NAF og deres magasin kun kalt Motor gjennomfører to ganger i året en svær test av nye elbiler, og denne kalt El Prix tester praktisk rekkevidde både om vinteren og sommeren.
Men det er ikke bare rekkevidde som inngår i den praktiske bruken, for her spiller også hurtigladingen inn. For ja, det er viktig hvor raskt elbilene lader når man er på langtur.
Her lades elbilene fra 10 prosent og opp til 80 prosent, den vanlige øvelsen som de fleste bilmerkene opplyser tiden bilene bruker. Her gjelder det altså å gjøre dette raskest mulig.
Et viktig punkt for å presse ned tiden på 10-80 prosent er toppeffekten bilen når ved ladestolpen, og her satte Lotus ny rekord i fjor. Da spratt toppeffekten til Eletre opp i 343 kW, og da går det også unna. Men denne luksuriøse elbilen har også et digert batteri, 108 kWh, så ladeøvelsen gikk på 20 minutter.
I år stilte Lotus opp på startstreken med Emeya, og en ny barriere skulle bli slått. Denne toppet nemlig på ganske så raske 404 kW, og med en slik effekt gikk 10-80 prosent unna på kjappe 14 minutter, faktisk ett minutt raskere enn den oppgitte tiden.
Men Zeekr var ikke mye dårligere, for 7X er også et lademonster. Faktisk kopierte Zeekr 7X toppeffekten på 404 kW ved laderen, og det åpnet for 10-80 prosent på 15 minutter. De to bilene var i en klasse for seg, for de neste bikket 20 minutter.
– Dette er rekordrask lading fra 10 til 80 prosent strøm på batteriet til en familiebil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Dette er en bil som er innenfor mange familiers bilbudsjett. Med så raskt lading rekker familien knapt å gå på do under ladestoppet, slår han fast.
Sødal legger til at om det vært ladere som kunne levere mer strøm her hjemme, så kunne Zeekr 7X faktisk ha ladet enda raskere.
– Ladehastigheten har tatt byks de siste årene. Med både god rekkevidde og rask lading, begynner det å bli få argumenter mot elbil, mener kommunikasjonsrådgiver.
Her overvåker han ladingen til Zeekr 7X, som snittet på imponerende 301 kW.

Mer eksakt var det utgaven Zeekr 7X Privilege AWD som var med på El Prix-testen, og denne har en oppgitt rekkevidde på 543 kilometer. Og til tross lite optimale forhold under testen, det var fuktig og mellom 7 og 15 grader, rullet 7X hele 593 kilometer – 9,2 prosent over den oppgitte rekkevidden.
Og den ladet altså også litt raskere enn den oppgitte 10-80 prosent. Mer eksakt ble den klokket inn til 14 minutter og 46 sekunder, 7,7 prosent raskere enn oppgitt ladetid.
– I tillegg til å levere premium komfort og teknologi, bekrefter NAFs test at Zeekr 7X også leverer ytelser som ikke bare møter, men overgår, forventningene, sier Lars Fredrik Fløymo, markedssjef i Zeekr Norge.
– Når man ser på resultatene samlet, både i rekkeviddetesten og ladetesten, mener vi det er rettferdig å kåre Zeekr 7X som den totale vinneren av årets test. Vi tilbyr en helt unik kombinasjon som setter en ny standard i sin klasse.
Den tredje beste ladetiden ble satt av Audi Q6 e-tron som landet på 20 minutter, mens Porsche Macan gjorde øvelsen på 21 minutter og Audi A6 Avant e-tron på 22 minutter.
Totalt viser ladetesten under sommerens El Prix at de fleste nye elbiler klarer 10-80 prosent på rundt en halvtime.
– På de lange kjøreturene skal de aller fleste av oss ha en god pause underveis, sier Sødal.
– Da går det fort en halv time eller mer. Så de aller fleste av elbilene som kommer nå, tilfredsstiller de flestes behov til både rekkevidde og lading.
For de som nå har blitt nysgjerrig på nye Zeekr 7X så kan den norske importøren opplyse at kundeutleveringene nå er i gang. De legger også til at forhandlernettverket rundt det nye merket som i likhet med Volvo og Polestar hører hjemme i Geely-gruppen stadig vokser.
– Zeekr 7X er utviklet for kunder som søker den perfekte kombinasjonen av kjøreglede og fremtidens teknologi, samtidig som den dekker praktiske behov i hverdagen, sier Fløymo.
– Dette er en bil som utfordrer både teknologiske grenser og komfortforventninger, og den leverer på absolutt alle parametere – ytelse, brukeropplevelse og kvalitet – uten kompromisser.
Zeekr 7X kan nå sees og prøvekjøres i landets fire største byer, og disse er: Zeekr Stor-Oslo, Zeekr Bergen, Nardo Bil Ranheim i Trondheim og Kverneland Bil i Stavanger.
Sjekk for øvrig en av lenkene under laderesultatene for vår test av Zeekr 7X.
Slik ladet bilene under sommerens El Prix, og her mangler dessverre Voyah Courage som fikk tekniske problemer etter rekkeviddetesten og kunne derfor ikke gjennomføre ladetesten.
Les også: