Det ruller nå Tesla Model Y rundt i Austin som ikke har en fysisk person i førersetet. (Fotos: Tesla)

Tesla har lansert robotaxier

Det ruller nå rundt sjåførløse Tesla-biler i Austin.


Elon Musk er av den positive sorten, og det går ofte litt raskt i svingene når han offentligjør nye biler og satsinger. Dermed har det kommet noe som er kalt «Tesla-tid», noe som enkelt og greit betyr at man ikke må ta tidsplanen til Musk helt bokstavelig. 

Det gjelder i aller høyeste de selvkjørende bilene, for dette er noe Tesla-sjefen har snakket om i ni år nå. Første drypp om robotaxier kom nemlig i en plan offentliggjort i 2016. 

-->
Neste oppdatering kom i 2019, og da var planen at det hele skulle lanseres i 2020. Det skjedde åpenbart ikke, for det å sende biler uten fysiske førere bak rattet ut i trafikken er en kompleks greie som tar tid. 

Tesla og Musk slet både med teknologien, Full Self-Driving (FSD)-programvaren, og regulatoriske utfordringer. Men ting har beveget seg framover, og i fjor høst kunne merket endelig vise fram sin Cybercab, en selvkjørende bil.

Nå tar Tesla det nest siste skrittet, for over i Texas har de nå kjørt i gang en pilotsatsting som faktisk inkluderer helt selvkjørende biler i form av Model Y. Veldig forsinket i henhold til de opprinnelig tidsskjemaet, men hvem teller vel de tapte slag på en seiers dag?

– Gratulerer så mye til @Tesla_AI programvare- og chipdesignteamene med en vellykket @Robotaxi lansering!! Kulminasjonen av et tiår med hardt arbeid. Både AI-chip- og programvareteamene ble bygget fra bunnen av i Tesla, skriver Musk på X. 

Texas er ikke «helt Texas» uten grunn, og Tesla har valgt denne staten grunnet mindre strenge regler rundt førerløse biler. Men det er en ny lov på vei rundt dette, så vi får se hva som skjer om denne trår i kraft senere i høst. 

Tesla-sjefen beskriver robotaxien som en mobil lounge hvor det er mulig å slappe av, se film eller surfe nettet, hvor du til og med ta deg en liten lur om du føler for det. Her er nemlig bilene designet for at passasjerene skal kose deg mest mulig på turen. 

Det amerikanske bilmerket sier også at selvkjørende biler som robotaxier vil øke sikkerheten på veiene, og det inkluderer også for gående og syklende. Planen er også at de som eier Model Y med full selvkjøringsteknologi kan bruke sine biler som robotaxier, og dermed tjene penger på bilen når de selv ikke bruker den. 

Pilottesten i Austin foregår i et begrenset område med en titalls robotaxier, og opererer altså helt uten en fysisk person i førersetet. Her er det dog sikkerhetsmonitorer og bilene overvåkes eksternt. 

Teslas videre plan er å utvide robotaxiene til byer Los Angeles og San Francisco senere i år, men foreløpig har det ikke kommet noen konkrete planer. California har blant annet strengere reguleringer, og Tesla venter fortsatt på nødvendige tillatelser der. 

Videre håer de på å rulle ut opp mot tusen robotaxier i Austin om pilotfasen er vellykket, og virkelig åpne slusene utover 2026. Det betyr også at kundeeide biler kan gjøre kjøringen selv, og dermed har vi det mange har ventet på lenge – selvkjørende biler. 

Når det gjelder Cybercab, disse bilene spesialdesignet for selvkjøring uten ratt og pedaler, så er produksjonen av disse planlagt til å starte opp i 2026, så får vi se om den tidsplanen holder. 

Det er også planer om å levere tjenesten til Europa, men også her er tidsrammen usikker – spesielt med tanke på regulatoriske utfordringer.

Så får vi se om hvor sikker de selvkjørende taxiene er i Austin, for blant annet har National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vært litt skeptisk til den selvkjørende teknologien, og da spesielt hvordan bilene håndterer dårlige siktforhold. Tesla har en kamerabaserte tilnærming i motsetning til mange andre som også satser på radar og lidar for selvkjøringen, og fordelen med Teslas løsning er at den både er kostnadseffektiv og enkel å skalere. 

Tesla er ikke de første som kjører i gang tester av robotaxier, så uavhengig av hvordan pilotprosjektet i Austin går så er disse taxiene uten en fysisk sjåfør nå endelig på vei. Spørsmålet er bare hvor lang tid de bruker, men nå har om ikke annet Tesla Model Y rullet seg selv ut av garasjen:

Les også:

Hva tenker du

Les også