Aiaiai, for en kvartett! (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen luftet fire rallylegender

For en feiring! Volkswagen kan dette med å feire jubileum, og når det klaffer med to store på en gang samler de sammen noen virkelige legender.


Volkswagen har ikke bare en, men to, 50-åringer i garasjen, Golf og Scirocco.

Førstnevnte er selveste folkebilen, og tok over for den originale sådanne, Bobla. Golfen var på plass i 1974, og to år senere dukket også den første GTI-utgaven opp.

-->
Her i Norge skulle man kanskje tro at den modellen nå er historie, men Golfen lever videre i beste velgående og er inne i sin 8. generasjon. Men den er dessverre ikke tilgjengelig her i Norge lenger.

Den andre 50-åringen har et litt vanskeligere navn, Scirocco, og ble også introdusert i 1974 og var i likhet med første Golf designet av geniet Giorgetto Giugiaro. Ja, mannen som også sto bak designet til Passaten som kom året før.

Første runde med Scirocco, en litt sportsligere bil enn Golf som fikk navnet etter vindfenomenet sjirokko i Middelhavet, varte til 1992, før modellen gjorde comeback i 2008 og forsvant deretter i 2017. Siden er den ikke sett.

Begge disse to var altså etterkommere av Bobla, en bil som entret scenen allerede i 1938 og som endte som en av de aller mest ikoniske bilene i historien. Bobla fikk leve helt til 2003, og da var det satt sammen over 21 millioner slike biler.

Alle disse tre dukket opp under historiske bakkeløpet kalt International Edelweiss-Bergpreis Rossfeld Berchtesgaden i Alpene, for Volkswagen ville altså feire 2 x 50. Mer eksakt var det to team som hadde med seg en ganske så unik kvartett rallybiler.

Golf I GTI Group 4 «Pierburg» og Golf II GTI Group A «verdensmester» ble begge rattet av Volkswagen-testfører Benny Leuchter under feiringen.

I tillegg hadde Autostadt-teamet med seg den legendariske Volkswagen Scirocco Group 2 av Oettinger til Berchtesgaden, og det sammen med en sjelden 139 hk Rally Beetle 1302.

Sjekk dette!

Dette er altså litt av en gjeng som får nostalgikerne til å spinne, og Volkswagen har altså ikke nøyd med å bare vise de fram. De skulle vises i all sin prakt, og det betyr også kjørende i bakkeløpet. Stort!

Ok, vi må ta for oss hver av de fire bilene, for det er ikke hver dag en slik firerbande er samlet. Vi lar Volkswagen selv beskrive de fire legendene.

Golf I GTI Group 4 «Pierburg»:

Den originale Golf GTI «Pierburg» – oppkalt etter hovedsponsoren – var utstyrt med en modifisert GTI-motor med 2-ventilshode.

I 1980 oppnådde førerlaget til Per Eklund og Hans Sylvan utallige toppresultater i rally gruppe 2 med denne Golf GTI. Fra det andre løpet i det tyske rallymesterskapet i 1981, kunne et 16V sylinderhode fra Oettinger i samsvar med gruppe 4-bestemmelsene brukes. Dette Oettinger sylinderhodet er utstyrt på GTI «Pierburg».

Bilen som ble brukt i bakkeløpet ble gjenoppbygd tro mot originalen med et karosseri i hvitt i 2011. Den gjorde sin første vellykkede rallyopptreden i San Marino samme år med sitt legendariske originale mannskap ‒ Per Eklund og Hans Sylvan.

Golf II GTI Group A «verdensmester»:

Golf GTI som ble brukt i 1986 FIA Rally World Championship var en av de mest legendariske kjøretøyene som ble kjørt under Volkswagen Motorsport-æraen.

Et kort tilbakeblikk: Volkswagen imponerte på den internasjonale rallyscenen med denne andre generasjons Golf GTI. I 1986 sikret førerlaget til Kenneth Eriksson (Sverige) og co-driver Peter Diekmann (Tyskland) tittelen med Golf GTI i det første verdensmesterskapet i rally for gruppe A-kjøretøyer.

I henhold til arrangementsreglementet gjennomgikk Eriksson/Diekmanns GTI omfattende tekniske modifikasjoner hos Volkswagen Motorsport i Hannover. Disse endringene inkluderte å redusere vekten til 880 kilo og øke ytelsen til 176 hk.

GTI ble nøye restaurert i 2009. Siden den gang har den deltatt i historiske racingbegivenheter som Edelweiss-Bergpreis.

The Scirocco Group 2 av Oettinger:

Den legendariske VW Scirocco Group 2 av Oettinger fra Autostadt-samlingen er det eneste originale kjøretøyet som er igjen fra racingtiden på slutten av 1970-tallet, da Scirocco dominerte racerbanen i 1.6-litersklassen mot konkurrentene fra BMW og Ford.

Scirocco Series 1 var den første bilen basert på en serieproduksjonsmodell fra Volkswagen som oppnådde suksess på racerbanen. Scirocco og Formula Vee markerer starten på Volkswagens offisielle satsing på motorsport. Den 4-sylindrede rekkemotoren yter 170 hk ved 7.000 r/min og når en toppfart på 200 km/t.

Volkswagen Rally Beetle 1302:

Autostadts utvalg kompletteres av 139 hk Rally Beetle 1302 fra 1970, som også er en del av Autostadt ZeitHaus-kolleksjonen.

Med den 4-sylindrede boxermotoren bak, individuell hjuloppheng med fjærbein foran og torsjonsstangoppheng bak, nådde Rally Beetle en toppfart på 170 km/t.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsport Volkswagen