Den bikket akkurat 10.000 med 25 registreringer, og var dermed langt foran 2018-vinneren Nissan Leaf som endte på 6.127 eksemplarer og var den tredje mest populære i 2019.

Volkswagen-gruppen lanserte sin første rene elbilmodell i 2019, Audi e-tron, og denne var ikke snauere enn at den var fjerde mest populær i 2019 med totalt 5.377 registreringer.

Den første som ikke er elbil på oversikten ble Mitsubishi Outlander, og den populære SUV-hybriden endte opp med sterke 5.048 registreringer.

Modellen snek seg rett foran Toyota RAV4 på 6. plass med 4.977 registeringer, mens elbilmodellen BMW i3 endte opp som den 7. mest populære i 2019 med 4.851 biler.

De tre siste på topp-10 var Hyundai Kona med 3.471, Hyundai Ioniq med 3.356 registeringer og Skoda Octavia med 3.118 biler.

Dobbeltseieren glapp akkurat for Tesla, for med en god sluttspurt endte Volkswagen opp som fjorårets mest populære merke med totalt 18.949 registreringer.

Det var fattige 151 mer enn Tesla, mens Toyota tok en klar 3. plass med 14.885 registreringer totalt.

Også BMW med 10.330 og Volvo med 10.056 biler har lagt bak seg et bra år, mens Nissan (7.573). Hyundai (7.430), Audi (7.393), Skoda (6.991) og Mitsubishi (5.351) utgjør resten av topp-10.

Totalt ble det solgt 142.381 nye personbiler i fjor, mot 147.929 året før. Det er en nedgang på 3,8 prosent, og det gikk hardt utover bensinbilene.

De fikk en nedgang på hele 31,4 prosent, mens dieselsalget falt med 13,1 prosent.

– At bensinbilsalget prosentvis sank mer enn for dieselbiler, skyldes blant annet at mange av bensinbilene er små biler og for disse finnes det nå mange hel- eller delelektriske alternativer, forklarer direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

‒ Dieselbilene er gjerne er større, kraftigere og romsligere familiebiler som flere ønsker seg. Dette gjenspeiles også i salget av store elbiler.

Noe overraskende fikk også salget av ladbare hybrider seg en knekk, og sank med formidable 27,3 prosent.

Hybridene klarte seg dog mye bedre, og kunne notere seg for en økning på 7,5 prosent i 2019.

Ikke overraskende er det elbiler som er den store vinneren, og salget av disse økte med 30,9 prosent. Totalt ble det registrert 60.316 elbiler, mot 46.092 i 2018.

OFV tror nedgangen av ladbare hybrider har sammenheng med utvalget, og de tror både salget av slike og rene elbiler vil øke når enda flere nye modeller blir tilgjengelig.

I fjor ble det satt nye utslippskrav, noe som førte til at mange modeller rett og slett ble trukket fra markedet.

‒ Skjerpende krav i forbindelse med nytt beregningssystem for utslipp, WLTP, førte til at en lang rekke ladbare hybridmodeller ble trukket tilbake fra markedet og måtte tilpasses de nye reglene. Både bilutvalg og leveringssituasjonen ble begrenset, sier Solberg Thorsen.

OFV tror også at den norske avgiftspolitikken bidro til å dempe salget av ladbare hybrider.

– I og med at det primært er de ladbare hybridene med lang rekkevidde som gir merkbare fordeler i forhold til nybilpris, ser vi en økning i salget i siste halvår 2019 at, sier OFV-sjefen.

Det er nå mange ladbare hybrider med rekkevidder over 50 kilometer på vei, og dette kan selvsagt bidra til å øke det norske salget.

Dette har sammenheng med at EU innfører enda strengere utslippskrav som bilmerkene må forholde seg til, og grensen rundt CO2-utslipp for den totale bilparken senkes nå til 95 gram CO2.

Om denne ikke overholdes vanker det til dels store bøter.

Her er det altså snakk om snittet av det totale salget, så produsenter som har modeller med et høyt CO2-utslipp kan bøte på dette med modeller som har et lavt eller ingen utslipp.

– Elbilsalget ble omtrent som forventet, basert på hva som finnes av tilgjengelige merker og modeller.

‒ Men nå, i 2020 og framover, kommer det et mye bredere utvalg av biler som både har lenger rekkevidde, er større og i overkommelige prisklasser for folk flest. Derfor tror vi at elbilandelen vil bli enda høyere i 2020 enn i 2019, sier Solberg Thorsen.

Bruktbil-importen gikk kraftig ned i 2019, og med 15.468 slike var nedgangen på hele 27,7 prosent i forhold til 2018.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker