Muligens hadde Bentley tittet på hva som skjedde med Porsche da de tok steget over til SUV-verden tilbake i 2002, for det tyske sportsmerket som hadde slitt fikk plutselig et nytt liv med Cayenne-modellen.
Så Bentley, et enda mer eksklusivt merke enn Porsche, dunket til med det de selv hevdet var verdens første ekte luksus-SUV i 2015. Og de tråkket like godt pedalen i matten fra start av.
Den nye drivlinjen gjør sitt til at bilen, godt over 5 meter lang og veier rundt 2,5 tonn, er i stand til å akselerere fra 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder. Siden vi nevnte Cayenne, Porsche har noen helt ville utgaver av denne også.
Den «verste», en kalt Turbo E-Hybrid som er tilgjengelig med en GT-pakke, og dette tar bilen opp til 100 km/t på 3,6 sekunder. Så til tross for at denne har svimlende 739 hk klarer den altså ikke å holde følge med nye Bentayga Speed.
Maks dreiemoment, altså 850 Nm, er tilgjengelig fra 2.250 r/min opp til 4.500 r/min, og den bør også høres. Bentley har montert på et nytt eksosanlegg, og ja, det er også mulig å få den med et Titanium Akrapovic-eksosanlegg.
Videre har ikke Bentley rørt Comfort- og Bentley-modusen til Bentayga Speed, men pusset ekstra mye på Sport-modusen som blant annet gir 15 prosent økning i stivheten.
Og skal man ta ting helt ut er det også noen karbonkeramiske bremser på ekstralisten.
De som haker ut for karbonkeramiske bremser kan også velge noe 23-tommers felger, tilgjengelig enten i grå sateng, svart eller svart og blank maskinert finish.
Og ja, det hele toppes med det svarte Speed-taket, enten blankt eller satenglasert.
På innsiden er det blant annet et Speed-spesifikke førerdisplayet, Speed-emblemer og et nytt Precision Diamond-quiltdesign. For ja, til tross for ytelsene er dette først og fremst en Bentley.
Hva herligheten koster er et godt spørsmål, men vi kan vel så fast at det kommer til å bli ganske mye.
Les også:
- Tesla har lansert robotaxier
- Ny elektrisk S-eWay drar ut rekkevidden og lader lynraskt
- NB! Ikke lad elbilen i tordenvær