Vil skjerpe kravene til vinterdekk


Det har vært mange ulykker som har involvert utenlandske vogntog denne vinteren, og nå vil regjeringen skjerpe kravene til vinterdekk.

– Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier. Derfor har jeg nå bedt Vegdirektoratet skjerpe reglene for vinterdekk for tunge kjøretøy ytterligere. Farlige vogntog skal bort fra norske veier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

I forrige uke, mens regjeringspartiene satt i forhandlinger om en ny plattform, kom kravet fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) om strengere vinterdekkregler.

Per nå er kravet at dekkene er merket «M+S», men Mud and Snow-dekkene er ikke spesielt godt designet for glatte norske vinterveier. Det er derimot dekkene merket med dette alpemerket:

Dette symbolet heter «Three Peak Mountain Snowflake», og er kjent under den noe vanskelige forkortelsen 3PMSF.

– Det er derfor bare en måte å garantere at dekkene på vogntog oppfyller kravene til vinterbruk. Det er å utelukkende kreve 3PMSF-merking. Alt annet er å leke med livene til trafikanter som deler veien med disse vogntogene, sa NLF-direktør Geir A. Mo i forrige uke.

NLF sendte altså et brev til Samferdselsdepartementet hvor de krevde strengere vinterdekkregler for næringen, og ting har deretter skjedd i rask rekkefølge.

Dale sendte videre en forespørsel til Vegdirektoratet fredag, og lørdag ga vegdirektør Terje Moe Gustavsen positive signaler om å endre reglene.

– Dette er et tiltak i arbeidet med å øke sikkerheten og fremkommeligheten på norske vinterveier. Jeg vil at denne skjerpelsen skal bli gjennomført så raskt som mulig, og før neste vintersesong, sier Dale.

I 2013 ble det innført et påbud om vinterdekk for transportkjøretøy over 3.500 kilo, og i 2014 ble dette utvidet til å gjelde alle hjulene på akslinger. Den gang ble det også ytret ønske om å se på kravene rundt vinterdekkene på et senere tidspunkt.

Tyskland innførte 1. januar strengere krav, og nå er det kun dekk med alpesymbolet som er godkjent der. Det er lov fortsatt lov å kjøre på M+S, men disse må være produsert før 2018. Settes det på nye dekk, skal altså disse ha alpemerket.

Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet vurdere om en innstramning etter samme mønster som i Tyskland bør bli foreslått i Norge.

Vegdirektoratet skal også vurdere om de skjerpende kravene kun skal gjelde drivende og styrende akslinger som i Tyskland, eller alle hjul inkludert de på hengerne. Det skal også vurderes om det er nødvendig med en eventuell overgangsperiode.

I Tyskland har de en overgangsordning som ruller til 30. september 2024, og deretter vil det kun være lov å bruke dekk med alpesymbolet.

I lys av alle ulykkene som har vært denne vinteren er det nå skjerpet kontroll av vogntogene i Nord-Norge, hvor både Statens vegvesen og tollvesenet har intensivert innsatsen mot dårlig skodde kjøretøy.

Resultatene har raskt vist at det er et stort problem med dårlig skodde vogntog, og på en kontrollpost i Finnmark fikk faktisk 14 av 17 kontrollerte vogntog kjøreforbud.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter