Franske Peugeot har kommet med nye utgaver av elbilene E-3008 og E-5008 som drar ut rekkevidden ganske formidabelt, for her snakker vi om en E-3008 Long Range som snuser på formidable 700 kilometer og en E-5008 Long Range som har en oppgitt rekkevidde på 668 kilometer.
Vel og bra, men så var det dette med Norge og firehjulsdrift. I forrige måned var hele 76,5 prosent av alle nybilene som ble registrert med firehjulsdrift, viser tallene til OFV. Og de to nye SUV-modellene til Peugeot har tenkt å bli en del av denne statistikken.
Begge elbilene har to motorer som til sammen leverer 325 hestekrefter, og her er det fire kjøremoduser. «4WD» åpner for en permanent kraftfordeling på 50/50 mellom for- og bakaksel, i «Sport» er den 60/40, mens «Normal» og «Eco» får firehjulsdrift etter behov.
– Med introduksjonen av E-3008 og E-5008 4x4 blir Peugeot enda mer slagkraftige på det norske markedet, sier Torgeir Stadheim, merkedirektør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
– Dette er starten på en rekke modeller som gir både rekkevidde og fremkommelighet som vi vet norske kunder ønsker seg.
Storesøster byr også på Peugeots nye Pixel LED-teknologi, og dette er teknologi som tilpasser automatisk lysene etter trafikkforholdene, og skal ifølge Peugeot opprettholde best mulig belysning uten å forstyrre andre trafikanter.
Som standard kommer Launch Edition med 20-tommers hjul, Alcantara-interiør, navigasjon med ladeplanlegging, panoramatak, selvkjøring på nivå 2, 360 graders kamera og ChatGPT med stemmestyring.
E-3008 4x4 kryper altså under momsgrensen og starter på 488.400 kroner, og dette er en SUV som måler 4,54 meter i lengden. Så ja, en litt mer kompakt lillesøster.
Denne har også et litt mer aerodynamisk fastback-design, og byr på en bakkeklaring på 19,8 centimeter og åpner for å trekke henger på 1.350 kilo. Her er rekkevidden opplyst til opptil 490 kilometer.
Launch Edition for 3008-modellen byr på ting som Alcantara interiør med elektrisk setepakke, panorama soltak, 360 graders parkeringskamera, blindsonevarsling, trådløs mobillader, oppvarmet frontrute og bagasjenett til tak.
Begge modellene har ganske dårlig tid, så Peugeot Norge har allerede åpnet for bestillinger. De første bilene skal etter planen leveres kundene i løpet av høsten.
Les også:
- Første Cobra GT Roadster produsert
- Volvo EX90 Twin Motor Ultra – en drøm for storfamilien
- Polestar 3 Long range Dual motor Performance – er oppgraderingen verdt det?