Peugeot E-5008 kommer nå med 4x4, og prisene er klare. (Fotos: Peugeot)

Prisene for E3008 og E-5008 med firehjulsdrift klare

Peugeot Norge har presset startprisen til under momsgrensen.


Franske Peugeot har kommet med nye utgaver av elbilene E-3008 og E-5008 som drar ut rekkevidden ganske formidabelt, for her snakker vi om en E-3008 Long Range som snuser på formidable 700 kilometer og en E-5008 Long Range som har en oppgitt rekkevidde på 668 kilometer. 

Vel og bra, men så var det dette med Norge og firehjulsdrift. I forrige måned var hele 76,5 prosent av alle nybilene som ble registrert med firehjulsdrift, viser tallene til OFV. Og de to nye SUV-modellene til Peugeot har tenkt å bli en del av denne statistikken.

-->
Nå er det nemlig duket for 4x4-utgaver av både E-3008 og E-5008, og disse er nå så nær at de også har fått norske startpriser. 

Peugeot Norge kjører på med en introduksjonspris på 488.400 kroner pluss levering for en for en fullt utstyrt E-3008 4x4, mens 7-seteren E-5008 4x4 starter på ganske hyggelige 525.525 kroner. Den norske importøren legger til at begge kommer med fulle utstyrspakker, perfekt for Norge.

Her er storesøsteren av duoen:

Begge elbilene har to motorer som til sammen leverer 325 hestekrefter, og her er det fire kjøremoduser. «4WD» åpner for en permanent kraftfordeling på 50/50 mellom for- og bakaksel, i «Sport» er den 60/40, mens «Normal» og «Eco» får firehjulsdrift etter behov. 

– Med introduksjonen av E-3008 og E-5008 4x4 blir Peugeot enda mer slagkraftige på det norske markedet, sier Torgeir Stadheim, merkedirektør for Peugeot hos Bertel O. Steen. 

– Dette er starten på en rekke modeller som gir både rekkevidde og fremkommelighet som vi vet norske kunder ønsker seg.

Storesøster Peugeot E-5008 4x4 har fått en Launch Edition som altså starter på 525.525 kroner, og i tillegg til sju seter kan den lokke med en nyutviklet i-Cockpit og en rekkevidde på opptil 467 kilometer. 

E-5008 er også den første bilen som settes sammen på den nye STLA Medium-plattformen til Stellantis, og dette åpner blant annet for en akselavstand på 2,9 meter for bilen som totalt er på 4,79 meter. 

Bakkeklaringen er for øvrig på 20 centimeter, og bakerst finner vi et stort bagasjerom som rommer 690 liter. 

Storesøster byr også på Peugeots nye Pixel LED-teknologi, og dette er teknologi som tilpasser automatisk lysene etter trafikkforholdene, og skal ifølge Peugeot opprettholde best mulig belysning uten å forstyrre andre trafikanter. 

Som standard kommer Launch Edition med 20-tommers hjul, Alcantara-interiør, navigasjon med ladeplanlegging, panoramatak, selvkjøring på nivå 2, 360 graders kamera og ChatGPT med stemmestyring. 

Slik ser Peugeot E-5008 ut på innsiden:

E-3008 4x4 kryper altså under momsgrensen og starter på 488.400 kroner, og dette er en SUV som måler 4,54 meter i lengden. Så ja, en litt mer kompakt lillesøster. 

Denne har også et litt mer aerodynamisk fastback-design, og byr på en bakkeklaring på 19,8 centimeter og åpner for å trekke henger på 1.350 kilo. Her er rekkevidden opplyst til opptil 490 kilometer.  

Launch Edition for 3008-modellen byr på ting som Alcantara interiør med elektrisk setepakke, panorama soltak, 360 graders parkeringskamera, blindsonevarsling, trådløs mobillader, oppvarmet frontrute og bagasjenett til tak. 

Begge modellene har ganske dårlig tid, så Peugeot Norge har allerede åpnet for bestillinger. De første bilene skal etter planen leveres kundene i løpet av høsten. 

Les også:

Hva tenker du

Les også