Nye Tesla Model Y ruller på som aldri før, noe også salgstallene i Skandinavia viser. (Fotos: Tesla)

Ingen Tesla-skam å spore i Skandinavia

Nybilsalget i de skandinaviske landene viser med all klarhet at det ikke finnes noe Tesla-skam, selv om Model Y kun toppet salgslistene i Norge i forrige måned.


Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har kommet med en oversikt over nybilsalget i Norden i forrige måned, og denne viser at det går unna i Norge og i Danmark, mens Sverige har en liten økning og over i Finland biter fortsatt dyrtiden fra seg. 

I Norge endte vi opp med 14.260 nyregistrerte personbiler, opp vanvittige 39 prosent målt mot mai 2024, mens danskene registrerte 17.952 biler, viser tall fra bilstatistik.dk. Det er opp hele 23,3 prosent. 

-->
Sverige har ikke den samme utviklingen, for der viser tall fra bilstatistik.se viser at det ble registrert 25.290 nye biler, kun en økning på 2 prosent, og så har vi de som går mot strømmen. Tall fra ValueClinic viser at det kun ble registrert 6.856 biler i Finland i mai, ned hele 11,9 prosent.

Her hjemme skyldes økningen først og fremst at mange nå tilbyr svært lav rente, noen faktisk helt ned på 0 prosent.

– Farten i nybilsalget speiler gjerne folks økonomiske situasjon. Men det vi ser nå er at mange bilforhandlere har gjort jobben til Norges Bank og satt ned renten både én og flere ganger, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

– Og det har gjort flere i stand til å realisere ønsket om å kjøpe ny bil. Når vi ser på farten i nybilsalget i mai, er det helt klart at mye av salget er kampanjedrevet.

Og det er bra. Snittet på den norske bilparken er 11,5 år, noe som går utover både sikkerheten og utslippet. 

– Nye biler, som nå i all hovedsak er elektriske, er tryggere, bedre og bidrar sterkt til mindre utslipp fra veitrafikken, sier Solberg Thorsen, og legger han at når rentekuttet fra Norges Bank endelig kommer, kanskje tidlig til høsten, vil det sannsynligvis gi bilsalget enda mer fart.

Over i Danmark er det også god fart i utskiftningen av bilparken, for der vil nå folket over på elbiler. Andelen helelektriske biler lå på 61 prosent i mai. 

– Vi gleder oss over at mai ga en flott økning i nybilsalget i Danmark. Det viser at danskene er sultne på ny mobilitet, ikke minst grønn mobilitet, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.

– Samtidig er vi bekymret for utviklingen i nærmeste fremtid, for bilforhandlere opplever at kundene har begynt å holde igjen. Det skyldes i stor grad usikkerhet om hva som vil skje med bilavgiftene ved årsskiftet. 

Utviklingen i andre land har vist at så fort myndighetene begynner å bli griske når det kommer til elbiler så faller dette salget sammen. 

– Det er behov for klarhet. Avgiftssystemet har blitt diskutert mange ganger, nå handler det om at politikerne må ta en beslutning. Ellers risikerer vi at en god utvikling i bilsalget og grønn omstilling bremses unødvendig, sier Rørvig.

Over i Sverige utgjorde elbilandelen 35 prosent i forrige, så drøyt hver tredje nybil som ble registrert var helelektrisk. 

– Den positive trenden i det svenske nybilsalget av personbiler fortsetter. Mai inkludert, har antall førstegangsregistrerte nye personbiler økt med 5,7 prosent hittil i år, og elbilandelen utgjør 35 prosent, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

 

– Sannsynligheten for en rentesenkning i juni, og ytterligere en før årets slutt, har økt markant nå som inflasjonen i Sverige er under kontroll. Det burde også stimulere personbilmarkedet.

Finland er annerledeslandet, for der falt altså det totale nybilsalget. Men når det gjelder elbiler ligger det omtrent på samme prosent-nivå som Sverige, og elbilene utgjorde 33 prosent av nybilsalget i mai. 

– Nybilsalget i Finland var dempet i mai, sier administrerende direktør Teemu Rennola i Value Clinic.

– Vårens eufori ble erstattet av realisme, og salget fortsatte med en nedgang på døyt 10 prosent. Likevel er det tegn til en økonomisk endring, og forventningene til resten av året er høye.

Det har vært til dels store overskrifter rundt Tesla-salget, og det har gang på gang blitt slått fast at Elon Musks holdninger har gjort sitt til at bilkjøperne har fått Tesla-skam. Men tallene har ikke vært like klare som de mange meningene. 

I mai toppet Tesla Model Y nok en gang i Norge, var på 3. plass i Danmark og 8. plass i Sverige. Over i Finland må vi helt ned på 5. plass for å finne første elbil, og det er Volkswagen ID.7. 

– Det som ser ut til å gjelde nå, er følgende: Synes du bilen er fin, prisen god og du får det du ønsker deg av plass, utstyr og rekkevidde, ja så er det nettopp slike ting som styrer valget. Lojalitet til merke og modell er ikke lenger så viktig som det en gang var. Ei heller hvor bilen kommer fra, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Topp 5 mai Norge:

  1. Tesla Model Y: 2.346 registreringer
  2. Toyota bZ4X: 992
  3. Volkswagen ID.4: 592
  4. Volkswagen ID.3: 579
  5. Volkswagen ID.7: 520
Topp 5 mai Sverige:

  1. Volvo XC60:1.589
  2. Volvo EX40: 904
  3. Volkswagen ID.7: 874
  4. Peugeot 3008: 601
  5. Kia EV3: 581
Topp 5 mai Danmark:

  1. Skoda Elroq: 1.457
  2. Volkswagen ID.4: 821
  3. Tesla Model Y: 674
  4. Volkswagen T-Roc: 661
  5. Volkswagen ID.3: 512
Topp 5 mai Finland:

  1. Toyota Yaris: 309
  2. Toyota Yaris Cross: 248
  3. Toyota Corolla: 242
  4. Renault Clio: 219
  5. Volkswagen ID.7: 191
Les også: 

Hva tenker du

Les også