Mens både dressen og bunaden ble strøket til 17. mai kom Peugeot med en stor nyhet, for de kunne nemlig vise fram en oppgradert Peugeot E-208 som løfter modellen ytterligere.
Her var det nemlig både mer rekkevidde, 432 kilometer, nye funksjoner og blant annet V2L-funksjon.
Den fikk debuten rett før selve løpet ble flagget i gang, og tok en æresrunde sammen med 30 gamle GTi-utgaver som en hyllest til den berømte modellen som kom for 40 år siden.
Den første hadde som sikkert noen husker en 1.6-liters motor som ble løftet til 1.9 liter to år senere, i 1986, og siden har Peugeot klistret de tre berømte bokstavene på en rekke modeller, som 306, 206, 207 og 208. Nå kommer den første helelektriske.
Her har selvsagt også Peugeot Sport-folkene vært med på utviklingen, og til og med motoren er utviklet på hjemmebane. Den har 280 hk og 345 Nm, og det åpner for 0-100 km/t på 5,7 sekunder.
Når det gjelder rekkevidden så må E-208 GTI «betale» for ytelsene, og denne lyder på 350 kilometer gjennom et batteri på 54 kWh, men via en 100 kW lader klarer den 20-80 prosent på mindre enn 30 minutter.
– Vi er begeistret over å introdusere den nye Peugeit E-208 GTi, et banebrytende neste kapittel i en ikonisk GTi-historie, sier administrerende direktør Alain Favey.
Den nye utgaven ble altså vist fram for franske racingentusiaster, og for Stellantis senior visepresident for motorsporten var dette et naturlig valg.
–Den nye Peugeot E-208 GTi legemliggjør vår forpliktelse til ytelse og innovasjon, og henter inspirasjon fra vår omfattende racing-stamtavle, inkludert en arv av rallyprestasjoner og nå konkurranse i World Endurance Championship, sier Jean Marc Finot.
– Etter å ha vært involvert i skapelsen av den originale 205 GTi for 40 år siden, er denne nye æraen med innovasjon med E-208 GTi spesielt betydningsfull for meg, og jeg er glad for å finne tilbake den typiske Peugeot GTi-smidigheten og styrefølelsen. Jeg er stolt av å presentere en bil som kombinerer racingkvalitet med moderne kjøreglede.
Peugeot sier ikke noe om hvor langt unna denne sportslige 208-utgaven er, men vi får satse på at den ikke bruker altfor lang tid før den er på plass.
I mellomtiden kan du jo sjekke ut noen flere bilder av den legendariske GTi-modellen:
Les også:
- 50-års Golf GTI den raskeste Volkswagen noensinne
- Vi har sett på den nye Hyundai Ioniq 9
- Zeekr X: Nok til å vippe EX30 av pinnen?