Muligens hadde Bentley tittet på hva som skjedde med Porsche da de tok steget over til SUV-verden tilbake i 2002, for det tyske sportsmerket som hadde slitt fikk plutselig et nytt liv med Cayenne-modellen.
Så Bentley, et enda mer eksklusivt merke enn Porsche, dunket til med det de selv hevdet var verdens første ekte luksus-SUV i 2015. Og de tråkket like godt pedalen i matten fra start av.
Den første var nemlig en ellevill sak med en diger W12-motor, som for øvrig er faset ut nå. Det ga «First Edition» hele 608 hestekrefter, og Bentley satte enkelt og greit punktum med 608 eksemplarer.
Siden har britene pøst på med flere utgaver, inkludert versjoner som Bentayga Extended Wheelbase (EWB), en enda litt lengre bil, Bentayga Azure som skal løfte luksusen enda et hakk og Bentayga Atelier Edition som har fokus på designet.
Og ja, så selve kruttønna i familien, den kalt Bentayga Speed. Den som er laget for fart.
Den nye overgår selv den som var utstyrt med W12-motoren, for her finner vi en ny twinturbo 4.0-liters V8-motor som produserer 650 hk og 850 Nm dreiemoment. Ja, i en luksuriøs SUV!

Den nye drivlinjen gjør sitt til at bilen, godt over 5 meter lang og veier rundt 2,5 tonn, er i stand til å akselerere fra 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder. Siden vi nevnte Cayenne, Porsche har noen helt ville utgaver av denne også.
Den «verste», en kalt Turbo E-Hybrid som er tilgjengelig med en GT-pakke, og dette tar bilen opp til 100 km/t på 3,6 sekunder. Så til tross for at denne har svimlende 739 hk klarer den altså ikke å holde følge med nye Bentayga Speed.
Sistnevnte har for øvrig en toppfart på 310 km/t, mens Cayenne-utgaven nøyer seg med 305 km/t. Så ja, muligens har Bentley tittet litt mer over på Porsche.
Den forrige Speed-utgaven med W12 klarte sprinten på 3,9 sekunder, så den nye er ganske så mye kvikkere.

Maks dreiemoment, altså 850 Nm, er tilgjengelig fra 2.250 r/min opp til 4.500 r/min, og den bør også høres. Bentley har montert på et nytt eksosanlegg, og ja, det er også mulig å få den med et Titanium Akrapovic-eksosanlegg.
Videre har ikke Bentley rørt Comfort- og Bentley-modusen til Bentayga Speed, men pusset ekstra mye på Sport-modusen som blant annet gir 15 prosent økning i stivheten.
Og skal man ta ting helt ut er det også noen karbonkeramiske bremser på ekstralisten.
Den bør helt klart fungere også til nærbutikken, for nye Bentayga Speed har firehjulsstyring som opp til middels fart styrer i motsatt retning enn forhjulene. I høyere hastigheter styrer bakhjulene samme vei som de foran, og hjelper dermed på stabiliteten i svingene.
Designet har også fått seg et løft. På utsiden inkluderer det mørktonede overflater, lyse krom Speed-merker og 22-tommers Speed-felger i enten mørktone eller sølv. Det er også unike Speed-frontlykter med mørktonede innvendige deler og en mørktonet ramme, mens baklyktene er grå med en mørktonet ramme.

De som haker ut for karbonkeramiske bremser kan også velge noe 23-tommers felger, tilgjengelig enten i grå sateng, svart eller svart og blank maskinert finish.
Og ja, det hele toppes med det svarte Speed-taket, enten blankt eller satenglasert.
På innsiden er det blant annet et Speed-spesifikke førerdisplayet, Speed-emblemer og et nytt Precision Diamond-quiltdesign. For ja, til tross for ytelsene er dette først og fremst en Bentley.
Hva herligheten koster er et godt spørsmål, men vi kan vel så fast at det kommer til å bli ganske mye.
Les også: