Det er drøyt ett år siden AC Cars testet den kommende Cobra GT Roadster på vanlige veier for aller første gang, men det tar åpenbart tid når man skal lage en GT-versjon av et ikon som Cobra.
Faktisk er dette resultatet av seks år hard jobbing, for det er slik at de små bilprodusentene ikke har ressurser som de store. Men AC Cars er ikke de første som gir seg, merket har en historie som strekker seg helt tilbake til 1901, og nå får de betalt for innsatsen.
Nye AC Cobra GT Roadster er designet for å bli ekstrem lett på samme tid som den har en eksepsjonell vridningsstivhet, begge deler utfordringer for åpne biler. Men GT Roadster er ikke en bil som bare har fått kappet taket, men er utviklet helt fra bunnen av.

Her spiller selvsagt det unike aluminiumsramme-chassiset en viktig rolle, og det er et karosseri i full karbonfiber og en 5.0-liters V8-motor som man bør høre.
Og ja, det bør gå greit unna, her er det langt over 650 hestekrefter.
Så nei, de har ikke tullet med elektrisk drift, denne er tro mot arven, og er da også en ekte etterfølger av den berømte bilen på 1960-tallet.

Nå har den altså kommet så langt i utviklingen at den første bilen er satt sammen, så om alt går etter planen bør den første eieren få sin bil i løpet av året.
– Dette er en dag å huske, og ferdigstillelsen av den første AC Cobra GT Roadster-produksjonen er en monumental prestasjon, sier David Conza, administrerende direktør i AC Cars.
– Jeg er utrolig stolt av hva selskapet har oppnådd, og se at den store støtten og entusiasmen som kundene våre har vist fortsetter.
Mer eksakt blir de første kundebilene såkalte Edition 63-kjøretøyene, og dette markerer AC Cobras klasseseier i 24-timersløpet i Le Mans tilbake i, ja, 1963.

Dette blir altså den toppløse søsteren til AC Cobra GT Coupé, som på sin side også er inspirert av den «beryktede» AC A98 coupé Le Mans-bilen fra 1964.
AC Cars er britiske, og der har de som kjent rattet på feil side. Men ingen fare, her skal alle med, så de tilbyr nye Cobra både med rattet på venstre og høyre side, og ja, bilene er selvsagt gatelovlig.
Og ja, det er mulig å velge mellom automatisk eller manuell girkasse, og det siste er vel noe en slik bil bør ha?
Her har du den toppløse legenden i to andre farger:
Les også: