Ser rødt. For det er en ny GTi på gang, og den aller første elektriske. En Peugeot E-208 GTi. (Fotos: Peugeot)

Nye Peugeot E-208 GTi med debut under Le Mans

Peugeot endte helt nede på 12. plass under årets Le Mans, men stjal likevel mye oppmerksomhet da de hadde en overraskelse på lur.


Mens både dressen og bunaden ble strøket til 17. mai kom Peugeot med en stor nyhet, for de kunne nemlig vise fram en oppgradert Peugeot E-208 som løfter modellen ytterligere. 

Her var det nemlig både mer rekkevidde, 432 kilometer, nye funksjoner og blant annet V2L-funksjon. 

-->
Men de gjemte bort en enda større nyhet til en av sommerens store høydepunkter på racerbanen, det berømte Le Mans-løpet. 

Det ble kjørt i helgen med Ferrari som vinnerne i den store Hypercar-klassen, og for Peugeot ble det en liten nedtur på hjemmebane. Den beste Peugeot-bilen endte helt nede på 12. plass, tre runder bak vinneren. 

Det ble også norsk nedtur. Dennis Olsen var en av tre førere i en Ford Mustang GT3 i LMGT3-klassen, og den bilen var faktisk den aller første som krasjet ut av det berømte løpet.

Men da fikk Olsen om ikke annet muligheten til å sjekke ut den store nyheten til Peugeot, nemlig en ny E-208 GTi. 

Den fikk debuten rett før selve løpet ble flagget i gang, og tok en æresrunde sammen med 30 gamle GTi-utgaver som en hyllest til den berømte modellen som kom for 40 år siden. 

Den første hadde som sikkert noen husker en 1.6-liters motor som ble løftet til 1.9 liter to år senere, i 1986, og siden har Peugeot klistret de tre berømte bokstavene på en rekke modeller, som 306, 206, 207 og 208. Nå kommer den første helelektriske. 

Nye E-208 GTi er som alle de andre senket i forhold til basisutgaven, 30 mm for E-208 GTI, har spesielle felger, litt bedre bremser og fete dekk, og selvsagt de berømte røde innslagene som kjennetegner GTi-utgavene.

Ja, faktisk er selve bildene vi har også ganske så røde. 

Her har selvsagt også Peugeot Sport-folkene vært med på utviklingen, og til og med motoren er utviklet på hjemmebane. Den har 280 hk og 345 Nm, og det åpner for 0-100 km/t på 5,7 sekunder. 

Når det gjelder rekkevidden så må E-208 GTI «betale» for ytelsene, og denne lyder på 350 kilometer gjennom et batteri på 54 kWh, men via en 100 kW lader klarer den 20-80 prosent på mindre enn 30 minutter. 

– Vi er begeistret over å introdusere den nye Peugeit E-208 GTi, et banebrytende neste kapittel i en ikonisk GTi-historie, sier administrerende direktør Alain Favey. 

– Denne modellen representerer en fusjon av vår rike arv med banebrytende teknologi, og tilbyr uovertruffen ytelse og kjøreopplevelser, fordi vi hos Peugeot tar kjøreglede på alvor. Med denne nye GTi’en setter vi nye standarder innen markedet for hot hatches.

Den nye utgaven ble altså vist fram for franske racingentusiaster, og for Stellantis senior visepresident for motorsporten var dette et naturlig valg. 

–Den nye Peugeot E-208 GTi legemliggjør vår forpliktelse til ytelse og innovasjon, og henter inspirasjon fra vår omfattende racing-stamtavle, inkludert en arv av rallyprestasjoner og nå konkurranse i World Endurance Championship, sier Jean Marc Finot.

– Etter å ha vært involvert i skapelsen av den originale 205 GTi for 40 år siden, er denne nye æraen med innovasjon med E-208 GTi spesielt betydningsfull for meg, og jeg er glad for å finne tilbake den typiske Peugeot GTi-smidigheten og styrefølelsen. Jeg er stolt av å presentere en bil som kombinerer racingkvalitet med moderne kjøreglede.

Peugeot sier ikke noe om hvor langt unna denne sportslige 208-utgaven er, men vi får satse på at den ikke bruker altfor lang tid før den er på plass. 

I mellomtiden kan du jo sjekke ut noen flere bilder av den legendariske GTi-modellen:

Les også:

Hva tenker du

Les også